پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بنیان گذار مقاوم سازی و مدیریت بحران زلزله در ایران: بسیاری از بناهای تاریخی ایران با اندک زلزله ای فرو خواهند ریخت

بنیان گذار مقاوم سازی و مدیریت بحران زلزله در ایران: بسیاری از بناهای تاریخی ایران با اندک زلزله ای فرو خواهند ریخت





۵ تیر ۱۳۹۵، ۲۲:۰۶

بنیان گذار مقاوم سازی و مدیریت بحران زلزله در ایران:
بسیاری از بناهای تاریخی ایران با اندک زلزله ای فرو خواهند ریخت
مهدیه عبدالله دخت
اولین همایش دانشجویی تکنولوژی و پایداری در کرمان به مدت یک روز با موضوع تخصصی «معماری و عمران و شهرسازی با رویکرد سازه ای و پایدار» و حضور بیش از 300 میهمان و شرکت‌کننده شروع و با بررسی توسعه پایدار و نقش سازه در طراحی بناها و ساختمان ها از طریق معماری معاصر، به کار خود پایان داد.
پروفسور فریبرز ناطقی الهی، بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران زلزله و از اعضای کمیته تدوین آیین نامه زلزله در ایران در همایش «رویکردی نوین بر مدیریت بحران وخطرپذیری لرزه ای» گفت:«هنوز بعد از گذشته زلزله پنجم دی سال 83 بم، شاهد نبود نظارت و دقت کافی در ساخت و سازهای شهری و روستایی در کشور هستیم.»
فوق تخصص مدیریت بحران از دانشگاه آکسفورد انگلیس با اشاره به ضرورت شناخت و تعریف مناسب دقیق بحران یادآور شد:«بحران ها با عدم آگاهی نسبت به مسائل پیرامون ایجاد می شود و به همین دلیل در قدم اول باید خطر، آسیب پذیری و مدیریت بحران را تعریف کرد و بعد آن را بشناسیم چرا که دقت در شناخت و شناسایی، خطر آسیب پذیری را کم می کند.»
دکترای سازه از دانشگاه کلمبیای آمریکا افزود:«باید بدانیم بیش از 95 درصد شهرها و روستاهای کشورمان از قبل ساخته شده است و اولویت اصلی ما در مقاوم سازی، طراحی در ساخت سازه های مقاوم، ارائه آموزش های مستمر به مدیران و مردم است.»
فوق تخصص مدیریت سوانح از دانشگاه کمران فیلید انگلستان افزود:«خوشبختانه دولت بعد از تجربه زلزله بم در حال تدوین قانون مدیریت بحران است. البته در قانون، ستاد حوادث غیر مترقبه در هر استان تعریف شده که در هنگام حوادثی نظیر زلزله با توجه به اختیاراتی که دارند، فعال شوند.»
وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که تقریباً 92 درصد از ایران روی خط زلزله است، افزود:«اماکن تاریخی بسیاری در شهرهای ایران وجود دارد که هیچ یک از این اماکن در مقابل زلزله مقاوم سازی نشده اند و بدون شک با زلزله های نسبتاً شدید یا حتی متوسط به طور کامل از بین خواهند رفت. وضعیتی که چند سال پیش در ارگ تاریخی بم کرمان رخ داد نمونه ای از تاثیرات مخرب زلزله بر اماکن تاریخی بود. در زمان ساخت اماکن تاریخی به این موضوع که ایران روی خط زلزله قرار گرفته توجه نشده، پس لازم است سازمان میراث فرهنگی اماکن تاریخی را در مقابل زلزله مقاوم کند. هم اکنون در دیگر کشورهای زلزله خیز دنیا اماکن تاریخی در مقابل زلزله مقاوم سازی شده اند. به طور مثال در ایتالیا این کار از سال ها پیش آغاز شد. هچنین ترکیه، تایوان و تایلند کار مقاوم سازی بناهای تاریخی در مقابل زلزله را را آغاز کرده است.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *