پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گزارش اختصاصی پیام ما از آلودگی هوا در کرمان/ دولـخ

گزارش اختصاصی پیام ما از آلودگی هوا در کرمان/ دولـخ





۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۸:۱۰

گزارش اختصاصی پیام ما از آلودگی هوا در کرمان/ دولـخ

از روز شنبه هوای کرمان را گرد و غبار فرا گرفت و آن طور که کارشناسان می گویند یکی دو روز آینده هم این گرد و غبار مهمان کرمان است. گرد و غباری که باعث شده هوای کرمان در وضعیت ناسالم قرار بگیرد.
روزی که شب شد
شنبه بود که مردم کرمان با گرد و غباری شدید مواجه شدند. شدت این گرد و غبار به حدی بود که موجب کاهش دید افقی شد و رانندگان در طول روز هم چراغ خودروهای خود را روشن کردند. این گرد و غبار همچنین باعث حضور گسترده مردم در داروخانه ها برای تهیه ماسک شد و به سرعت در شبکه های اجتماعی موبایلی پیام هایی مبنی بر عدم خروج از منزل نشر می شد. از طرف دیگر وضعیت جاده های استان بدتر بود و طبق خبرهای رسیده شدت گرد و غبار در جاده مشهد- کرمان و از دیهوک به سمت راور به حدی بود که دید افقی کمتر از سه متر شده بود و خودروها با سرعت بسیار کمی به حرکت خود ادامه می دادند.
هر چند شدت این گرد و غبار از ساعات پایانی شنبه رو به کاهش بود اما از صبح یکشنبه دوباره میزان گرد و غبار در هوای کرمان افزایش پیدا و کرد و پیش بینی می شود تا فردا هم این گرد و غبار مهمان کرمانی ها باشد.
طبق آمار از سال 92 روزهایی که هوای کرمان گرد و غباری بوده رو به افزایش است و این افزایش بدلیل خشک سالی های متوالی ست که استان کرمان دچار آن شده است اما گرد و غبار روزهای اخیر کرمان منشا خارج استانی داشت.
ثبت فقط پنج روز هوای پاک در کرمان
شدت این گرد و غبار به حدی زیاد بود که مدیرکل محیط زیست استان کرمان وضعیت آلودگی هوا در کرمان را در ساعات پایانی شنبه بحرانی و خطرناک دانست و به «پیام ما» گفت: ریزگردها قطری کمتر از ۲.۵ میکرون داشته و دو تا سه هزار کیومتر جابجا شده و آلودگی را با خود منتقل می کنند. محمود صفرزاده تصریح کرد: این ذرات قدرت نفوذ زیادی داشته و ممکن است استان کرمان به ویژه در مناطق غرب و جنوب غرب تحت تاثیر قرار دهند. آنطور که وی گفته ۱۵ کانون تولید گرد و غبار و ریزگرد به ویژه در شرق و جنوب شرق استان کرمان وجود دارد. همچنین صفرزاده از ثبت 15 روز هوای ناسالم در 100 روز در کرمان خبرداده و گفته: براساس بررسی صورت گرفته در ۱۰۰ روز از سال پنج روز هوای پاک، ۸۰ روز با آلودگی کم و تقریبا مجاز و ۱۵ روز برای گروه های حساس هوا ناسالم بوده است.
شدت گرد و غبار در کرمان بی سابقه است
سرپرست مرکز هواشناسی استان کرمان شدت این گرد و غبار را در کرمان طی سال های اخیر بی سابقه توصیف کرد. حمیده حبیبی شروع این گرد و غبارها را از شهرهای شرقی کرمان عنوان کرد و به «پیام ما» گفت: تاثیر این بادها به شهر کرمان و سایر شهرهای شمالی و شمال غرب استان کرمان نیز رسید و شدت این گرد و غبار در شهر کرمان در سالهای اخیر بی سابقه است. حبیبی گفت: این پدیده تا روز سه شنبه به خصوص در ساعات عصر و شب تشدید خواهد شد و مردم باید در انتظار بروز این مشکل طی سه روز آینده باشند و در نهایت رفته رفته گرد و غبار از شهر خارج خواهد شد. وی در خصوص شدت آلودگی هوای کرمان گفت: تا جایی که ما رصد کرده ایم شدت آلودگی هوا بالا است اما میزان دقیق وضعیت هوای کرمان را باید محیط زیست اعلام کند زیرا از دستگاههای پایش لحظه ای هوا بهره می برد.
هوای کرمان در وضعیت ناسالم
کارشناس محیط انسانی اداره حفاظت محیط زیست استان کرمان به «پیام ما» گفت: منشا این گرد و غبار، بادهای 120 روزه سیستان و بلوچستان می باشد. شکری زاده افزود: بر مبنای شاخص کیفیت در ایستگاه سنجش کیفیت هوای شهر کرمان، تا ساعت 12 ظهر یکشنبه بر اساس داده های بررسی شده، هوای کرمان ناسالم است. وی اظهار داشت: طبق بررسی ها از ساعت 18 تا 23 شنبه، زمان اوج گرد و غبار در کرمان بود و از این ساعت میزان گرد و غبار در هوای کرمان رو به کاهش بود اما از ساعت 7 صبح یکشنبه مجددا میزان گرد و غبار در هوای کرمان زیاد شد. این کارشناس تصریح کرد: پیش بینی شده است تا روز سه شنبه این گرد و غبارها در هوای کرمان وجود داشته باشند و احتمال می رود بعداز ظهرها و شب ها میزان گرد و غبار مجددا افزایش یابد.
شکری زاده درباره شدت آلودگی هوای کرمان گفت: هوای کرمان طبق میانگین 24 ساعته از ساعت 12 شنبه تا 12 یکشنبه در وضعیت ناسالم قرار داشت. کارشناس محیط انسانی محیط زیست کرمان ادامه داد: البته منشا این گرد و غبار خارج از استان بوده است. وی در پاسخ به این سوال که این گرد و غبار هوای کرمان مثل همان ریزگردهای استان های غربی کشور است گفت: منشا آن گرد و غبارها خارجی است اما اساسا ذرات غباری که اندازه آن ها زیر 10 میکرون باشد جزء ریزگردها محسوب می شوند و اندازه ذرات گرد و غبار کرمان هم 2.5 میکرون بود. وی تصریح کرد: هرچه ذرات ریزتر باشند برای سلامتی افراد خطرناک تر است. شکری زاده در پایان گفت: به مردم توصیه می کنیم تا جایی که می توانند از خانه خارج نشوند. بخصوص افراد مبتلا به بیماری های تنفسی و قلبی.
مردم از منزل خارج نشوند
این گرد و غبار بی سابقه در کرمان باعث شد تا جزو معدود دفعاتی باشد که هشدارهایی که در شبکه های پیام رسان موبایلی نشر می شوند حقیقت داشته باشد. مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کرمان از مردم خواسته تا جایی که می توانند از منزل خارج نشود. محمد صابری به مهر گفت: از مردم می خواهیم از ماسکهای مخصوص که در داروخانه ها وجود دارد استفاده کنند و از فعالیت بدنی در فضای باز در هنگام گرد و غبار جدا خودداری کنند. وی اظهار داشت: از مردم می خواهیم به توصیه های پزشکی به صورت جدی توجه کنند بطوریکه سعی کنند کودکان، افراد مسن و سالمندان، افراد دارای بیماریهای زمینه ای قلبی و تنفسی و زنان باردار از منزل خارج نشوند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *