سایت خبری پیام ما آنلاین | مصاحبه اختصاصی «پیام ما» با کوروش احمدیوسفی، رییس دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان کرمان حوزه سلامت روان در جنوب استان تعطیل است

مصاحبه اختصاصی «پیام ما» با کوروش احمدیوسفی، رییس دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان کرمان حوزه سلامت روان در جنوب استان تعطیل است





۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۳۸

مصاحبه اختصاصی «پیام ما» با کوروش احمدیوسفی، رییس دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان کرمان
حوزه سلامت روان در جنوب استان تعطیل است

وقف در لغت به معنای اختصاص دادن زمین، ملک ،مستغلات، کار و هر چیزی اعم از جسمی و معنوی، برای مقصد خاص و معین و در راه خدا و به عبارت دیگر منحصرکردن چیزی را به کسی یا چیزی چه به جهت عام و چه خاص، وقف می گویند.
در ایران، وقف بیشتر در جنبه مذهبی و آموزشی دارد و هر کس را که در راه رضای خدا و خدمت به خلق مسجد و نمازخانه و مدرسه و دانشگاهی را بسازد، خیر و واقف می دانند اما مدتی است انجام این گونه کارها در موضوعات دیگرهم باب شده ومتولیان زیادی برای ساخت و تجهیز مراکز درمانی، ورزشی، فرهنگی وهنری پیش قدم شده و شاهد کارهای بسیار زیبا و مردم پسندی در این زمینه ها بوده ایم.
وقف در موضوعات انتظامی و امنیتی برای اولین بارتوسط سردار بنی اسدی، فرماندهی انتظامی استان در روزهای ابتدایی انتصابش مطرح شد و به سرعت مورد اقبال عمومی و افراد خیر قرار گرفت. به طوری که دراین مدت کوتاه شاهد دو مورد وقف در شهرستان رفسنجان بوده ایم که طی آن دو خیر این شهر با اهدای زمین و باغ وغیره به رواج این گونه کار خوب کمک شایانی کرده و به قول معروف استارت این کار را زدند. اما وقف چه کمکی می تواند به امنیت داشته باشد؟ آیا وقف فقط می تواند مادی و جسمی باشد؟ وقف اجتماعی و امنیتی بیشتر در چه زمینه هایی می تواند مثمر ثمر باشد؟ این ها سوالاتی بود که برای گرفتن پاسخ آنها، سراغ کوروش احمد یوسفی، رییس دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان کرمان رفتیم و ساعتی را میهمان وی بودیم. آنچه در ادامه می خوانید ماحصل این گفت و گوست.
اندیشه می تواند
ذائقه ساز باشد
وی درباره ارتباط مرکز تحقیقات کاربردی انتظامی و مقوله وقف امنیتی می گوید: در حوزه فعالیت ما دانش پلیسی تولید و کاربست می شود و در راهبردها، استرتژی ها و ماموریت ها، از این فرایند تولید دانش پلیسی استفاده می شود. یکی از این راهبردها، مشارکت پذیری در بحث امنیت و موضوعات پیرامون آن است که وقف و نظم و امنیت یکی ازاین موضوعات است. از نگاه جامعه شناسی، یک رفتار مجرمانه و غیرمجرمانه ی انجام شده یا بر اساس اندیشه است یا ذائقه و حتی اندیشه می تواند ذائقه ساز باشد.
اندیشه هم یا اختیاری است و یا اجباری، مثلا اگر فرد مجرمی براساس زیاده خواهی، تنوع طلبی، برای جلب توجه کردن و تفریح دست به ارتکاب جرم بزند، اختیار در کار بوده اما برعکس گاهی شخص براساس نیاز شدید به پول مانند درمان فرزندش، عقل حکم می کند که مرتکب دزدی و جرم می شود که به آن اندیشه ی تخلف اجباری می گویند که در نهایت هم منجر به انجام جرم می شود.
وقف اجتماعی یعنی حذف رفتارهای مجرمانه
احمد یوسفی ادامه داد: رفتار پلیس در مواجهه با مجرم، برخورد رفتاری و پیشگیری کیفری است که سال هاست منسوخ و تقریبا غیر کاربردی است، در بحث وقف، نگاه ما بسترسازی و ایجاد لایه هایی است که به کمک آن بتوان رفتارهای مجرمانه را حذف کرد.به عنوان مثال اگر روزی پوشیدن تک پوش ممنوع شود، کسی که علاقه به تک پوش دارد آن را بر تن می کند اما سعی می کند یا با شخص مجری قانون برخورد نکند و یا در نبود او بپوشد، چون اندیشه اش بر مبنای استفاده از تک پوش است.
بیشتر جنایت ها ناشی از عدم سلامت روان است
رییس مرکز تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی افزود: برای تغییر این اندیشه همه سازمان ها اعم از اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باید ورود کنند و با هم نسبت به این تغییر دخیل باشند. تغییر اندیشه در اختیار پلیس نیست و اگرقرار باشد در یک جامعه امن و مدینه فاضله زندگی کنیم، شرط مهم آن هدفمند بودن و در کنارهم بودن تمامی ارکان جامعه، آموزش و فراگیرکردن آن، حضور خیرین و واقفین حوزه اقتصاد وسلامت جسم و روان و در کل همت همه افراد است.
چند شب پیش، فردی در شهربابک مادر و برادرش را بر اثرمصرف مواد مخدر توهم زا به قتل می رساند و یا فردی در حوالی عنبر آباد داماد و مرد متجاوز به حریم خانواده را می کشد و در مورد دیگری سفر یک زن متاهل به جیرفت باعث کشته شدن 6 نفر از جمله 2 کودک بی گناه می شود که همه این ها، نشان ازتصمیم گیری های ناگهانی و عصبانی های بی جا در اثرعدم سلامت روان افراد است. کجای شرع و عرف و قانون اجازه داده که این افراد خودسرانه دست به محاکمه و قتل وجنایت بزنند؟
حوزه سلامت روان در جنوب استان تعطیل است
وی در ادامه افزود: 80 درصد سلامت مردم مربوط به سلامت روان است و 20 درصد سلامت جسم. به جرات می گویم حوزه سلامت روان در جنوب و شرق استان کرمان تعطیل است. در حال حاضر همه به دنبال ایجاد مرکز بهداشت در 7 شهرستان جنوبی و 4 شهرستان شرقی است اما از بکارگیری 2 روانپزشک و ارائه مشاوره های روانپزشکی، غافل هستند. این جاست که افراد و نهادهای خیر باید وارد شده و در این حوزه وقف داشته باشند.
در کشورهای دیگر اشاعه این گونه کارها مدت هاست باب شده و مردم به آن می پردازند، چیزهای ساده ای که 1400 سال پیش امامان ما به آن سفارش کرده اند، مانند احترام و نکوهش همسایه که اکنون با نام دیده بان حقوق همسایه در دیگر نفاط جهان رونق گرفته است. وقف همین است.
وقف فقط در بخش
اقتصادی نیست
کوروش احمد یوسفی بیان کرد: پلیس از تمام توان خود برای برخورد با مجرمین استفاده می کند ولی به تنهایی کارساز نیست، اینجاست که خیرین باید ورود کنند با انواع و اقسام روش ها کمک کنند. خیرین نه فقط در زمینه اقتصادی بلکه در بخش های متفاوتی از مواد مخدرصنعتی، رانندگی، قتل، طلاق، آسیب های اجتماعی و حتی پندها و ارشادات محلی نقش به سزایی در این زمینه داشته باشند.
مسجد بی نمازخوان به چه دردی می خورد
وی ادامه داد: وقف فقط مسجد سازی و احداث نمازخانه نیست که تسبیح به دست بگیریم، وقتی مسجد نمازخوان ندارد، این مسجد به چه دردی می خورد؟ وقتی هزاران جنایت و جرم فقط به دلیل عدم آگاهی و نداشتن سلامت روان اتفاق می افتد چرا نباید قبل از آن پیش گیری انجام شود؟ وظیفه همه این است تا با وقف حتی نیم ساعت از عمرمان در جهت آگاهی و اطلاع رسانی گام موثری در جهت سوق دادن به نماز خواندن و در نتیجه کاهش جرم و جنایت قبل ازوقوع آن برداریم.
وقف خبرنگارمی تواند نگارش چند خط در زمینه امنیت اجتماعی باشد
احمد یوسفی ادامه داد: متاسفانه باوراشتباهی که در جامعه ما جا افتاده این است که وقف حتما باید مادی و اقتصادی باشد، در صورتی که اصلا این گونه نیست. بودجه نیروهای انتظامی مشخص است و ما بر همان اساس برنامه ریزی می کنیم.
نیروی انتظامی به پول هیچ کس نیاز ندارد. پس وقف فقط مادی و مخصوص پولدارها نیست و همه افراد در هر شغل و منصبی که باشند می توانند واقف باشند. مثلا یک خبرنگار اگر وقف کند که چند خط در جهت رفع معایب جامعه و در جهت ارتقا سلامت روانی و امنیتی و پیشگیری از جرم بنویسد، او کارش را در این زمینه انجام داده وشاید همین چند خط خیلی باارزش تر و پیشگیرانه تر از وقف چندین هکتار زمین و ملک و یا یک برخورد پلیسی باشد.
ساخت دانشگاه خالی مهمتر است یا نجات جان یک انسان؟
رییس مرکز تحقیقات کاربردی در پایان اضافه کرد: وقف یک پروسه جامع است وپلیس احتیاج به این گونه وقف های مادی و پولی ندارد. بهتر است افراد علاقمند و خیر در زمینه های وقف اجتماعی و نظارتی و پیشگیری ورود کنند تا مثمرثمرتر باشند.
ثواب انجام این کارها به مراتب بیش از ساختن حسینیه است ما به اندازه کافی مسجد و حسینیه داریم که حتی از آن ها استفاده هم نمی شود، دقیقا همانگونه که مراکز آموزشی و علمی زیادی داریم که بسیاری از صندلی هایش خالی است که از آنها استفاده ای نمی شود و به تعطیلی کشیده شده است. به نظر شما نجات جان یک انسان مهمتر نیست یا ساخت دانشگاه های دیگر؟

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *