پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تلگرام نوشت

تلگرام نوشت





۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۰:۲۰

معجزه رقابت
محسن جلال پور در کانال تلگرام خود نوشت:
هر روز پیامک های تبلیغاتی دریافت می کنم که هرکدام،نشانه ای از بازاری است. هرچند تعداد پیامک ها زیاد است ولی معمولا می خوانم.دیروز از یک دفتر هواپیمایی پیامکی ارسال شده بود.باز کردم و خواندم. جالب بود.قیمت بلیط هواپیما برای پروازهای داخلی به بیشتر شهرهای کشور باور کردنی نبود. از دوستی قیمت بلیط قطار و اتوبوس را هم پرسیدم.خیلی تفاوت نداشتند.این هم ثمره آزاد سازی. آن قدر که از رقابتی و آزاد شدن قیمت ها بد گفته اند،مردم واهمه دارند در حالی که امروز ثمره آزادسازی را فردی می برد که پیش از این توان خرید بلیط هواپیما را نداشته است. یاد خاطره خواندنی و عبرت آموز آقای خسروشاهی- از بنیان گذاران شرکت مینو – افتادم.
« شرکت مینو در اواخر شهریور ۱۳۴۱ برای اولین بار ویفر را در بازار ایران عرضه کرد. کارگاه ویفر‌سازی سومین کارگاهی بود که راه می‌افتاد. به ‌محض اینکه این محصول به بازار عرضه شد، با استقبال بی‌سابقه مصرف‌کنندگان روبه‌رو شد و کل تولید به فروش رسید.علی خسروشاهی تصمیم گرفت قیمت را بالا ببرد، ولی باز هم کل تولید به فروش رسید. این کار چند باری تکرار شد تا اینکه قیمت آنقدر بالا رفت که فروش متوقف شد. آن‌ وقت قیمت تقلیل داده شد تا بالاخره بین عرضه و تقاضا تعادل برقرار شد.» * این تجربه و ده ها تجربه دیگر پیش روی ما قرار دارد اما هم چنان بر قیمت گذاری پا می فشاریم.برای اجرای سیاست های صحیح،کمی صبر لازم است اما می شود با اطمینان گفت در هر بازاری که رقابت حاکم شود،قیمت واقعی کشف می شود.می خواهد بازار ویفر مینو باشد یا بازار بلیط هواپیما.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *