سایت خبری پیام ما آنلاین | در جلسه ای با حضور پیشکسوتان پهلوانی و معاونت فرهنگی شهرداری کرمان عنوان شد نامگذاری مکانی به نام پهلوان سکینه خاتون عطایی

در جلسه ای با حضور پیشکسوتان پهلوانی و معاونت فرهنگی شهرداری کرمان عنوان شد نامگذاری مکانی به نام پهلوان سکینه خاتون عطایی





۲ شهریور ۱۳۹۵، ۰:۱۶

در جلسه ای با حضور پیشکسوتان پهلوانی و معاونت فرهنگی شهرداری کرمان عنوان شد
نامگذاری مکانی به نام پهلوان سکینه خاتون عطایی

اولین نشست فرهنگی پهلوانان کرمان با حضور حجت الاسلام والــمـسلـمین سیـد مـرتضـی حسینی، معاونت فرهنگی شهرداری کرمان، منصور ایران پور پژوهشگر تاریخ کرمان، محمدرضا مومنایی و ناصر شجاعی از پیش کسوتان و قدرت الله عطایی، نوه پهلوان عطایی در محل معاونت فرهنگی شهرداری کرمان برگزار گردید.
درابتدای این جلسه نمایندگان ورزشهای پهلوانی در خصوص مشکلات فرهنگی موجود و راهکارهای رفع این معضلات از طریق گسنرش ورزشهای همگانی و ایجاد روح پهلوانی و اخلاق در جامعه کرمان گفتند و آنگاه به یافتن معضلات موجود در جامعه پرداختند و مقرر گردید معاونت فرهنگی شهرداری کرمان برای حل این کاستی ها از جامعه ورزش و انجمن های مردم نهاد، بهره بری کامل تری نماید. همچنین در این جلسه لزوم ایجاد موزه ورزشهای پهلوانی و معرفی کرمان به عنوان یکی از مهمترین شهرهای قهرمان پرور کشور مورد بررسی قرار گرفت و درخواست نامگذاری تعدادی از خیابان ها و اماکن ورزشی به نام پهلوانان کرمانی ارائه گردید.
معرفی کرمان به عنوان شهر پهلوانان ایران
منصور ایران پور با بیان اینکه نزدیک به 2000 پهلوان در کرمان داریم که برای بسیاری ناشناخته و گمنام هستند، از لزوم توجه بیشتر به روحیه و منش پهلوانی گفت و افزود: متاسفانه با وجود سابقه پهلوانی و این تعداد پهلوان که در راس آنها کل اسدالله و سکینه خاتون عطایی هستند، فقط دو موزه شخصی در کرمان وجود دارد و کرمان از داشتن موزه پهلوانی محروم است. به نظر بنده می توان کرمان را با وجود اینهمه پهلوان و با اخلاق، شهر پهلوانان ایران نامگذاری کرد.
کرمان مهد اخلاق و منش پهلوانی است
محمدرضا مومنایی نیز به اهمیت ترویج اخلاق و منش ورزش باستانی اشاره کرد و افزود: مردم هر منطقه را فقط با خصوصیات و صفات آن دیار می شناسند و با همین خاصیت است که مردم روس و عرب و ترک را می شناسیم. مردم کرمان نیز از دیرباز با خصلت معرفت و مرام است که می شناسند و به مهمان نوازی و غریب پرستی و منش پهلوانی مشهورند. اگر در کرمانشاه، پهلوان را با زور بازو و قدرت می شناسند، در کرمان به اخلاق و رفتار و منش پهلوانی. به همین سبب است که به نظر من بیشتر کرمانی ها به نوعی پهلوان هستند. به همین دلیل ترویج و اشاعه و همچنین بزرگداشت نام و یاد آنها و یادآوری و تکرار اخلاق و منش آنها می تواند اثرات خوبی داشته باشد.
تمام پهلوانی در گذشت و ولایت مداری خلاصه می شود
قدرت الله عطایی از پیشکسوتان و ورزشکاران قدیمی باستانی کرمان در سخنانی کوتاه گفت: تمام ورزش پهلوانی به گذشت و ولایت مداری خلاصه می شود و همین ارادت به ولایت علی بوده که کل اسدالله عطایی زمانی که دو ساعت به شوق مولایش علی میل می زده و ذکر علی علی می گفته، خاک زیر پایش، گل می شده است.
وی به ابهت و عظمت پهلوانان از جمله سکینه خاتون عطایی اشاره کرد و افزود: این همه قدرت و اخلاق والا، فقط مربوط به جسم نمی شود بلکه داشتن قدرت جسمانی در کنار ایمان قوی و معنوی باعث این نیروی عظیم شده بود.
کرمان مهد آئین
مهرپرستی است
ناصر شجاعی، یکی دیگر از ورزشکاران و پیشکسوتان ورش استان، کرمان را مهد آئین مهرپرستی نامید و ابراز کرد، با این سابقه و عقبه ای که کرمان در این مورد دارد متاسفانه از داشتن کانون پیشکسوتان و نامداران ورزشی که بتوانند دور هم گرد آیند، محروم است و اگر بتوان طرح جامعی را بنا گذاشت تا همه بزرگان ورزش استان گرد هم آیند، به واقع قدم مثبتی را در جهت اعتلای فرهنگ پهلوانی برداشت.
ساماندهی مقبره های پهلوان اسدالله عطایی و سکینه خاتون عطایی به عنوان نماد پهلوانی کرمان
در پایان سیدمرتضی حسینی، معاونت فرهنگی شهرداری با ابراز خوشحالی از برگزاری این جلسه بیان کرد: برای ایجاد اخلاق و سلامت در جامعه و کاهش معضلات فرهنگی و اجتماعی تمامی پبشنهادات و راهکارهای اصولی را مورد بررسی قرار میدهیم. لذا در اولین اقدام راه اندازی موزه پهلوانی کرمان و ایجاد نماد پهلوانی کرمان بر روی مقبره های پهلوانان کل اسدالله و سکینه خاتون عطایی و استفاده از ورزش برای کاهش اعتیاد و قلیان در دستور کار قرار می گیرد.
همچنین وی اعلام کرد به زودی مکانی برای ایجاد موزه در نظر گرفته خواهد شد و در معرفی کرمان به عنوان شهر پهلوانان ایران نهایت تلاش انجام میگیرد. وی به ایجاد راهکارهایی برای معرفی شهر پهلوانان به تمامی گردشگران داخلی و خارجی پرداخت و اظهار داشت که در این راه نیاز است جامعه ورزش کرمان و همه فرهیختگان و پژوهشگران همکاری نمایند. تا در اقدامی مشترک قدم های مفیدی را در راه فرهنگ سازی و آبادانی کرمان برداریم و صدای مرام و منش پهلوانی و ارزشهای ناب اخلاقی کرمانیان را به گوش همگان برسانیم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *