سایت خبری پیام ما آنلاین | تا پایان سال جاری صورت می‌گیرد راستی آزمایی اقتصاد مقاومتی در کرمان

تا پایان سال جاری صورت می‌گیرد راستی آزمایی اقتصاد مقاومتی در کرمان





۱۲ شهریور ۱۳۹۵، ۲۱:۱۸

تا پایان سال جاری صورت می‌گیرد
راستی آزمایی اقتصاد مقاومتی
در کرمان

پیام ما- کارنامه راستی آزمایی اقتصاد مقاومتی در کرمان تدوین می‌شود. این خبر را استاندار کرمان پنج‌شنبه گذشته داد. رزم حسینی همچنین زمان ارائه این کارنامه را پایان سال جاری عنوان کرد.
استاندار در حالی این خبر را داده که در جریان سفر رئیس‌جمهور به استان کرمان بود که این استان به‌عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی معرفی شد. اگرچه پیش از کرمان استان‌های لرستان و آذربایجان شرقی به‌عنوان استان‌های پایلوت معرفی‌شده بودند اما مجموعه مدیریتی استان کرمان در 2 سال گذشته تلاش زیادی برای پایلوت اقتصاد مقاومتی انجام داده بود به‌طوری‌که شهرستان قلعه گنج در جنوب کرمان را به‌عنوان شهر نمونه اقتصاد مقاومتی معرفی کرد و با واگذاری آن به بنیاد مستضعفان، گام‌هایی برای توسعه آن منطقه برداشته بود. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شد که کرمان استان پایلوت اقتصاد مقاومتی شود اما وقتی 2 استان دیگر معرفی شدند، امید به معرفی کمرنگ شد. بااین‌حال مقامات استانی به تلاش خود ادامه دادند و وقتی اردیبهشت‌ماه گذشته حسن روحانی به کرمان آمد، از او خواسته شد تا کرمان پایلوت اقتصاد مقاومتی شود و حسن روحانی با گفتن این جمله که «شما از من خواستید پایلوت اقتصاد مقاومتی باشید و من می‌گویم باشد، حرفی ندارم» استان کرمان را به‌عنوان سومین استان پایلوت اقتصاد مقاومتی معرفی کرد. حالا نزدیک به پنج ماه از این اتفاق می‌گذرد و استاندار کرمان از ارائه کارنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی تا پایان سال خبر داده است. آن‌طور که ایرنا نوشته وی در نشست ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی استان کرمان با حضور سردار نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: « کارنامه راستی آزمایی اقتصاد مقاومتی در این استان تا پایان سال جاری تدوین می‌شود. کرمان به‌عنوان یکی از استان‌های پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور، اقدامات عمل‌گرایانه‌ای را در دست اجرا دارد و کارنامه آن تا پایان سال جاری ارائه می‌شود.»
پایلوت شدن و تفویض اختیارات
از اصلی‌ترین فواید معرفی استان کرمان به‌عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی، تفویض برخی اختیارات از مرکز به استان‌هاست. این در حالی است که استاندار کرمان از همان ابتدای فعالیتش درخواست تفویض برخی اختیارات به استان کرمان را داشت. وقتی هم استان کرمان به‌عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی معرفی شد، مدیریت عالی استان نسبت به افزایش اختیارات در حوزه توسعه و اقتصاد امیدوار شدند. اما گلایه‌های گاه‌وبیگاه رزم حسینی نشان می‌دهد که آنچه انتظار داشته، برآورده نشده است. به‌طوری‌که او شنبه گذشته گفت که «دولت بخشی از اختیاراتش را به دستگاه‌های متناظر دولتی واگذار کرده است.» اما تأکید کرد که «ما دنبال اختیارات سیاسی از حکومت نیستیم و اختیارات 100 درصد در حوزه اقتصاد می‌خواهیم تا اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم.» او همچنین به نقش تفویض اختیارات در مدیریت توسعه اشاره کرد و گفت که «سراغ وزیر کشور رفتم و گفتم آمادگی این را دارم که یک فرماندار با تمام اختیارات حکومتی باشم تا یک استاندار بی‌اختیار.»
حمایت نمایندگان استان
همان روزی که رزم حسینی این حرف‌ها را زد، نمایندگان استان کرمان هم در نامه‌ای خواستار تفویض بیشتر اختیارات به استان کرمان شدند. در نامه‌ای که از طرف نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی به عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان‌های کرمان، آذربایجان شرقی و لرستان نوشته‌شده بود، از وزیر خواسته شد اختیارات بیشتری به استاندار تفویض شود. به گزارش ایسنا در این نامه آمده که «پیگیری و زمینه‌سازی استاندار و مصوبه هیئت محترم در پذیرش استان به‌عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی تأثیر بسزایی در پیشبرد این اهداف خواهد داشت. زمینه‌ای که با ظرفیت‌های موجود در استان و سیاست‌های اقتصادی و تولیدگرایانه استاندار و طرح مثلث توسعه اقتصادی ایشان فراهم‌شده با این مصوبه دولت محترم فضای کار و تلاش جدیدی در استان به وجود آمده و از طرفی موافقت اخیر دولت در تفویض برخی اختیارات جدید به مدیریت استان قطعاً ابزار تسهیل فضای کسب‌وکار خواهد شد که جای تشکر دارد.» نمایندگان سپس خطاب به وزیر نوشته‌اند که «ما نمایندگان استان ضمن تقدیر و تشکر از این راهکارهای توسعه‌ای در استان با وحدت کامل سیاسی حمایت خود را از این عملکرد در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی اعلام داشته و معتقدیم که استاندار محترم برای پیشبرد این اهداف باید بتوانند همکاران استانی و مدیران کل را هم با هماهنگی وزرا و دولت محترم انتخاب نمایند. امیدواریم که دولت محترم از این منظر هم اختیارات بیشتری به استاندار محترم بدهند.»
اختیارات کافی به استان داده نشده
سخنگوی مجمع نمایندگان استان کرمان در رابطه با ارسال این نامه به «پیام ما» گفت: «اگر اختیارات موردنظر در بحث اقتصاد مقاومتی به استان کرمان داده‌شده بود، ما این نامه را نمی‌نوشتیم.» یحیی کمالی پور افزود: «کافی نبودن اختیارات تفویض شده باعث شد تا از وزیر کشور بخواهیم اختیارات استاندار کرمان را بیشتر کند.» وی بابیان اینکه استان کرمان به‌عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی معرفی‌شده و می‌بایست اختیارات بیشتری در این راستا به استان داده شود، اظهار کرد: «اختیارات موردنظر حاکمیتی نیستند و آن دسته از اختیاراتی که در حوزه عملکرد اقتصاد مقاومتی قابل تفویض است، موردنظر این نامه است.» کمالی پور اعلام کرد که نامه یادشده به امضای همه نمایندگان استان در مجلس رسیده است.

تصویب 389 پروژه اقتصاد مقاومتی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان گفت: «۳۸۹ پروژه اقتصاد مقاومتی در قالب ۱۱ کتابچه در ستاد به تصویب رسید و متولی اجرایی آن‌ها مشخص و سازوکارهای اجرایی و منابع تأمین اعتبار آن‌ها نیز دیده‌شده است. 95 پروژه اقتصاد مقاومی در استان کرمان ملی هستند و مابقی از ظرفیت‌های داخلی استان به سرانجام می‌رسند.181 پروژه اقتصاد مقاومتی در استان کرمان توسط بخش خصوصی عملیاتی می‌شود و برش شهرستانی پروژه‌ها انجام‌شده است.» به گزارش تسنیم، جعفر رودری اظهار کرد: «در ارتباط با اقدامات انجام‌شده در حوزه اقتصاد مقاومتی میثاق با همه مدیران اجرایی استان امضا شده است.» وی بابیان اینکه طرح مثلث توسعه اقتصادی را در استان شروع کرده‌ایم افزود: «از این طریق طرح همیاران آب، بهبود فضای کسب‌وکار و طرح مرمت آثار باستانی در استان را پیگیری کرده‌ایم.» رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان احیای صنعت فرش، تدوین نقشه راه خوداشتغالی و ساماندهی اتباع بیگانه ازجمله اقدامات انجام‌شده در استان عنوان کرد و گفت: «کرمان ظرفیت گردشگری بسیاری خوبی دارد و ثبت چند اثر تاریخی و معنوی را در دو سال گذشته داشته‌ است.» رودری خاطرنشان کرد: «در کرمان نیز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شکل‌گرفته و کمیته رفع موانع تولید در کنار ستاد نقش اساسی را ایفا می‌کند.» وی با اشاره به اینکه امروز سی‌و‌یکمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان تشکیل‌شده است، بیان کرد: «عدالت‌محوری را در ستاد در دستور کار قرار داده‌ایم و زمان‌بندی پروژه‌ها مشخص‌شده و مرتب روند پیشرفت فیزیکی آن‌ها بررسی می‌شود.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *