سایت خبری پیام ما آنلاین | تخریب محل برگزاری مهم‌ترین همایش‌های استان کرمان قطعی شد تیشه به ریشه «خانه شهر»

تخریب محل برگزاری مهم‌ترین همایش‌های استان کرمان قطعی شد تیشه به ریشه «خانه شهر»





۹ شهریور ۱۳۹۵، ۰:۲۱

تخریب محل برگزاری مهم‌ترین همایش‌های استان کرمان قطعی شد
تیشه به ریشه «خانه شهر»

در حالی که مدیرکل حوزه استاندار از نارضایتی رزم حسینی از ساختمان جدید استانداری خبر داده، معاون عمرانی استاندار اما هفته گذشته موافقت چند تن از اعضای شورا برای تخریب خانه شهر کرمان را گرفته است.
خانه‌ای که خاطره ساز بود به خاطره تبدیل می‌شود. این موضوع در جلسه‌ای که هفته گذشته میان سیف الهی معاون عمرانی استاندار و چند تن از اعضای شورای شهر کرمان برگزارشده موردتوافق قرارگرفته و در صورت تائید نهایی و مصوب شدن در شورای شهر، تخریب آن به‌زودی آغاز خواهد شد. تأییدی که به نظر نمی‌رسد با مخالفت چندانی روبرو شود. چراکه پای استانداری در میان است. ساختمان جدید استانداری کرمان با هزینه میلیاردی به پایان ساخت خود نزدیک می‌شود و طبق نقشه‌ای که برای این ساختمان جدید تعریف‌شده، بخشی از خانه شهر در محوطه آن قرار دارد و راهی جز تخریب این خانه با قدمتی حدود نیم قرن باقی نمی‌ماند. هرچند که بسیاری از کرمانی‌ها با آن مخالفت کنند.
میراث به‌جامانده از دولت مهرورز
ماجرای تخریب خانه شهر کرمان به سال 88 بازمی‌گردد. طرح ساختمان جدید استانداری کرمان در زمان استانداری رئوفی نژاد، اولین استاندار غیر کرمانی دولت احمدی‌نژاد در کرمان مورد تائید قرار گرفت اما کلنگ زنی این ساختمان به دومین استاندار غیر کرمانی دولت احمدی‌نژاد رسید. 19 خرداد 88 ساختمان جدید (در وسعت 24 هزار و 300 مترمربع) کلنگ زنی شد. کلنگ زنی که در هیاهوی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال 88 گم شد و کسی حواسش نبود که کلنگ زنی این طرح یعنی تخریب خانه شهر.
اعتراضات بی‌نتیجه
چند سال پس از کلنگ زنی اما اعتراضات مردمی به ساخت ساختمانی که تخریب خانه شهر کرمان را در پی داشت، شروع شد. حدود 2 سال پیش در این رابطه طوماری به امضای تعدادی از شهروندان کرمانی رسید اما افاقه نکرد. برخی اعضای شورای شهر چهارم هم گهگاه با تخریب خانه شهر مخالفت کردند. آذرماه 94 بود که از طرف سیف الهی معاون عمرانی استانداری به شورای شهر نامه‌ای ارسال شد که در آن از شورا خواسته‌شده بود «خانه شهر را تخلیه کنند.» مشرفی رئیس شورا هم به استانداری پاسخ داده بود که «در صورتی حاضر به تخلیه خانه شهر هستیم که جای دیگری را به ما بدهند.» فتح‌الله مویدی اما با گفتن این‌که «خانه شهر با پول مردم احداث‌شده و نمی‌شود آن را تخریب کرد» مخالفت خود را نشان داد. سعید گیلانی هم این‌گونه به تخریب خانه شهر واکنش نشان داد: «اگر با تخریب خانه شهر موافقت کنیم، کلک شورا را کنده‌ایم.»
اصرار سیف الهی بر تخریب
علی‌رغم مخالفت‌های برخی اعضای شورا، در صورت‌جلسه 16 اسفند 94 جلسه پیگیری پروژه‌های عمرانی در دفتر استاندار، در بندی بر تخریب خانه شهر تأکید شد. دریکی از بندهای این صورت‌جلسه آمده بود: «مقرر گردید ازآنجاکه دو میلیارد تومان وجه مربوط به خانه شهر در سال 94 به پروژه مشتاق منتقل‌شده است در سال 1395 توسط استانداری برای شهرداری تأمین و ساختمان سوله سالن خانه شهر تخریب و شهرداری ساختمان مناسبی را برای شورای شهر خریداری یا احداث نماید.» اوایل اردیبهشت‌ماه 95 معاون عمرانی استاندار مجدداً تأکید کرد که خانه شهر باید تخریب شود. هفته‌نامه استقامت در این خصوص نوشت که سیف الهی در اولین جلسه پیگیری پروژه‌های شهری گفت که «پروژه‌ سایت اداری شهر کرمان که در محدوده‌ی میدان شورا باید اجرا بشود، تأخیر زیادی پیداکرده و باید هرچه زودتر با تخریب سوله‌ی خانه شهر، این پروژه آغاز و سرعت بگیرد.» او حتی زمان این تخریب را هم پس از سفر رئیس‌جمهور به کرمان اعلام کرد.
رد تخریب خانه شهر
نیمه اردیبهشت‌ماه 95 اما ربانی زاده، سخنگوی شورای شهر کرمان به خبرگزاری ایسنا گفت که «هنوز تخریب ساختمان شورا قطعی نشده. سال گذشته در این مورد در شورای شهر بحث شد اما مسکوت ماند.» در اولین جلسه شورای شهر در خردادماه سال جاری هم مجدداً برخی اعضا با تخریب خانه شهر مخالفت کردند. مویدی در این رابطه گفت که «این موضوع در دوره‌ی سوم شورا هم مطرح بود، اما آقای مهاجری، رئیس شورا، به‌شدت مخالفت می‌کرد. اگر امکان دارد، باید به‌گونه‌ای راه عبور به استانداری ساخته شود تا ترکیب خانه‌ی شهر به هم نخورد.»
یک بام و دوهوای استانداری
حلا چند ماه پس از مخالفت برخی از اعضای شورا و جمعی از مردم کرمان اما پیگیری‌های استانداری جواب داد و خانه شهر به خاطره تبدیل خواهد شد. پنج‌شنبه گذشته جلسه‌ای با حضور سیف الهی، مشرفی، مویدی، منصوری و پنجعلی زاده برگزار شد و خروجی جلسه تخریب قطعی خانه شهر بود. این اتفاق در حالی رخ داد که یک روز بعد، فرشید فلاح، مدیرکل حوزه استاندار در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در کرمان از نارضایتی استاندار کرمان از ساختمان جدید استانداری خبر داد.
آن‌طور که ایسنا نوشته، وی گفت: «متأسفانه این دولت میراث دار گذشتگان است و درباره ساختمان جدید استانداری کرمان نیز به همین طریق است و عده‌ای درگذشته با چند ده میلیارد تومان طرحی را تهیه‌کرده بودند که هم‌اکنون مجبور هستیم بااعتبار 20 میلیارد تومانی این کارها را به پایان برسانیم.» وی بابیان اینکه ساختمان جدید استانداری کرمان دارای چند ایراد اساسی است اظهار کرد: «معتقدیم ساختمان استانداری هر استان باید نمادی از هویت فرهنگی آن استان باشد این در حالی است که ضعف بصری در نمای ساختمان جدید استانداری کرمان مشهود است و این نما، نامتناسب با شهر و استان کرمان است.» فلاح بابیان اینکه استانداران گذشته کرمان به‌گونه‌ای افرادی امنیتی بوده‌اند تصریح کرد: «این ساختمان کاملاً امنیتی است و هیچ سنخیتی با دولت شیشه‌ای ندارد ضمن آنکه کیفیت ساختمان نیز بسیار پایین است و استاندار کرمان کاملاً مخالف بهره برداری از این ساختمان است و معتقد هستند که می‌توان این 20 میلیارد تومان را در راه توسعه استان خرج کرد.» فلاح در حالی این صحبت‌ها را مطرح کرد که یک روز قبل‌تر، معاون عمرانی استاندار توانسته بود صورت‌جلسه‌ای را به امضای رئیس و چند تن از اعضای شورا برساند که حکم به تخریب خانه شهر و تکمیل ساختمان استانداری می‌داد و این‌طور به نظر می‌رسد که در استانداری کرمان هم بر سر این مسئله اتفاق‌نظر وجود ندارد و درحالی‌که معاون عمرانی پیگیر تخریب خانه شهر است، مدیرکل حوزه استاندار از زبان استاندار حرف‌هایی را نقل می‌کند که در آن نشانی از موافقت با تکمیل ساختمان استانداری (حداقل در حال حاضر) و درنتیجه تخریب خانه شهر دیده نمی‌شود.
زورمان نرسید
فتح‌الله مویدی در رابطه با تخریب خانه شهر به «پیام ما» گفت: «ما مخالف تخریب خانه شهر بودیم اما اجباراً باید تخریب شود.» وی افزود: «راه ساختمان جدید استانداری از خانه شهر است و اجباراً باید تخریب شود.» وی در پاسخ به این سؤال که چرا شما که در شورای سوم حضور داشتید، در همان زمان با شروع این طرح مخالفت نکردید، اظهار کرد: «زور ما که به وزارت کشور نمی‌رسد و در زمان استانداری آقای رئوفی نژاد و وزیری آقای پورمحمدی با این طرح موافقت شد و شورای شهر در سطحی نیست که بتواند با وزیر مخالفت کند.» مویدی اضافه کرد: «ما مخالفت کردیم اما مخالفت ما به‌جایی نرسید.»
شائبه تخریب اعضای شورا
سعید گیلانی دیگر عضو شورای شهر کرمان در این خصوص به «پیام ما» گفت: «قانونا هر طرحی که به شورا مربوط باشد باید به تصویب برسد و نمی‌توان طرحی را بدون مصوبه شورا اجرا کرد.» وی در پاسخ به این سؤال که با تخریب خانه شهر مخالف هستید، اظهار کرد: «من قبلاً دراین‌ارتباط اظهارنظر کردم.این را از کسانی بپرسید که صورت‌جلسه تخریب خانه شهر را امضا کردند.» وی اضافه کرد: «به نظر من تخریب خانه شهر، تخریب اعضای شورای شهر است.چرا هنوز ساختمان استانداری تکمیل‌نشده برخی به دنبال تخریب خانه شهر هستند؟ آیا می‌خواهند در سال انتخابات شورا، اعضای شورای شهر را تخریب کنند؟» گیلانی تأکید کرد که از قول وی در این رابطه بنویسیم: «سبحان‌الله»
شروع تخریب از سالن
رئیس شورای شهر کرمان هم در این خصوص به «پیام ما» گفت: «تخریب خانه شهر از سالن آن شروع می‌شود.» علی‌اکبر مشرفی افزود: «قرار شده درازای تخریب این سالن، از همان شروع تخریب، استانداری 2.5 میلیارد به شهرداری دهد تا در کنار ساختمان جدید شهرداری، سالن یک هزار و 500 نفری ساخته شود.» وی مکان این سالن را در ضلع شرقی میدان شورا عنوان کرد و گفت: «تا پایان سال 2.5 میلیارد دیگر هم می‌دهند و سال بعد هم 2.5 میلیارد دیگر که مجموعاً 7.5 میلیارد می‌شود تا سالن جدید ساخته شود.» وی در پاسخ به این سؤال که با این وضع تا ساخته‌شدن تالار جدید، سالنی با ظرفیت و کیفیت خانه شهر وجود نخواهد داشت، اظهار کرد: «الان سه تا چهار ماه هست که از خانه شهر استفاده نمی‌شود چراکه ایمنی ندارد.» وی اضافه کرد: «بازسازی سوله خانه شهر هم کار آسانی نیست چراکه این سوله با معیارهای 40 سال پیش‌ساخته شده و کار سختی است.»
رئیس شورای شهر در واکنش به اعتراضات به تخریب خانه شهر گفت: «این ساختمان که میراثی نیست. درست است که خاطره‌انگیز است اما اگر تخریب نشود، میدان شورای شهر طبق نقشه تفصیلی ساخته نخواهد شد. طبق این نقشه، وسعت میدان شورا به چهار هکتار رسیده و مراسم‌های مختلف مردم شهر کرمان در این میدان برگزار می‌شود. برای رسیدن به این موضوع، علاجی نیست و باید خانه شهر تخریب شود.» وی در پاسخ به این سؤال که آیا سردر خانه شهر هم تخریب خواهد شد، گفت: «سعی می‌شود که این اتفاق نیفتد. یعنی تلاش می‌کنیم که همین‌جا بماند اما اگر هم قرار به تخریب شود، در گوشه‌ای دیگر از میدان سردر خانه شهر را می‌گذاریم.» مشرفی تأکید کرد: «تمام این صحبت‌ها البته منوط به تائید در شورای شهر است.»
خانه شهر از آن مردم است
یکی از فعالان عرصه فرهنگ و هنر کرمان در رابطه با تخریب خانه شهر به «پیام ما» گفت: «2 سال پیش هم طوماری دراین‌باره جمع شد اما کسی به آن توجهی نکرد.» سعادت ارجمند افزود: «متأسفانه همان بلایی که سر ساختمان قدیمی تربیت‌بدنی در چهارراه باغملی آمد، بر سر خانه شهر هم می‌خواهند بیاورند. ساختمان تربیت‌بدنی را کوبیدند و برج اطلس را ساختند درحالی‌که اکثر جوانان قدیم کرمان از آن خاطره داشتند.» وی بابیان اینکه مگر خانه شهر از آن شورای شهر و شهرداری است که برای آن تصمیم می‌گیرند، اظهار کرد: «خانه شهر از آن مردم کرمان است. چرا دراین‌باره همه‌پرسی نمی‌گذارند که مردم نظر دهند؟»

نامه جمعی از مردم کرمان
حدود 2 سال پیش جمعی از مردم کرمان در اعتراض به تخریب خانه شهر نامه‌ای نوشتند. در این نامه آمده بود:
شاید بسیاری ندانند که خانه شهر کرمان در معرض خطر نابودی ست. باآنکه تعدادی از نشریات محلی کرمان دراین‌باره نوشته‌اند اما هنوز بسیاری نمی‌دانند که به‌زودی این مکان خاطره‌انگیز به خاطره‌ها می‌پیوندد. همین 2 سال پیش بود که کلیسای تاریخی و یک‌صد ساله کرمان تخریب شد. آن روز دیر خبر شدیم اما امروز اندکی فرصت داریم تا خانه شهر را نجات دهیم. شاید تا الان نمی‌دانستید اما از این لحظه با پیشنهاد به کرمانی‌ها و کسانی که می‌دانند این تالار نوستالژیک چه خاطره‌هایی را در دلش جای‌ داده را از اخبار خانه شهر مطلع کنید. یادمان نرود که این خبر نباید در حد فضای مجازی باقی بماند و باید از فضای مجازی به سطح شهر کشیده شود تا با آگاهی مردم، از ویرانی این بنای ارزشمند و خاطره‌انگیز جلوگیری شود. در این میان انتظار از فرهیختگان، هنرمندان و شاعران بیشتر است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *