پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مقبره جنید بغدادی؛ گلباف یا بغداد؟

مقبره جنید بغدادی؛ گلباف یا بغداد؟





۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۹:۵۷

مقبره جنید بغدادی؛ گلباف یا بغداد؟
گلباف؛ یکی از بخش‌های شهرستان کرمان است. این بخش یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران بوده که هنوز حالت سنتی و تاریخی خود را از دست نداده است.
گلباف در جنوب شرق کرمان قرار دارد و فاصله جاده‌ای آن با مرکز استان ۱۱۰ کیلومتر بوده است، اما فاصله هوایی این بخش با کرمان کمتر از ۵۰ کیلومتر می‌باشد.
این بخش زیبا دارای سه آب و هوای مختلف از جمله؛
1.کوهستانی و سرد که در گرمای شدید تابستان با دمای صفر درجه روز را طی می‌کند.
2.معتدل که خود شهر گلباف و روستاهای شمالی آن در تابستان دمای حد اکثر 37 درجه را به خود اختصاص می‌دهد.
3. گرم خشک و در بعضی از روستاهای گرم و مرطوب است که در تابستان با دمای 60 درجه دست و پنجه نرم می‌کنند.
بخش گلباف دارای سه خاک مختلف برای کاشت و برداشت انواع گیاهان است که خاک آن به سه دسته سنگلاخ، خاک رس و ماسه بادی تقسیم شده و جالبتر آن است که خود شهر گلباف هم این سه نوع خاک را در خود جای داده البته آب و هوای منطقه هم بنا بر تغییر نوع خاک متنوع می‌شود.
کوهستانهای این بخش بعد از قله هزار جزو بلند ترین قله‌های رشته کوه پلوار محسوب شده که قله تنب با ارتفاع ۴۲۲۳ و قله گلچین با ارتفاع 4096 که حدودا 1000 متر با بلند ترین قله ایران تفاوت دارند.
جمعیت بخش گلباف در آمارگیری نفوس سال 1390 حدودا 13000 نفر اعلام شده است.
شهر گلباف به علت مرغوبیت ترخون و قالی دستبافش شهرت جهانی دارد که در شهریور ماه سال گذشته جشنواره‌ای هم به این منظور برپا شد که بازتاب مناسبی در استان داشت.
در گلباف مقبره هایی وجود دارد که مورد احترام اهالی گلباف است. از جمله آرامگاه ابو سعید ابی الخیر، سید حسن خراسانی، شاه شمی الدین و جنید بغدادی که به جز سید حسن خراسانی که در روزگار معاصر زندگی می کرده است صحت صاحبان ما بقی این آرامگاه ها باید مورد تحقیق قرار گیرد.
« اهالی گلباف بر این باورند که شیخ جنید بغدادی، عارف بزرگ قرن سوم هجری در مقبره ای در شهر گلباف آرمیده است. نظرهای کارشناسی تا کنون این ادعا را تایید نکرده اند. زیرا ابوالقاسم جنید بن محمد الحر الفراز القواریری که اصلش از نهاوند بوده و در عراق متولد شده است. از آن جایی که پدرش آبگینه فروشی می کرده به قواریری معروف شده است. مزارش در شونیزیه بغداد می باشد. بنابراین وجهی برای مزار شیخ جنید در گلباف نیست. «(سازمان اوقاف، پایگاه جامع امامزادگان و بقاع متبرکه ایران اسلامی)
جنید بغدادی از جمله صوفیان معروف است که نام او در تذکره الاولیای عطار نیز آمده است.
«شیخ ابوالقاسم جُنَید بغدادی، صوفی مشهور و معروف به سید الطایفه است. در زمانی که صوفیان در نیمه دوم قرن سوم بیشتر در بغداد زندگی می‌کردند، جنید از معروف‌ترین آن‌ها و از مشایخ صوفیان بود. اصلیت او از نهاوند ایران است، ولی در بغداد زندگی می‌کرد. او زاهدی عابد و عارفی واصل بود و چون زیاد اهل سفر نبود مریدان و شاگردان از جاهای دیگر به دیدار او به بغداد می‌آمدند.
پس از اواسط قرن سوم که ارتباط اهل سلوک با هم بیشتر شد تعالیم جنید بغدادی و ابوبکر شبلی به شهرهای دیگر نفوذ کرد و چون جنید تقریباً در راس صوفیه قرار دارد بسیاری از صوفیان بعد از او طریقه خود را منسوب به او می‌دانند.
جنید در زمان خود با فِرق صوفیه و متفکران مذهبی از هر گوشه و کنار آشنا بود و با آن‌ها تماس داشت و هرچه از سخنان آنان مقبول او بود، در نوشته‌ها و سخنانش منعکس نمود و با ترتیب قابل استفاده‌ای آنها را رواج داد. او نخستین کسی بود که تصوف را مقبول اهل شریعت گردانید. سخنان گزاف و طامات صوفیه را کنار زد و اصول آنها را حفظ نمود و بدین سبب او را «شیخ الطایفه»گفتند. او در سال ۲۹۷ در شهر بغداد وفات کرد.»(پایگاه فرهنگی تبیان زنجان)
به هر روی با توجه به این که وفات جنید بغدادی در بغداد به وقوع پیوسته، وجود مقبره او در گلباف منطقی به نظر نمی رسد.
سایت امامزادگان و بقاع متبرکه ایران اسلامی پس از رد تعلق این مقبره به جنید بغدادی احتمالی را مطرح کرده است. این پایگاه در خروجی خود آورده است:«شاید از احفاد شیخ جنید بغدادی، از نسل فرزندش شیخ شهاب، کسی بعداً به کرمان آمده که منسوب به جدش بوده و به آن اسم شهرت داشته است.»
با همه این نظریات باز هم بر عهده دانشگاه های استان است که نسبت به این مقبره که در شهر گلباف به مزار شیخ جنید شهرت دارد بی تفاوت نباشند. وجود این مقبره که با نام یکی از صوفیان نامدار قرن سوم گره خورده و پرداختن به حقیقت این مبحث، بایسته ای پژوهشی است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *