پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چاقی کودکان را شوخی نگيريد

چاقی کودکان را شوخی نگیرید





۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۳:۱۵

چاقی کودکان را شوخی نگیرید
بهترین راه و موفقیت آمیزترین اقتصادی ترین روش های مبارزه با اضافه وزن و چاقی ها و پیامدهای خوش خیم و بدخیم این بیماری خزنده با عوارض بسیار گزنده اش، پیشگیری بجا و به موقع از عوامل زمینه ساز این مشکل رو به گسترش در جامعه است.
اگر پرسیده شود بهترین و مناسب ترین اقدامات از چه زمانی باید آغاز شود، گفته خواهدشد بهترین زمان قبل از انتخاب همسر و پیش ازتصمیم گیری به بارداری و دوران بارداری ،بعد از تولد نوزاد و تمام دوران نوپایی، کودکی و نوجوانی است. به خصوص به مادران محترم توصیه و تاکید می شود که در تغذیه کودک شان درایام نوپایی، کودکی و نوجوانی از به کارگیری روش «پاتکا» جدا خودداری کنند. پاتکا« یعنی دادن پاداش یا التماس و اجبار به خورانیدن لقمه ای بیشتر یا جرعه ای افزون تر یا برعکس تهدید کودک به اعمال تنبیه های جسمی، روانی یا قطع امتیازات داده شده است.»
در جهت اقدامات اساسی و اصولی در قبال کنترل وزن و جلوگیری از چاقی کودکان چه باید کرد؟
آموزش مادران جوان در قبال تغذیه صحیح کودک و زدودن باورهای غلط، به خصوص وسواسی که مادران درزمینه تغذیه کودک شان به صورت سینه به سینه دریافت کرده اند.
تحلیل برنامه های غذایی روزانه کودک و بررسی تغذیه هفتگی کودکان و شناخت و تعیین اشتباهات به عمل آمده در تغذیه بسیار مهم است ارائه توصیه های عملی وکاربردی به خانواده ها برای رفع تدریجی روش های غلط به کار برده شده وتعدیل تدریجی و حذف کامل میان وعده های غذایی پرانرژی و فاقد مواد مغذی لازم مانند (چیپس، پفک، شربت ها و نوشابه ها) است.
افزایش به کارگیری مقدار بیشتری از فیبرهای محلول یا نامحلول وگنجانیدن غذاهای تهیه شده از غلات، حبوبات و سبزیجات در رژیم غذایی و تعدیل تدریجی و کاهش مصرف شکلات شیرینی، کیک و بستنی ها روزمره جایگزینی آن ها با میوه های فصل و دانه ها و مغزها (آجیل شیرین و شور به صورت متعادل و متنوع)
افزایش مقدار لبنیات دریافتی نسبت به قبل وبا توجه به مصرف حداکثر تا میزان دو تا دو و نیم واحد. لازم به یادآوری است عادت کردن افراد به میل کردن شیر بیشتر از حد نیاز که موجبات کم خونی و برخی از بیماری ها را فراهم می کند، توصیه نمی شود.
افزایش زمان فعالیت های جسمی و بازی های دسته جمعی و کاهش زمان تماشای تلویزیون و ایجاد نظم در ساعات خواب زودهنگام شبانه و رعایت وعده های اصلی و میان وعده ها و عدم حذف وعده صبحانه
تغذیه در محل مشخص و زمان معین و ظروف اختصاصی کودک و نوجوان و خونسردی توام با قاطعیت در قبال تغذیه کودک و عدم به کارگیری زور و اجبار مبنی بر میل کردن حتمی تمام غذای داده شده و اتمام اجباری مقدار غذای سرو شده هرچه سن شروع چاقی پایین تر باشد، عوارض دراز مدت آن بیشتر، خطرناک تر و احتمال درمان چاقی برای همیشه بسیار ضعیف تر خواهدشد. لذا اقدام فوری جهت تاثیرگذاری در روند اضافه وزن کودکان و نوجوانان بسیار موثرتر واقع خواهدشد.
مهرورزی و بازار محبت معقول پدر و مادر به کودک وبرخورداری بچه ها ازعواطف پدری و مادری از پرخوری های احتمالی و افسردگی های کودک جلوگیری کند.
عدم جبران یا قصور یا بی توجهی ها یا تنبیه های بی مورد با خوراندن یا خرید تنقلات رنگارنگ که خود عذر بدتر از گناه تلقی می شود.
اصلاح تدریجی عادات غذایی غلط و خارج از چارچوب برنامه های مورد نیاز و ریزه خواری های مداوم و کاهش مصرف انواع ساندویچ، همبرگر، پیتزا و سیب زمینی سرخ کرده، دفعات تغذیه کودک در خارج از منزل به خصوص با سس ها پرچرب و انواع نوشابه ها و دسرهای خامه ای پر از قندهای ساده و چربی های اشباع شده و کاهش مقدار نمک، شکر، افزودنی های مختلف، چربی های حیوانی و روغن های گیاهی جامد یا مایع فراتر از نیاز بچه.
گاهی تلاش برای کاهش استرس و اضطراب و دل نگرانی های کودکان و نوجوانان که به صورت پرخوری و ریزه خواری نمود پیدا کرده و به عنوان یک عامل تسکین شرطی در می آید و توجه و دقت در ایجاد نظم در ساعات خواب شبانه و جلوگیری از شب زنده داری آن ها، محدود کردن مدت زمان نشستن در مقابل تلویزیون به مدت حداکثر یک و نیم تا دو ساعت در روز و منع کامل صرف غذا یا تنقلات نوشابه ها و شربت ها و غیره در هنگام تماشای تلویزیون، عدم نشان دادن ابراز رضایت و محبت و تشکر والدین، دیگر نزدیکان به صورت تقدیم انواع خوراکی ها و تنقلات رنگارنگ به والدینی که یک یا هر دوی آن ها چاق هستند واحتمال چاقی را در کودکان آنها افزایش میداد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *