باغ سنگی و پرسشهایش
۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۲:۴۵
باغ سنگی و پرسشهایش
مهدی گنجوی
درویش خان اسفندیاری
درویش خان اسفندیاری غیر از ساختن باغ سنگی در دو فیلم پرویز کیمیاوی بازی کرد. این دو فیلم به دو روایت از باغ سنگی او تبدیل شده اند. فیلم اول باغ سنگی را همان می کند که فیلم می خواهد. از این رو باغ توسط کارگردان رنگ سفید پاشیده می شود. فیلم دوم اما دست به باغ نمی زند. می ایستد به تماشای باغ. فیلم اول در باغ می رود، می گذارد به باغ دست بکشی، آن را تقدس کنی، بهش تف بیندازی. اما نمی گذارد از آن دزدی کنی. فیلم دوم باغ را در مسیر تاریخ نشان می دهد. درباره این است که تاریخ را چه نیروهایی می سازند. در فیلم اول سازنده ی باغ وقت خنده با این و آن را ندارد چرا که نیروهای متعددی وسط ساختن سر و کله شان پیدا می شود.
شکل باغ هم در دو فیلم متفاوت است. باغ فیلم اول از هر گونه تقارنی دوری می گزیند. باغ فیلم دوم درخت ها را منظم کاشته است. باغ فیلم اول سیم ها بین درخت ها می روند. درخت ها پرند از سر حیوانات، از گوسفند. از اسکلت گرگ. باغ فیلم دوم درخت ها از یکدیگر دور شده اند. درخت ها هر یک جداگانه در فرم نهایی خود ایستاده اند.
ولی آیا همه این ها معنی ای دارد؟ آیا باید معنی داشته باشد؟ درویش خان دچار پرسش درباره ارزش کار خود نیست. نمی بینیم که او بنشیند فکر کند که کاری بکند یا نه! در فیلم اول او خواب نما شده و در فیلم دوم شهاب سنگی رو به رویش به زمین خورده است.
فیلم اول وقت معطل کردن ندارد. فیلم دوم متوجه جزییات است. هر دو فیلم روایت دارند اما بر پیام روایت خود تاکید بیش از حدی نمی کنند. درویش خان در دو فیلم بازی کرد که روایت های باغش را گسترش می دهد و پایان نمی دهد. آیا این مهارت خالق بودن است؟
باغ سنگی و پرسش هایش
تجربه مواجهه با باغ سنگی تجربه ی حضور در بیرون شهر یکی از شهرهای خارج از مرکز استان کرمان، خارج شدن از جاده اصلی و عبور از راه شن و ماسه ای و پیچیدن و ناگهان دیدن و وارد شدن به دنیای یک باغ غریب افتاده در گوشه ی بیابان است.
در این باغ فرم هیچ دو درختی شبیه به یکدیگر ساخته نشده است. آیا می توان به تک درخت نگاه کرد و هر یک را فرم هنری یکه ای دید؟ آیا اگر این اثر را دیوانی از اشعار از جنس تنه ی درخت و سنگ ببینیم و هر شعر را جداگانه صاحب فرم ارزیابی کنیم، حتی برخی شعرها را بر برخی دیگر کمال یافته تر ببینیم اشتباه کرده ایم؟ آیا این نوعی بزرگ نمایی و مدرن گرایی در حق کاری بدویست؟
آیا اثری که خالق آن ، آن را به قصد تولید هنری نساخته است، می تواند هنر تلقی گردد؟ آیا می توان مدعی شد که خالقی، که ناخودآگاهش لبریز از آگاهی به فرم های اینستالیشن یا مجسمه سازی مدرن نیست، توانسته اثری مدرن تولید کند؟ اساسا آیا می توان این اثر را در قالب هنر آوانگارد محیطی دید یا تنها باید به آن به عنوان اثری بدوی نگاه کرد؟
ابزار تاریخ هنری ما برای بررسی باغ سنگی چیست؟ آیا می توان در بررسی آن به تاریخ هنر جهان در زمانهاش نگاه کرد؟ یا اسم درویش خان را می توانیم بگذاریم کنار میراث خالقان هنری قرن بیستم؟ کنار مثلا دوشان و دالی؟
آیا از روزی که جسد درویش خان درست رو به روی باغ سنگی، مثل یک پیش نماز برای درخت های خشک، دفن شده، می توان با توسل به تیوری مرگ مولف برخی از پرسش های فوق را بی محتوا کرد؟ آیا کشف معبدهای شخصی و التذاذ هنری از آن ها، آن معابد را تبدیل به هنر می کند؟ آیا اگر جمعیتی از تولید کنندگان نقد هنری، معبد شخصی را “هنر” ببینند، آن معبد تبدیل به “هنر” می شود؟
مطالب مرتبط
![ثبت ملی «عصر عاشورا»](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/تابلو-عصر-عاشورا.jpg)
نگارگری مشهور «محمود فرشچیان» ۴۸ سال پس از خلق اثر به ثبت رسید
ثبت ملی «عصر عاشورا»
![از «حله» تا «بیت چریم»](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/F8A47EB5-DB7A-46A3-ADBE-76C4831273FC.jpeg)
نگاهی به قدیمیترین شبیه خوانی خوزستان
از «حله» تا «بیت چریم»
![«زاغرم»؛ تنها تکیۀ مسقف ایران](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/تکیه-زاغم.jpg)
تکیۀ «زاغرم» تفرش یکی از قدیمیترین تکیههای ایران است
«زاغرم»؛ تنها تکیۀ مسقف ایران
![تصویب روز بومگردی در تقویم کشور](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/بوم-گردی.jpg)
تصویب روز بومگردی در تقویم کشور
![کشف قدیمیترین داستان مصور جهان در اندونزی](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/اندونزی.jpg)
کشف قدیمیترین داستان مصور جهان در اندونزی
![آیین عزا](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/محرم.jpg)
نگاهی به برخی آیینهای ثبت ملی شدۀ عزاداری محرم
آیین عزا
![مروری بر اولویتهای فرهنگی رئیسجمهور منتخب](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/مسعود-پزشکیان.jpg)
مروری بر اولویتهای فرهنگی رئیسجمهور منتخب
![از ایدهآلهای خود فاصله داریم](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/27DEF395-47CC-431B-B023-E2B5DCB04AA2.jpeg)
مدیرکل آفرینشهای فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
از ایدهآلهای خود فاصله داریم
![اکولوژیستی که فیلمساز شد](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/1898277.jpg)
اکولوژیستی که فیلمساز شد
![دانشآموزان عشایر بازماندگان از کلاس](https://payamema.ir/pubfiles/2024/05/مدارس-کپری.jpg)
فقط ۲۰ درصد دانشآموزان بازمانده از تحصیل عشایر به مدارس بازگشتند
دانشآموزان عشایر بازماندگان از کلاس
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- بیماری هاشیموتو چیست؟ علائم و راهکارهای درمان
- نورپردازی کابینت آشپزخانه چه تاثیری بر روحیه افراد دارد؟
- سفر به پوکت بهترین مقصد گرمسیری آسیا با تور تایلند آرزوی سفر
- بورس شمش گلدن ارت ( خانی )
- مقایسه گچبری پیش ساخته پلی یورتان و گچبری پیش ساخته پلی استایرن
- عطر بدون سردرد – 11 عطر مخصوص افراد میگرنی
- گیلکی کناری، پژوهشگر برتر متافیزیک ایرانی بر سکوهای بینالمللی
- چرا رزرو هتلهای 4 ستاره استانبول ارزشمند است؟
- کدام شاخص اقتصادی بیشترین تاثیر را روی پیشبینی قیمت انس طلا دارد؟
- محبوبترین تورهای ترکیه کدامند؟ بیشتر
بیشترین نظر کاربران
![«آفاق آزادی در سپهر تاریخ» در غیاب زیباکلام](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/کتاب-چرا-شما-را-نمیگیرن.jpg)
«آفاق آزادی در سپهر تاریخ» در غیاب زیباکلام
بیشترین بازنشر
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
آشکارشدن گورهای ماقبلتاریخ هنگام ساخت بزرگراه
3
«بمو» را تکهتکه کردند
4
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
5
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
دیدگاهتان را بنویسید