پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | در صورت مقابله نکردن با گرم تر شدن زمین، تا 30 سال دیگر کرمان جهنم می‌شود

در صورت مقابله نکردن با گرم تر شدن زمین، تا 30 سال دیگر کرمان جهنم می‌شود





۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۲:۲۹

در صورت مقابله نکردن با گرم تر شدن زمین، تا 30 سال دیگر
کرمان جهنم می‌شود

30 درجه. این حداقل دمای هوای کرمان در تابستان 30 سال آینده می تواند باشد. دمایی که تحملش اگر غیرممکن نباشد، بسیار سخت خواهد بود. محققان موسسه ماکس پلانک آلمان در تحقیقات 30 سال اخیر خود بر روی 29 کشور در خاورمیانه از جمله ایران به این نتیجه رسیدند. تحقیقاتی که 30 سال زمان صرف کرده و حالا نتایجش، شرایط ترسناکی را از آینده خاورمیانه و ایران نشان می دهد. شرایطی که به گفته این محققان باعث می شود در برخی نقاط خاورمیانه و ایران، سکونت انسان بسیار دشوار شود. این شرایط در جنوب شرقی ایران حادتر از دیگر نقاط ایران خواهد بود. منطقه ای که استان کرمان در آن قرار گرفته و این استان حالا باید علاوه بر مبارزه با بحران بی سابقه آب، با گرم شدن دمای هوا هم بجنگد.
پنج برابر شدن تعداد روزهای گرم سال
در تحقیقی که محققان موسسه ماکس پلانک آلمان کرده اند مشخص شده که در نیمه قرن 21، یعنی کمی بیشتر از 30 سال آینده، در خاورمیانه از جمله ایران و همچنین شمال آفریقا، دمای هوا با سرعتی دو برابر متوسط جهانی افزایش خواهد یافت و تا نیمه قرن 21 دمای هوا در تابستان تا پنج درجه و در زمستان تا دو و نیم درجه افزایش خواهد یافت. همچنین تعداد روزهای گرم سال که از سال 1970 تاکنون دو برابر شده، تا 30 سال دیگر به پنج برابر روزهای گرم سال در حال حاضر خواهد رسید. این تحقیق همچنین می افزاید که این گرم شدن با خشکسالی شدیدتر همراه خواهد شد و کمبود رطوبت در خاک، مانع خنک شدن زمین می شود. از سوی دیگر گرد و غبار برخاسته از بیابان های سوریه، عراق و عربستان سعودی که از ابتدای قرن بیست و یکم هفتاد درصد افزایش یافته است وضع را بدتر خواهد کرد.
30 درجه؛ حداقل دمای هوا در تابستان
از دیگر نکات مهم این تحقیق، پیش بینی حداقل دمای هوا در تابستان در نیمه قرن 21 است. بر این اساس، دمای هوا در تابستان در این مناطق در شب هم کمتر از 30 درجه نخواهد شد و در طول روز هم به طور متوسط 46 درجه سانتی گراد خواهد شد. این محققان پیش بینی کرده اند تا پایان قرن 21، یعنی تا 84 سال دیگر، متوسط دمای هوا به 50 درجه سانتی گراد خواهد رسید. این در حالی است که متوسط حداکثر دما در حال حاضر در خاورمیانه 43 درجه است و در شهر کرمان میانگین حداکثر دما در تابستان حدود 38 درجه می باشد. در تحقیق موسسه ماکس پلانک همچنین آمده که تعداد روزهای بسیار گرم سال از 16 به 80 روز افزایش پیدا می کنند که این رقم در پایان قرن 21، 118 روز خواهد شد.
ده برابر شدن موج های گرمایی
پروفسور «یوس للیفلد» رییس موسسه ماکس پلانک در زمینه شیمی در گفت و گویی در ارتباط با نتایج این تحقیق گفت: ما مجموعه ای از 26 مدل آب و هوایی معتبر را بررسی کردیم و به نتیجه یکسانی رسیدیم. وی افزود: نتیجه این شد که در خاورمیانه و شمال آفریقا روند گرم تر شدن هوا در تابستان بیش از زمستان می باشد. این در حالی ست که در اکثر نقاط دنیا، روند گرم تر شدن هوا در زمستان بیش از تابستان است. این محقق با بیان اینکه در 30 سال آینده دمای هوا در خاورمیانه 4 تا 5 درجه افزایش خواهد یافت، اظهار داشت: این رقم دو برابر میزانی است که در نشست تغییرات اقلیمی پاریس در سال گذشته مطرح شد. این موضوع باعث می شود موج های گرمایی در این مناطق بیشتر شود و دوام بیشتری هم داشته باشند بدین ترتیب تعداد روزهای بسیار گرم در این مناطق افزایش بسیار زیادی خواهد داشت. گفتنی است در تحقیق موسسه ماکس پلانک آمده که موج های گرمایی خاورمیانه تا 30 سال آینده ده برابر می شود.
جنوب شرقی ایران گرم تر از سایر نقاط ایران می شود
اگرچه این تحقیق مربوط به کل خاورمیانه می باشد اما باید در نظر داشت که با توجه به شرایط آب و هوایی متفاوت مناطق مختلف ایران، استان کرمان و دیگر استان های جنوب شرقی ایران بیشتر در معرض خطر غیرقابل سکونت شدن هستند. چرا که پروفسور «یوس للیفلد» به طور مشخص از جنوب شرقی ایران به عنوان منطقه ای که دمای هوا در آن بسیار گرم خواهد شد نام برده است.
وی در این رابطه گفت: میزان رطوبت در خاک در این زمینه نقش مهمی را ایفا می کند. به همین دلیل مناطق کوهستانی مثل زاگرس به دلیل بارندگی های زیاد خیلی تحت تاثیر گرم شدن شدید هوا قرار نمی گیرند. رییس موسسه ماکس پلانک در زمینه شیمی افزود: در شمال ایران هم هوا معتدل تر است و اگرچه دما زیادتر می شود اما دریای خزر آن را تعدیل می کند. در جنوب شرقی ایران اما هوا به نسبت الان خیلی گرم تر خواهد شد. این صحبت های «یوس للیفلد» نشان می دهد که جنوب شرقی ایران، منطقه ای که استان کرمان هم در آن قرار گرفته، بیش از سایر نقاط ایران در معرض گرم شدن شدید هوا تا 30 سال آینده قرار دارد و شرایط سکونت انسان در استان کرمان تا آن زمان دشوار و یا غیرممکن خواهد شد.
مدیرکل بحران استانداری کرمان: شکل زندگی ها باید تغییر کند
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری کرمان در رابطه با افزایش دمای هوای کرمان در سال های آینده به «پیام ما» گفت: موسسات پژوهشی مختلفی در رابطه با افزایش دمای هوا در جهان تحقیق کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که زمین هرسال گرم تر می شود. محسن صالحی افزود: خاورمیانه هم از این افزایش دما بی نصیب نخواهد بود همانطور که تاکنون هم دمای هوا در خاورمیانه افزایش پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: در رابطه با غیرقابل سکونت شدن برخی مناطق از جمله کرمان اما باید تحقیقات بیشتری شود و نمی توان به گزارش اخیر استناد کرد. چرا که همین الان هم دمای هوا در برخی نقاط کرمان از 50 هم فراتر می رود. مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری کرمان در پاسخ به این پرسش که چه راهی برای جلوگیری از افزایش دمای هوا باید در نظر گرفته شود، اظهار داشت: شکل زندگی باید تغییر کند. به عنوان مثال در کرمان کشاورزی در گرم تر شدن دما تاثیر دارد و باید تغییر کند. صالحی با اشاره به اثرات گازهای گلخانه ای در گرم تر شدن زمین، افزود: کل کشورهای دنیا از جمله ایران باید با در رابطه با کاهش تولید گازهای گلخانه ای اقدام کنند.
راه حل های موسسه ماکس پلانک برای
مقابله با افزایش دما
گفتنی است محققان موسسه ماکس پلانک هم برای جلوگیری از غیرقابل سکونت شدن خاورمیانه در نیمه قرن 21 راهکارهایی را ارائه داده اند. این محققان ضمن اعلام اینکه تعهدی که کشورهای مختلف در نشست تغییرات اقلیمی پاریس مبنی بر جلوگیری از افزایش دمای هوا داده اند برای جلوگیری از این رخداد کافی نخواهد بود، تاکید کرده اند که باید میزان گازهای گلخانه ای موجود در جو را کاهش داد. پروفسور «یوس للیفلد» هم در این رابطه گفت: اگر گازهای گلخانه ای موجود در جو کم نشود در نیمه قرن جاری وضعیت در خاورمیانه بسیار دشوار خواهد شد.
از نظر این محقق، با ایجاد پارک های بیشتر در شهرهای بزرگ و یا پاشش آب و خنک کردن هوا با استفاده از پنل های خورشیدی هم می توان تا حدودی از شدت گرم شدن هوا کاست.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *