سایت خبری پیام ما آنلاین | خبر

خبر





۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۰۳

جنگ نطق و مصاحبه میان
ایران و انگلستان
در چنین روزهایی در ماه می سال1951 (1330 خورشیدی) جنگ نطق و مصاحبه میان ایران و انگلستان به اوج خود رسیده بود، درست مشابه وضعیتی که از آغاز سال 2006 میان ایران و آمریکا وجود داشته است. مقامات دولت انگلستان اقدام دولت ایران در ملی کردن صنعت نفت خود را خلاف موازین بین المللی اعلام می کردند. در برابر آنان، دکترمصدق [رئیس دولت وقت] ضمن تفسیر عبارت حقوقی «حاکمیت ملی» تأکید می کرد که عمل ایران در این چارچوب بوده و از اختیارات دولت ایران است که مکلّف است خواست ملت ـ ملتی که آن را برگزیده به اجرا درآورد و از تحریم و محاصره اقتصادی هم باک ندارد زیرا ملت آماده تحمل آن است. این جنگ سرد که از بهار سال 1330 آغاز شده بود تا زمان براندازی 28 امرداد 1332 ادامه داشت. معارضه تازه ظاهرا بر سر پژوهش های اتمی ایران است. دولت آمریکا و چند دولت دیگر عضو «ناتو» می گویند که هدف ایران نهایتا تولید اسلحه اتمی است و دولت ایران ضمن رد این تصور، می گوید که هدفش از این پژوهش ها مسالمت آمیز و دستیابی به انرژی هسته ای است و این کار حق یک ملت است، ولی طرف دیگر وانمود می کند که به تهران اعتماد ندارد.

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ و انتخابات
خبرها و نظرها درباره انتخابات: شورای نگهبان امروز و فردا کاری بسیار حساس و سرنوشت ساز در پیش دارد. دوشنبه 30 اردیبهشت 1392 (20 ماه می 2013) و یک روز پیش از ارسال نام آن دسته از داوطلبان که می توانند نامزد انتخابات بیست و چهارم خرداد باشند از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور، اظهار نظرها عمدتا درباره اهمیت ویژه انتخابات این دوره و تاثیر آن بر آینده جمهوری اسلامی و مسیر آن بود. اظهارات ضد سرمایه داری و اشراف گری آیت الله جنتی مورد تفسیر بود و نیز کلام محمدباقر قالیباف مبنی بر لزوم بازگشت به شعارهای انقلاب، اخلاقیات، فساد زدایی و توجه به افزایش تولیدات داخلی بویژه محصولات کشاورزی. اظهار نظر درباره رد و یا تایید نامزدی آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز ادامه داشت. محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری گفته بود که آمدن ایشان به مصلحت نبود و نباید در این دوره وارد انتخابات می‌شدند، چون سن و سال ِشان در شرایطی است که شاید کشش سختی‌های اداره کشور را نداشته باشند. کشور در شرایط حساسی قرار دارد. سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در مصاحبه اختصاصی با شبکه یورونیوز گفته بودکه نتیجه انتخابات قریب الوقوع ریاست جمهور کوچکترین تاثیری بر فعالیت‌های غنی سازی ایزوتوپ‌ها نخواهد داشت.

زادروز بالزاک از بنیادگذاران رئالیسم در ادبیات اروپا ـ روش و سبک او
Honore de Balzac (با ژان لوئی دو بالزاک اشتباه نشود) بیستم ماه می سال 1799 ـ روزی چون امروز ـ به دنیا آمد و 51 سال عمر کرد. وی با این عمر کوتاه 37 داستان، نمایشنامه و … نوشت. همین کار زیاد وی را بیمار و عمر او را کوتاه کرد و 18 ماه آگوست 1850 درگذشت. او 5 ماه پیش از درگذشت ازدواج کرده بود. اُنُره بالزاک از بنیادگذاران رئالیسم در ادبیات اروپا است و نوشته هایش انعکاس واقعیات زندگانی مردم. او در یک مجموعه داستانهای کوتاهِ هم ـ زمینه که عنوان «کمدی انسانی» بر آن گذارده است زندگی فرانسویان پس از سقوط ناپلئون بناپارت را منعکس کرده است. وی نیز بمانند ژان لویی دو بالزاک (1597 ـ 1654) ساده نگار بود و نوشته هایش حاوی مسائل جامعه، انسان، مشاهدات خود او، نظر و راه حل (مشابه سبک روزنامه نگاری). بسیاری از نویسندگان و داستان نگاران روش اورا اقتباس کرده اند ازجمله چارلز دیکنس، ادگار آلن پو و ویلیام فاکنر. اصحاب فرضیه ازجمله کارل مارکس از مسائل مطرح در نوشته های اُنُره بالزاک الهام گرفته اند. بسیاری از داستان های او که انعکاس واقعیات بوده اند در قرن 20 فیلم سینمایی شده اند. تا زمان بالزاک، نویسندگان در پیچیده نویسی و بکار بردن واژه های سخت و نامانوس و … با هم کورس رقابت می گذاشتند و به همین سبب مخاطبان تالیفات ِشان کم و طبقه تحصیلکرده بود. بالزاک در نوشتن بیشتر مطالب، زبان مردم کوچه و بازار را بکار می بُرد و عینا به همان صورت محاوره، روان و ساده و بدون تکلّف می نوشت. اُنُره بالزاک در جوانی در صدد تحصیل حقوق برآمده بود ولی مشاهده مسائل جامعه و کارهای غیر انسانی اورا به نویسندگی کشانید.

زمین لرزه مرگبار در دو گوشه آسیا
بیستم ماه می (روزی چون امروز)، به فاصله 767 سال از هم، کره زمین دو زمین لرزه مرگبار را تحمل کرد. یکی از این دو زمین لرزه در 20 ماه می سال 1293 میلادی منطقه «کاماکورا» ی ژاپن را تکانهای سخت داد و بیش از 30 هزار انسان را نابود ساخت. زلزله دیگر 20 ماه می 526 میلادی در انطاکیه ـ منطقه خلیج اسکندرون ـ روی داد و حدود 300 هزار تن را کشت. انطاکیه (اینک واقع در جمهوری ترکیه) روی کمربند زلزله قرارگرفته و در طول تاریخ گرفتار زمین لرزه های متعدد شده است.

اختراع کفش دو لنگه در
اردیبهشت ماه
به نوشته مورخان تاریخ تمدن، ساخت کفش برای پای چپ و پای راست ـ جداگانه، از ماه می در سال 1310 میلادی متداول شد. برخی از کرونیکلها اختراغ کفش دولنگه را در روز بیستم ماه می 1310 میلادی درج کرده و به حساب رویدادهای این روز گذارده اند. پیش از آن، کفش های هردو پا مشابه هم و یا به صورت مستقیم ساخته می شد، به گونه ای که هرلنگه را می شد برای هر دو پا استفاده کرد. رویه کفش هایی که دو لنگه اش مشابه بود، عمدتا به صورت بافتنی بود (گیوه) و یا تسمه ای، و تخت کفش سازها جدا از رویه سازها بودند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *