سایت خبری پیام ما آنلاین | خرمای کرمان پشت درهای بسته صادرات دست ما کوتاه و خرما بر نخیل

خرمای کرمان پشت درهای بسته صادرات دست ما کوتاه و خرما بر نخیل





۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۲۲:۵۲

خرمای کرمان پشت درهای بسته صادرات
دست ما کوتاه
و خرما بر نخیل

فهیمه ملک محمدی

استان کرمان اگرچه بالاترین سهم در تولید خرمای کشور را دارد اما ازآنجاکه برخلاف پسته، صنایع وابسته به خرما در این استان ضعیف هستند، این محصول در بحث صادرات مشکلاتی دارد.
خرما در استان کرمان زیر سایه پسته قرارگرفته و بااینکه رتبه دوم ارزآوری بین محصولات کشاورزی استان را دارد اما جایگاه این محصول و صنایع وابسته به آن در کرمان بسیار ضعیف است. به گفته کارشناسان، برای توسعه صادرات محصول خرما باید بازاریابی در سایر کشورها را در اولویت قرارداد تا بتواند به وضعیت پسته که ۹۰ درصد صادراتی است و ۱۰ درصد تأمین‌کننده بازار داخلی، برسد. این در حالی است که رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز معتقد است که دغدغه صادرات خرما باید بین مسئولان ایجاد شود زیرا از ابتدا این تفکر به‌خوبی درباره محصول خرما ایجاد نشده است؛ به همین دلیل خرما نیاز به حمایت و توجه در راستای تولید، بسته‌بندی و صادرات دارد. محسن جلال‌پور می‌گوید: «درواقع باید در راستای توسعه بازار این محصول گام برداریم و در این زمینه باید همراهی و همفکری داشته باشیم تا خرما را به جایگاه قابل‌قبول نزدیک کنیم. کرمان بیشترین حجم تولید خرمای کشور را دارد و باید با فعال شدن بخش خصوصی جایگاه واقعی تولید و صادرات این محصول را تبیین کنیم.»
صادرات 17 درصدی خرمای کرمان
رئیس انجمن ملی خرمای ایران بابیان اینکه سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن خرما در کرمان و حدود یک‌میلیون تن در کشور تولید می‌شود، می‌گوید: «از میزان یک‌میلیون تن تولید خرما در کشور حدود یک‌سوم آن مربوط به کرمان و ۱۵۰ هزار تن مربوط به شهرستان بم است، از این میزان تولید حدود ۱۷تا ۲۰ درصد صادر می‌شود.» محسن رشید فرخی بابیان اینکه از سال گذشته تاکنون محصول خرما در کرمان حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰میلیون دلار ارزآوری داشته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه ۵ ساله آینده به ۵۰۰ میلیون دلار برسد، می‌افزاید: «قبل از شروع ماه مبارک رمضان صادرات خرمای بم به کشورهای خارجی تمام شد و دیگر صادرات خرما تا سال آینده انجام نمی‌شود. سال گذشته ازلحاظ محصول و کیفیت، سال کم‌محصولی داشتیم اما خوشبختانه در سال جاری خرما به‌خوبی فروش رفته است.» وی بابیان اینکه سال گذشته حدود ۲۵ درصد افت محصول داشتیم، بیان می‌کند: «ازآنجایی‌که خرما در سفره‌های ایرانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و مصرف بالا رفته، در زمان عرضه و تقاضا شاهد بالا رفتن قیمت خرما بودیم. قیمت خرما و هر جنس دیگر را در اقتصاد یک قاعده معمول عرضه و تقاضا معلوم می‌کند. سال گذشته کمبود عرضه و تقاضای بالا در مصرف داخلی باعث شد افزایش قیمت داشته باشیم.» رئیس انجمن ملی خرمای ایران اظهار می‌کند: «به‌طور حتم سال آینده که سال زراعی بسیار خوبی است، خرما باقیمت مناسب عرضه خواهد شد.»
افزایش 8 درصدی صادرات برای رسیدن
به جایگاه مطلوب
این فعال اقتصادی اظهار می‌کند: «وضعیت صادرات و مصرف داخلی خرما برعکس پسته است، پسته ۹۰ درصد صادر و ۱۰ درصد در بازار داخلی مصرف می‌شود درحالی‌که بنا به آداب‌ورسوم و ذائقه مردم کشور حدود ۷۰درصد خرمای تولیدشده در بازار داخلی مصرف می‌شود بنابراین اگر بخواهیم به صادرات خرما بسیار توجه کنیم برای مصرف داخلی دچار مشکل خواهیم شد درنتیجه باید تعادلی بین آن‌ها ایجاد شود.» رشید فرخی بابیان اینکه انجمن ملی خرمای ایران ۳ بازار هدف را برای صادرات در نظر گرفته، ادامه می‌دهد: «به بازارهای قدیمی مانند مالزی، دوبی و امارات همچنان صادرات انجام خواهد شد، اما ۳ بازار هدف مهمی که برای صادرات در نظر گرفته‌شده را می‌توان روسیه، هند و چین نام برد. همچنین برای توسعه صادرات محصول خرما باید به بازاریابی در سایر کشورها بپردازیم.» وی اضافه می‌کند: «عمده‌ترین صادرات خرما از استان کرمان انجام می‌شود و بقیه صادرات از ۶ استان خرماخیز دیگر مانند خوزستان، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، بوشهر و آبادان انجام می‌شود. باید تلاش شود که تعادلی بین صادرات محصولات داخلی ایجاد شود، صادرات خرما نباید بیش از ۱۰ درصد افزایش پیدا کند چون ممکن است مصرف داخلی دچار مشکل شویم. باید ۷۰ درصد مصرف داخلی و ۳۰ درصد به بازارهای هدف صادر شود.» رشید فرخی در پاسخ به این پرسش که برای رسیدن به جایگاه مطلوب صادرات چه برنامه‌هایی در نظر گرفته‌اید، تأکید می‌کند: «در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از تولید خرما را صادر می‌کنیم. اگر صادرات خرما را در برنامه ۵ساله آینده بین ۵ تا ۸درصد افزایش دهیم به جایگاه مطلوب صادرات خواهیم رسید. برای رسیدن به این اهداف حضور در نمایشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سال جاری است.» رئیس انجمن ملی خرمای ایران با اشاره به دیگر برنامه‌های صادراتی، اظهار می‌کند: «حضور هیات‌هایی که در صنعت خرما فعالیت می‌کنند در بازارهای هدفی مثل هند، چین و روسیه و برگزاری نمایشگاه‌های دائمی از دیگر برنامه‌هایی است که اجرای آن برای صادرات خرما بسیار کارساز است. همان‌طور که می‌دانید خرمای مضافتی جزو محصولات تره‌بار به شمار می‌رود و برای حمل‌ونقل نیاز به تخصص دارد.» وی تصریح می‌کند: در زمینه اشتغال‌زایی ۳مبحث را پیگیری می‌کنیم که یکی از آن‌ها تولید و دیگری در حوزه صنایع تبدیلی و صادرات است که این ۳ بخش اشتغالزایی‌های خاص خود رادارند، شاید بیشترین اشتغال‌زایی در صنعت خرما در حوزه تولید باشد.» رشید فرخی ادامه می‌دهد: «همچنین هم‌اکنون انجمن ملی خرمای ایران برای بازاریابی در حوزه‌های کمیته تولید، کمیته صنایع تبدیلی و کمیته صادرات در حال فعالیت است. بحث صادرات را در اولویت‌های سال جاری درزمینه بازاریابی قرارداده‌ایم.» ‌رئیس انجمن ملی خرمای ایران بیان می‌کند: «در سال جاری امیدواریم بعد از برجام و رفع تحریم‌های بانکی بتوانیم بازارهای جدیدی برای صادرات داشته باشیم.»
بیشترین صادرات به هندوستان
عضو هیات رئیسه انجمن ملی خرمای ایران می‌گوید: «سال گذشته اداره استاندارد بم برای ۴۰ هزار تن خرما، گواهی صادرات صادر کرده است. همه گواهی‌هایی که در اداره استاندارد بم صادر می‌شود، از گمرک بم صادر نمی‌شود بلکه از گمرکات سایر استان‌ها (بندرعباس، سرخس، بازرگان) صادر می‌شود. هر تن خرما حدود ۲هزار دلار ارزآوری دارد.» محمدحسین اکبری بابیان اینکه مشکلات بعد از تولید به بروز آفت‌های گوناگونی که وجود دارد و نحوه بسته‌بندی مربوط می‌شود، می‌افزاید: «به‌طورمعمول خرمای بم مازاد بر نیاز بازار داخلی تولید می‌شود به همین دلیل باید به فکر توسعه بازارهای هدف و صادراتی باشیم.» وی اضافه می‌کند: «ما باید توسعه بازارهای هدف را در برنامه‌های سال جاری قرار دهیم، همچنین تغییر نوع بسته‌بندی به شکلی که بازارهای جهانی خواهان خرمای بم شوند باید در دستور کار باشد. امیدواریم با تعاملی که میان بخش دولتی و خصوصی در این زمینه برقرار خواهد شد مشکلاتی که درزمینه صادرات خرما وجود دارد، برطرف شود.» اکبری بابیان اینکه صادرات خرما در ۲ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است، تصریح می‌کند: «خوشبختانه سال جاری تولید خرما بسیار چشمگیر بوده است و وقتی تولید بالا باشد قیمت کاهش پیدا می‌کند و زمانی که قیمت کاهش پیدا کند رقابت صادرکنندگان در بازارهای هدف بیشتر خواهد شد. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود سال جاری صادرات چشمگیر و قابل‌قبولی داشته باشیم.» عضو هیات رئیسه انجمن ملی خرمای ایران تأکید می‌کند: «بیشترین صادرات خرمای بم به هندوستان و بعدازآن آسیای میانه و آسیای شرقی انجام می‌شود، این ۳ منطقه عمده‌ترین بازارهای هدف خرما هستند. همچنین در آسیای میانه به‌ویژه کشور روسیه میزان قابل‌توجهی صادرات انجام می‌شود، در آسیای شرقی کشور مالزی و در خاورمیانه، دوبی و امارات بیشترین واردات خرما را از کشور ما دارند.»
لزوم نجات نخلستان‌های کشور
کارشناسان معتقدند که خرما توان ایجاد یک تحول عمده در اقتصاد استان کرمان را دارد و باید در این مسیر اراده لازم را بین کشاورزان ایجاد کرد. در حال حاضر شاهد هستیم که به دلیل کم‌آبی، بخشی از باغ‌های پسته و خرما در حال خارج شدن از دایره تولید هستند که برهمین اساس باید با تغییر الگوی آبیاری به فکر نجات نخلستان‌های کشور باشیم چون مزیت‌های بالقوه اقتصادی خوبی هستند./ گسترش صمت

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *