پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بررسی تأثیر ورزش بر سلامت روان روان‌های ورزیده

بررسی تأثیر ورزش بر سلامت روان روان‌های ورزیده





۱۸ مرداد ۱۳۹۵، ۳:۱۵

بررسی تأثیر ورزش بر سلامت روان
روان‌های ورزیده

زندگی به سبک کنونی، ویژگی خاصی پیداکرده است و به دلیل پیشرفت در بسیاری از جهات، هرلحظه نیاز به فعالیت‌های بدنی روزانه، کمتر از قبل می‌شود. در عصری که کارهای شخصی را می‌توان به ربات‌های ساخته‌ی بشر سپرد، حتی از میزان قدم‌هایی که هرروز افراد برمی‌دارند، کاسته می‌شود خلایی به وجود می‌آید که دلیل اصلی آن، کمبود تحرک است که تعداد زیادی از انسان‌ها را فراگرفته و هرروز هم بیشتر می‌شود.کمی تحرک بدنی درزمان کنونی به دلیل تأثیراتی که تکنولوژی بر شرایط اجتماع‌های مختلف دارد، امری دور از تصور نبوده است و برای جبران این کمبود نگاه ویژه‌ای به مقوله ورزش در جوامع به وجود آمده است و حتی سالیانه تحقیقات زیادی در رابطه با تأثیر ورزش بر همه‌ی ابعاد زندگی‌ها انجام می‌شود و در بسیاری از مواقع علم و تکنولوژی موجود را هم برای دنبال کردن اهداف ورزش، به کار می‌گیرند.
رفتارهای معمول افراد، در یک روز ادعای کمی تحرک را تائید می‌کند، اشخاص لحظه‌ای از اتومبیل پیاده می‌شوند که کمترین مسیر را برای رسیدن به مقصد خود طی کنند ، در فروشگاه‌ها چرخ‌های خرید، کمترین انرژی را از افراد می‌گیرند، حتی اجاق‌های غذا، این امکان را به وجود می‌آورند که در کمترین زمان غذا پخته شود و…قطعاً هدف این پیشرفت‌ها این نبوده است که میزان تحرک افراد را کم کند، اما این تأثیری است که به‌صورت غیرمستقیم، اعمال‌شده است. تلاش می‌شود که برای جبران این کم‌تحرکی، تعداد بیشتری از افراد به مجموعه ورزش‌کاران در اجتماع بپیوندند.
سن بیولوژیکی
شاید اولین تأثیر متصور شده از ورزش، نقشی است که در سلامت جسم افراد دارد. و این موضوع می‌تواند، بزرگ‌ترین انگیزه برای ورزش کردن باشد. هرروزه، تأثیر جدیدی از ورزش، در درمان بیماری‌ها مورد تائید قرار می‌گیرد. بسیاری از پزشکان معتقد هستند که ابتلا به تعدادی از بیماری‌ها و یا وخیم‌تر شدن وضعیت بیمار، به دلیل نبود تحرک کافی در افراد است.دلیل سلامتی بسیاری از مادربزرگ و پدربزرگ‌ها میزان تحرک بالایی است، که در جوانی داشتند . حتی تحقیقاتی وجود دارد که ادعا می‌کنند، افراد می‌توانند سن سلامتی خود را، از سن بیولوژیکی خود کمتر کنند و در نتیجه، همه‌ی عوارض ناخواسته‌ی افزایش سن را از خود دورتر کنند. عکس این فرضیه هم امکان‌پذیر است و می‌تواند تبدیل به خطری شود که توجه همه جوامع را به خود جلب کند که در صورت برطرف نکردن نیاز به تحرک کافی، در آینده‌ای نه‌چندان دور جوانانی را خواهیم دید که در بدنی ضعیف و آسیب‌پذیر زندگی می‌کنند.
یونانیان باستان، اولین گروهی بودند که روان و جسم را از هم جدا می‌دانستند و ناراحتی و امراض جسمی را ناشی از به هم خوردن تعادل در مایعات بدن بیان می‌کردند .آن‌ها مدعی بودند که عوامل روانی بر بیماری‌ها بی تاثیراند. بعد از دوره‌ی رنسانس و پژوهش‌های پزشکی، این عقیده رد شد. از آن زمان تاکنون علم، تعامل کامل روح و روان را مورد تائید قرار می‌دهند و اینکه هر دو در سلامت افراد مؤثر هستند. ازنظر سازمان بهداشت جهانی ،« تندرستی صرفاً نداشتن بیماری و ضعف نیست؛ بلکه منظور از آن سلامتی کامل جسمی ، ذهنی ، اجتماعی و روحی است .در حقیقت دو هدف عمده تندرستی ، به تأخیر انداختن مرگ و جلوگیری از بیماری است.»
سلامت روح و روان
تاثیرمهم دیگری که ورزش کردن بر زندگی افراد می‌گذارد و افراد را به سمت زندگی سالم‌تر سوق می‌دهد نقشی است که در سلامت روح و روان دارد و می‌توان آن را از ابعاد مختلف، موردتوجه قرار داد. یکی از تأثیرات ورزش بر روند اجتماعی شدن افراد است که در کودکان معنای جدی‌تری به خود می‌گیرند. بازی‌ها و فعالیت‌های بدنی از بدو تولد در شکل‌دهی تصویر کودک، از مفهوم تن خویش بسیار مؤثر هستند و در پایه‌گذاری شخصیت کودک نقش دارند.
کودکانی که ورزش می‌کنند جدا از پیشرفتی که در مهارت‌های حرکتی کسب می‌کنند و آشنایی با مشارکت اجتماعی، از ابتدای کودکی مفاهیمی را فرامی‌گیرند که اجتماع به دید مثبت به آن نگاه می‌کند کودک، به دلیل منطبق بودن بسیاری از صفات نیکو با ورزشکار و به‌طورکلی ورزش، با نگاهی ارزشی، بزرگ‌شده ودراکثر مواقع به صورت ناخودآگاه صفات اخلاقی‌ای را پیش می‌گیرد که موردپسند جوامع مختلف است مانند گذشت ،جوانمردی وهم چنین پذیرش شکست و…. کودکی که توانایی، پذیرش شکست پیداکرده باشد در بسیاری از موارد از آسیب بزرگ، کمال‌گرایی که سلامت روان را به‌شدت مورد تهدید قرار می‌دهد،نجات پیدا خواهد کرد و از جهت دیگر به دلیل شباهتی که رقابت‌های ورزشی با زندگی در اجتماع دارند ورزش کردن می‌تواند برای کودک تمرین زندگی آینده باشد.
ورزش و شناخت شخصیت
معمولاً شرایط تمرینات ورزشی به نحوی است که همه‌ی خصوصیت‌های فردی را به نمایش می‌گذارد و افراد ورزش‌کار به دلیل شناختی که از نقاط ضعف وقوت شخصیت خود پیدا می‌کنند.رفتارها واصطلاحا «مرامی» را در پیش می‌گیرند که پسندیده است و آگاهانه به اصلاح شخصیت خویش می‌پردازند. احترام به جمع و پایبند بودن به اخلاقیات از بارزترین خصوصیاتی است که می‌توان برای ورزشکاران متصور شد و ورزش در به دست آوردن این صفات بی‌تأثیر نیست.
تأثیر ورزش را در زمان بحران‌های احساسی به‌راحتی می‌توان مشاهده کرد.بحران‌های احساسی در بسیاری از موارد برای افراد درگیر، خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال دارند و ورزش کردن و ماندن در دایره‌ی رقابت در پذیرش این بحران‌ها و بهبود شرایط روانی بسیار مؤثراست زیرا ورزش‌کار با هر مسابقه و هر تمرین علاوه بر جسم ،روح خود را هم قوی‌تر می‌کند.
درمان افسردگی
یکی دیگر از تأثیرات مهم ورزش بهبود و کمک به بیماران افسرده است . ادعا می‌شود که روزانه 30دقیقه ورزش کردن به‌اندازه مصرف داروهای افسردگی برای بیماران مؤثر است. افسرده‌ها معمولاً اعتمادبه‌نفس پایینی دارند ویکی از راه‌های تقویت آن و افزایش رضایت باطنی فرد از خویش، بی‌شک ورزش کردن است. توصیه روانشناسان به افسرده‌ها این است که قبل از هر کاری شروع به ورزش کنند.ورزش کردن در کاهش اضطراب هم بسیاری مؤثر است .به‌طورکلی احساس استرس معمولاً زمانی در شخص به وجود می‌آید که فرد توانمندی خود را بسیار پایین‌تر از آن چیزی که در واقعیت است، تصور می‌کند و یا شرایط را بسیار وخیم‌تر از آن چیزی که در واقعیت است، می‌بیند. و همین فکرها، او را مضطرب می‌کند. ورزش کردن باعث می‌شود که تمرکز فرد از افکار منفی دور شده و ذهن آرام‌تری پیدا کند.
تأثیر ورزش بر روان به‌اندازه‌ی تأثیر آن بر جسم گسترده است و به بسیاری از آن‌ها هنوز پرداخته نشده است. ولی آن چیزی که واضح و روشن است تأثیر خوبی است که ورزش بر افراد و اجتماع‌ها خواهد داشت در میان دنیا خشک و یکنواخت علم و تکنولوژی، ورود به دایره‌ی ورزش، کاری است که می‌تواند زندگی‌ها را تغییر دهد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *