پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تخت درگاه قلی بیگ

تخت درگاه قلی بیگ





۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۰۳

تخت درگاه قلی بیگ

تخت درگاه قلی بیگ از جمله بناهای منحصر به فرد تاریخی است که از گزند حمله اقوام مختلف به کرمان و حوادث طبیعی به دور مانده است.
مجاورت تخت درگاه قلی بیگ با گنبد جبلیه، قلعه های تاریخی دختر و اردشیر و قرار گرفتن در کنار بزرگترین جنگل دست کاشت ایران که حدود نیم میلیون اصله درخت را در خود جای داده ، شرق کرمان را دارای محور غنی تاریخی و گردشگری کرده است.
در گذشته در کنار تخت درگاه قلی بیگ دریاچه ای بزرگ وجود داشته که این منطقه را به یکی از زیباترین مناظر استان تبدیل کرده بود. اما هم اکنون این دریاچه خشکیده و اقدامی در راستای احیای مجدد آن صورت نگرفته است.
این مکان مقبره رئیس ایل افشار و از امرای کرمان به نام قلی بیگ در دوره صفویه است.
زیبایی منحصر به فرد این بنا در دامنه کوه و در تنگه ای که شاهراه عبور و مرور کاروان ها محسوب می شده بر عظمت بنا افزوده است.
قلی بیگ فردی پر نفوذ در کرمان بوده که اقدام به احداث این بنا می کند و آب منطقه سرآسیاب فرسنگی که از پر آب ترین مناطق کرمان در گذشته بوده است را به این قسمت از شهر منتقل می کند.
این اقدام به احداث کانالی در دل کوه میسر شده بود که با فنون آن دوران انجام شده و در نهایت دریاچه ای بزرگ در کنار این ساختمان ایجاد می شود که هنوز هم آثار آن وجود دارد.
آثار این دریاچه هنوز هم به خوبی قابل مشاهده است و با توجه به گودی این منطقه و شرایط خاص طبیعی و واقع شدن در تنگه ای بین دو کوه بزرگ زیبایی های این قسمت از کرمان دو چندان می کرد.
این بنا در گذشته مکان مناسبی برای جلوگیری از هجوم اقوام بیگانه و مکانی برای نگهبانی و حفاظت از شهر برای مقابله با اقوام شرقی بود.
درگاه قلی بیگ در دوره های بعدی تاریخی در کرمان مرمت شده و هم اکنون نیز از مکان های مورد توجه تاریخی و مرمت شده شهر کرمان به شمار می رود.
بناهای تخت درگاه قلی بیگ و گنبد جبلیه از جاذبه های گردشگری به شمار می آیند که در فاصله نزدیک به یکدیگر قرار گرفته اند و از بناهای مورد توجه مردم و گردشگران قرار هستند.
توسعه صنعت گردشگری می تواند موجب رونق و توسعه بیش تر شهر کرمان شود و وجود بناهای تاریخی مانند قلعه دختر و قلعه اردشیر، تخت درگاه قلی بیگ و گنبد جبلیه در این قسمت از شهر پتانسیلی قابل توجه در این زمینه محسوب می شود.
خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *