پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بدون روتوش به انتخاب سردبیر

بدون روتوش به انتخاب سردبیر





۳۰ خرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۳۷

بدون روتوش به انتخاب سردبیر

این ستون بیشتر اختصاص به مطالبی دارد که از سوی مخاطبان در شبکه های اجتماعی برای من ارسال می شود و یا در مرور روزانه این شبکه ها به آنها برمی خورم و دوست دارم خوانندگان عزیز «پیام ما» هم آنها را ببینند
@Bardiaper
خرج اضافه شهرداری کرمان از جیب
عوارض دهندگان
یک سال پس ‌از اینکه شهرداری کرمان، بلوار کشاورز را جدول‌گذاری کرد، این مجموعه برای احداث تقاطع غیرهمسطح در تقاطع امیرکبیر اقدام کرده است. حال این سؤال برای مردم پیش‌آمده که اگر قرار بوده تقاطع غیرهمسطح در این مکان احداث شود، چرا یک سال قبل با کلی هزینه، جدول‌ها عوض شد؟ آیا این خرجی اضافه از جیب شهروندانی که عوارض می پردازند، نیست؟

نگاهی به دستاوردهای گروه دوست داران طبیعت رفسنجان
گروه دوستداران طبیعت رفسنجان در سال 1387 در پی برگزاری جلسه‌ای در سالن افصح هجری رفسنجان متولد شد.در این جلسه حدود 25 نفر از کسانی که عمدتاً از شکارچیان غیرمجاز منطقه رفسنجان بودند شرکت داشتند. در این جلسه عوامل کاهش جمعیت حیات‌وحش در منطقه رفسنجان موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت و نتیجه‌گیری شد که شکار غیرمجاز و خشک‌سالی از مهم‌ترین عوامل کاهش جمعیت وحوش منطقه است و همچنین این جمع به این نتیجه رسیدند که دولت به دلایل مختلف قادر به کنترل این وضعیت نیست و باید خود شهروندان دست به اقدامی بزنند.
در این راستا ابتدا منطقه منصورآباد برای شروع فعالیت در نظر گرفته شد. باگذشت یک سال از این فعالیت و افزایش نسبی تعداد گونه‌های حیات‌وحش اعضای گروه به فکر افتادند تا یک برنامه آینده نگرانه تدوین کنند که در این راستا ابتدا گروه با توجه به مشکلاتی که در پیش رو دیده بود اقدام به ثبت قانونی این تشکل مردمی تحت عنوان (گروه دوستداران طبیعت رفسنجان) نمود و در پی آن متقاضی قرق اختصاص در این ناحیه از سازمان محیط‌زیست شد. بر اساس دستورالعمل مدیریت قرق‌های اختصاصی که توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست تدوین‌شده مدیریت زیستگاه بر عهده بخش خصوصی قرارگرفته و پس از احیای جمعیت‌های جانوری بهره بردارمی‌تواند تعداد محدودی از آن‌ها را به‌عنوان شکار در اختیارعلاقمندان این رشته قرار داده و از این راه هزینه‌های حفاظتی را تأمین نماید. فعالیت‌های گروه دوستداران طبیعت رفسنجان عمدتاً به دودسته فعالیت‌های فرهنگی و حفاظتی تقسیم می‌شود که ازجمله فعالیت‌های فرهنگی می‌توان از کلاس‌های آموزش زیست محیط برای کودکان برگزاری نمایشگاه‌های عکس از طبیعت و حیات‌وحش منطقه و برگزاری همایش‌ها نام برد که توسط تعدادی از اعضای علاقه‌مند گروه انجام می‌شود.
فعالیت‌های حفاظتی شامل گشت زنی در منطقه توسط نیروهای قرقبان که در استخدام و حمایت این گروه هستند و تعدادی اعضای علاقه‌مند و با همکاری اداره محیط‌زیست رفسنجان انجام می‌شود.دراین‌ارتباط تعدادی شکارچی غیرمجاز دستگیر و تحویل مقامات قضایی شده‌اند و همچنین جلوی دزدی اشیای عتیقه و تخریب‌کنندگان زیستگان به‌عنوان معدن‌کاوی گرفته‌شده است. آب‌رسانی به آبشخورها و علوفه رسانی در فصول سرد و هوای برفی توسط اعضای علاقه‌مند صورت می‌گیرد. آمارگیری سالانه که دی‌ماه هرسال و با همکاری اعضا و اداره محیط‌زیست رفسنجان انجام می‌شود. هزینه‌ها توسط 180 نفر اعضای رسمی گروه تأمین می‌شود.
مهم‌ترین دستاوردها
– افزایش جمعیت حیات‌وحش منطقه: قابل‌توجه است که امروزه کمتر مناطقی را در سطح کشور می‌توان یافت که حیات‌وحش رو به رشدی داشته باشد. بر اساس 3 مرحله آمارگیری که انجام‌شده سالانه حدود 60 درصد افزایش در جمعیت قوچ و میش و کل و بز مشاهده‌شده است.
– ارتقای فرهنگ زیست‌محیطی مردم محلی: بطوریکه اکنون کسانی که خود نابودکننده حیات‌وحش بودند امروز حامیان طبیعت هستند.
– انتخاب این گروه مردمی به‌عنوان ngo برتر کشور توسط خانم ابتکار.
اعضای این گروه مردمی شامل اقشار متنوعی از مردم است که صرف‌نظر از میزان تحصیلات یا توانایی مالی حول یک هدف مشترک گرد هم آمده‌اند و در بین آن‌ها از کارگر ساده تا برترین متخصصان پزشکی دیده می‌شود که این مسئله نیز یکی از افتخارات این گروه مردم‌نهاد محسوب می‌گردد. هم‌اکنون منطقه منصورآباد پس از گذشت 7 سال و افزایش جمعیت قوچ و میش و کل وبز از حداکثر 30 رأس در بدو شروع به حدود 700 رأس در سال 1394 آماده بهره‌برداری است ولی متأسفانه با طولانی شدن روند صدور مجوز این منطقه به‌عنوان اولین قرق اختصاصی کشور توسط این انجمن محلی و دلسردی بعضی اعضای مؤثر گروه و بالا رفتن هزینه‌های نگهداری منطقه گروه با مشکلات بسیاری روبرو شده که انتظار می‌رود با توجه بیشتر مسئولین دولت تدبیر و امید هرچه زودتر موانع این کار برطرف شود و به نتیجه برسد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *