پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بازدید از اداره کل انتقال خون استان کرمان و رونمایی از دستگاه «گاما سل» جریان خون در شریان زندگی

بازدید از اداره کل انتقال خون استان کرمان و رونمایی از دستگاه «گاما سل» جریان خون در شریان زندگی





۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۰:۰۲

بازدید از اداره کل انتقال خون استان کرمان و رونمایی از دستگاه «گاما سل»
جریان خون
در شریان زندگی

اهدا خون و به اشتراک گذاشتن زندگی یکی از رفتارهای انسان دوستانه و خداپسندانه‌ای است که ترویج آن در بین مردم می‌تواند در هرلحظه جان انسانی را نجات دهد. در دیار کریمان که شهرت مردمانش به بخشش است، قطرات خون هم در طبق اخلاص، هدیه می‌شوند. عصاره وجود گران‌بهایی که زندگی می‌بخشد و اهدا آن کار بزرگی است که هیچ قلمی یارای نوشتن ارزش آن را نخواهد داشت.
اداره کل انتقال خون کرمان، میعادگاهی است که همه‌روزه پذیرای مهربانی‌های کرمانیان است. 13 مردادماه، روزی است که در اداره کل انتقال خون کرمان از دستگاه «گاما سل» رونمایی شد.در این مراسم «زهرا موسی پور» مدیرکل امور فرهنگی اجتماعی استانداری و«حمیدرضا رشیدی نژاد» معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان و جمعی از مسئولین و خبرنگاران حضور داشتند.
دستگاه «گاما سل»
دستگاه «گاما سل» برای اولین بار در جنوب شرق کشور، در استان کرمان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.این دستگاه، خون را در معرض اشعه «گاما» قرار می‌دهد و این خون «اشعه دیده» زمانی که وارد بدن دریافت‌کننده می‌شود کمترین واکنش را در بدن پذیرنده‌ی خون، ایجاد می‌کند.به گفته‌ی کارشناس اداره انتقال خون کرمان، استفاده از خون اشعه دیده در بسیاری از مشکلات خونی شدید مثل لوسمی و حتی بیماران شیمی‌درمانی و همچنین نوزادان، بسیار کارآمدتر از خون معمولی است و همچنین در پیوند اعضا کاربرد فراوانی دارد.زیرا خون هم مانند هر بافت زنده‌ای، وقتی وارد بدن دیگری می‌شود، احتمال دارد از طرف بدن میزبان پس‌زده شود و واکنش‌های زیادی را در بدن بیمار ایجاد کند. با استفاده از این دستگاه و خون اشعه دیده، تلاش بر این است که بسیاری از واکنش‌های مخرب بدن بیمار هنگام دریافت خون کنترل شود. دکتر«مهدی زاده» مدیرکل انتقال خون کرمان ضمن بیان اینکه بخشی از هزینه 15 میلیارد ریالی خرید این دستگاه توسط خیرین وبخشی هم با اعتبارات کشوری تأمین‌شده است گفت:«با وجود این دستگاه در کرمان، استان‌های سیستان و بلوچستان و همچنین خراسان جنوبی هم تحت پوشش قرار می‌گیرند و با راه‌اندازی این دستگاه هر تعداد واحد، خون اشعه دیده که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی درخواست کنند، قابلیت تهیه در استان کرمان را دارد. تلاش بر این است که با استفاده از خون اشعه دیده، چرخه پیوند تکمیل‌تر و بی‌نقص‌تر شود.»
سلول‌های بنیادی خون
در ادامه مراسم مسئولین استانی به همراه دکتر«مهدی زاده» و جمع همراه از بخش‌های مختلف اداره کل انتقال خون استان کرمان بازدید به عمل آوردند. یکی از این بخش‌ها، مرکز پذیره‌نویسی اهدا سلول‌های بنیادی خون بود. سلول‌های بنیادی، سلول‌هایی هستند که توانایی تبدیل به تمام سلول‌های بدن را دارند و سلول‌های بنیادی بافت خون را سلول‌های بنیادی خون سازمی نامند که توانایی این رادارند که انواع سلول‌های موجود در خون را تولید کنند که در درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج و کشنده مانند لوسمی ها یا سرطان خون،آنمی ها و بعضی از اختلالات سیستم ایمنی بدن قابل استفاده هستند.«دکتر بالنگی» مسئول پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز با بیان اینکه واحد پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون از ابتدای سال 95 در اداره کل انتقال خون استان کرمان شروع به فعالیت کرده است، گفت:«ما در اداره انتقال خون دو روز در هفته پذیره‌نویسی انجام می‌دهیم و افرادی که متقاضی اهدا سلول‌های بنیادی خون هستند، می‌توانند در این دو روز مراجعه و مراحل را طی کنند.» بالنگی در رابطه با نحو اهدا سلول‌های بنیادی خون گفت:«حین خون‌گیری از اهداکنندگان متقاضی که معمولاً اهداکنندگان مستمر خون هستند، مقدار کمی حدود 2 سی‌سی جداگانه خون‌گرفته می‌شود تا برای بررسی و ثبت مشخصات ژنتیکی استفاده شود و بعد ما اطلاعات ثبت‌شده را برای مرکز سلول‌های بنیادی خون‌ساز واقع در تهران (مرکز سپاس)ارسال می‌کنیم و در صورتی که برای بیماری تشابه ژنتیکی تشخیص داده شد، آن زمان برای اهدا سلول از اهداکننده دعوت به عمل می‌آید.»او با تأکید بر اینکه انگیزه واقعی یکی از شرایط اصلی است که فرد اهداکننده باید داشته باشد گفت:«شرط سنی اهداکنندگان بین 18 تا 50 سال است و هیچ‌گونه عوارضی برای اهداکننده در بر نخواهد داشت و سلول‌های اهدایی در مدت سه هفته در بدن اهداکننده جایگزین خواهند شد.» دکتر«مهدی زاده» در رابطه با هزینه‌های اهدا سلول بنیادی خون‌ساز گفت:«این فرایند برای اهداکننده هیچ هزینه‌ای نخواهد داشت و حتی در زمان اهدا همه‌ی هزینه‌های اسکان و رفت‌وآمد هم با یک نفر همراه به عهده، اداره انتقال خون است.»
فرآورده‌های خونی
واحد تولید فرآورده‌های خونی، واحد دیگری بود که مورد بازدید قرار گرفت که شرایط دما خاصی دارد و کامل استریل است.در این واحد با استفاده از خون کامل، فرآورده‌های مختلف خونی که شامل پلاکت، پلاسما و گلبول‌های قرمز هستند، را تولید می‌کنند. که هرکدام باید تحت دما و شرایط خاصی نگهداری شوند.به گفته کارشناسان این بخش همه‌ی پلاسماهای تولیدشده‌ی شهرستان کرمان به کشور«آلمان» صادر می‌شود و در آنجا از همین پلاسمای ارسالی بسیاری از فاکتورهای انعقادی خون که در بسیاری از بیماران مورداستفاده قرار می‌گیرد، تولیدشده و به ایران فرستاده می‌شود و اداره کل انتقال خون استان کرمان در بین استان‌های برتر ازلحاظ تولید فرآورده‌های خونی باکیفیت، قرار دارد.
آزمایشگاه،سالن خون‌گیری، واحد جذب و حفظ اهداکنندگان خون، سردخانه بخش‌های دیگری از اداره کل سازمان انتقال خون بودند که مورد بازدید قرار گرفتند.در خاتمه بازدید دکتر«مهدی زاده» اصلی‌ترین نیاز اداره کل سازمان انتقال خون استان کرمان را سردخانه جایگزینی دانست که در موارد اضطراری و در صورت بروز مشکل برای سردخانه اصلی، قابل‌استفاده باشد. زیرا در فرآیند نگهداری خون و فرآورده‌های آن دقیقه‌ها بسیار حیاتی هستند و ممکن است در صورت اختلال در عملکرد تنها سردخانه اداره انتقال خون، مقدار زیادی از فرآورده‌های خونی از بین برود.
سلامتی نعمتی است که به هر انسانی بخشیده شود، باید شکرگزار باشد زیرا با هیچ اندوخته و دارایی قابل‌مقایسه نیست و تنها کسانی معنی واقعی آن را درک می‌کنند که درگیر بیماری‌اند. مصرف خون و فرآورده‌های خونی به دلیل اعمال جراحی بسیار وهم چنین افزایش بیماران نیازمند به خون در استان کرمان بالا است و چه زیبا است که هر کرمانی به شکرانه نعمت سلامتی، خون خود را اهدا و زندگی را به اشتراک بگذارد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *