سایت خبری پیام ما آنلاین | عمر ساختمان در گرو همگامی با اقلیم

عمر ساختمان در گرو همگامی با اقلیم





۲۵ تیر ۱۳۹۵، ۲۲:۲۵

عمر ساختمان
در گرو همگامی با اقلیم

محمد محسن سخی
با پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی در همه زمینه ها ضرورت استفاده از فن آوری های جدید ساختمانی به منظور افزایش سرعت ساخت، سبک سازی، افزایش عمر مفید، کاهش هزینه ها و نیز بهبود الگوی مصرف انرژی ساختمان را بیش از پیش مطرح کرده است. بدیهی است که استفاده از سیستم سنتی در ساخت و ساز جوابگوی نیاز امروز جامعه نیست.
در چنین شرایطی لزوم استفاده از فن آوری جدید در صنعت ساختمان جهت سرعت دهی بیشتر به ساخت و ساز احساس می شود.
چگونگی ورود تکنولوژی و فن آوری
به جامعه بشری
روش های بهبود تولید و انتخاب صنعت مناسب باید بر اساس قابلیت های محلی شکل بگیرد. یکی از روش های مناسب برای افزایش تولید، تفسیر طرح و مراحل ساخت و ساز به صورت معرفی تدریجی آن است. همچنین به حداقل رساندن تاثیرات ناسازگار و مغیر آب و هوا می تواند باعث کاهش اتلاف مصالح و زمان پروژه شود. از جمله مواردی که در ساختمان ها باید مورد توجه باشد تا موجب تقویت بیشتر نقاط مثبت و کاهش نقاط ضعف آن شود می توان به پیوند بنا با زمینه و کیفیت معماری بنا اشاره کرد که باعث می شود استفاده از تکنولوژی در صنعت ساختمانی هم گام و در راستای معماری و آب و هوا و اقلیم منطقه پیش برود. این خود باعث بالا بردن کیفیت ساخت و ساز شهری و کاهش هزینه ها خواهد شد.
صنعت ساختمان
ساخت و ساز؛ صنعتی بزرگ است و بیش از میلیون ها نفر را در طیف گسترده ای از مشاغل مهندسی و پرسنل فنی و صنعت گران ماهر و عملیات حرفه آگاهانه را در بردارد.
برای تکنولوژی در صنعت ساختمان این نیاز به وجود بیاید که با استفاده از فن آوری های جدید در ساخت و ساز می توان باعث کاهش مصرف انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای شد.
درست است استفاده از شیوه های جدید ساخت و صنعتی سازی آن هزینه های اولیه بیشتری در بر دارد؛ اما هزینه های دوران بهره برداری در دراز مدت به شدت کاهش می یابد.
کاهش هزینه های ساخت
فشار در برنامه زمان بندی تحویل و حجم بیشتر ساخت و ساز که منجر به نوآوری در بخش ساختمان، مواد، تجهیزات، روش ساخت و ساز سریع تر و با کیفیت بهتر و افزایش استفاده از تکنولوژی صرف نظر از اندازه ساختمان باعث تغییر در هزینه ها است. برای ساختمان سازی کارآمد و تبدیل شدن به روش استاندارد کار بیشتری برای کاهش هزینه و افزایش عملکرد در دسترس سازندگان و طراحان نیاز است. در بازارهای پیشرفته جایگزین ساختمان های مقرون به صرفه در طی یک دوره سرمایه گذاری بلند مدت که نیاز به تامین سرمایه مالی اولیه بیشتر دارد مورد توجه است. کاهش هزینه های اولیه و افزایش پس انداز سالانه در بهبود بازگشت بیشتر در سرمایه گذاری ها منجر به جذب بازار بیشتر از طرح های پیشرفته ساختمان سازی شده است. ایجاد معیارهای خاص برای هزینه و عملکرد تمام جهان تقریبا غیر ممکن است.
تمرکز اصلی حرکت ساختمان های موجود به ساخت و ساز جدید و سطوح بالاتری از عملکرد است. انتقال حرکت به این سمت نیازمند استقرار سریع از طیف وسیعی از تکنولوژی های پیشرفته ساختمان سازی است که به میزان قابل توجهی گران تر خواهد شد و نیاز به هزینه های سرمایه گذاری بالاتر دارد. روش های مختلفی برای پاسخگویی به چالش های زمان و هزینه، کمبود نیروی کار و ساختمان های با کیفیت در فن آوری های مختلف ساخت، یکپارچه و پیش ساخته وجود دارد. با استفاده بهینه از تمامی ظرفیت های تولیدی و خدماتی و اعمال مدیریت درست، آموزش و توسعه فرهنگ رشد و بهره وری و هدفمند سازی نیروی کار، مدیریت هزینه های خواب سرمایه، مدیریت هزینه های انرژی و اتلاف منابع، مدیریت کاهش ضایعات منابع، ارتقای سطح کیفیت، بهبود فرآیند و ارتقای سطح ارائه خدمات در جهت افزایش سرعت، شناسایی و حذف فعالیت های فاقد ارزش افزوده، فعالیت های موازی، کاهش سهم نیروی انسانی بخش های ستادی به اجرایی، نوآوری در ارائه خدمات و افزایش توان رقابت پذیری نقش بسزایی در کاهش هزینه های ساخت دارد.
مدیریت انرژی در ساختمان
رشد مصرف انرژی در جوامع مدرن صنعتی علاوه بر خطر اتمام سریع منابع فسیلی، جهان را با تغییرات برگشت ناپذیر و تهدید آمیز زیست محیطی مواجه نموده است. لذا در برنامه ها و سیاست های بین المللی در راستای توسعه پایدار جهانی، نقش ویژه ای به منابع تجدید پذیر انرژی محول شده است. سیستم مدیریت مصرف انرژی مجموعه ای از محصولات است که میزان مصرف انرژی را در هر لحظه به سادگی تعیین می کند و به کاربران سیستم این امکان را می دهد که مصرف بخش های مختلف ساختمان را مدیریت نموده تا در ساعات اوج مصرف، انرژی کمتری مصرف کنند و در هزینه های مصرفی صرفه جویی قابل ملاحظه ای نمایند. پوشش ساختمان به عنوان پوسته ساختمان، پارچه و یا محوطه ای بین یک ساختمان و خارج از آن است. عملکرد انرژی از اجزای ساختمان از جمله دیوارهای خارجی، کف، سقف، پنجره ها و درب ها در تعیین مقدار انرژی مورد نیاز برای گرم یا خنک کردن حساس است. ازدست دادن انرژی از طریق ساختمان بسیار متنوع است و بستگی به عوامل متعددی مانند سن ساختمان و نوع، آب و هوا، روش ساخت و ساز، جهت گیری، موقعیت جغرافیایی و رفتار سرنشینان دارد. تاثیر ساختمان بر روی مصرف انرژی را نباید دست کم گرفت. در سطح جهانی، گرمایش فضا و خنک کننده ها بیش از یک سوم از کل انرژی مصرف شده در ساختمان را برخوردارند. به طور کلی ساختمان مسوول مصرف بیش از یک سوم انرژی جهانی است.
در ساختمان های در حال احداث و یا بازسازی یک دیدگاه کل سازی که شامل توجه به تمام قسمت های ساختمان و روند ساخت و ساز برای بهبود بهره وری انرژی ترجیح داده وجود دارد و در تمام ساخت و سازها و کارها سیاستی که گواهی عملکرد ساختمان و برنامه های برچسب زدن ساخت و سازها و فراتر از آن محدوده نقشه ها بایستی وجود داشته باشد. مصرف انرژی ساختمان در حال حاضر اغلب مورد توجه است. اما هنوز هم ما می توانیم راه های زیادی برای یکپارچه سازی سیستم های صرفه جویی در انرژی و روش های تجزیه و تحلیل بهتر برای بهبود طراحی انجام دهیم. بنابراین در نظر گرفتن تمام منابع انرژی تجدید پذیر بالقوه و به کار بردن آن در در مکان ها و موقعیت های مختلف مهم است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *