پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چگونه پل‌ها را با هم بسازیم

چگونه پل‌ها را با هم بسازیم





۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۰:۱۵

چگونه پل‌ها را با هم بسازیم
سعید شمسی
پل سازی در شهر کرمان از لحاظ عملکرد زمان بندی و کیفیت(اجرا و اتمام) دارای تاریخچه سفیدی نمی باشد تا بتوان بدان افتخار کرد. پروژه های پل سازی شهر بحث داغ محافل بعد از سیاست و اقتصاد می باشد اینکه تا چه حد می توانند شهرنشینی را در کرمان به آسایش و آرامش نزدیک کنند و یا اینکه چگونه می توانند تسهیل گر ترافیک در محورهای تعریف شده باشند بحث من در این نوشتار نیست. آنچه در حال حاضر برای من شهروند وسایر هم نوردان کارگاه های پل سازی مهم است، اینکه چگونه می توانیم در بهبود و بالا بردن توان این پروژه ها وتقویت بعد جامعه دوستی، همیاری و همکاری کنیم؟
عملیات ساختمان دارای ضوابط و استانداردهایی همچون زمان ،ایمنی، بهداشت و کاهش ریسک خطرپذیری می باشد که هر کارگاه ساخت ضمن رعایت اصول پایه باید ملزم به جوانب آن نیز باشد. لکن دستورالعمل های دیگری نیز می توان در کنار قوانین مربوطه اجرا نمود و آن ایجاد حس تعلق و خاطره انگیزی در کنار ساخت پروژه های حاظر است.
جامعه نیاز دارد تا در ساخت این پروژه شریک باشد. مگر غیر از این است که هدف از ساخت رفاه شهروندان است. پس استفاده از مشاوره گروه های متخصص در ایجاد و تعریف رابطه میان شهروندان و مراحل اجرای پروژه از ضروریات است و در این راستا به طور خلاصه نظر مسئولین را به این نکته جلب می نمایم که در حین انجام پروژه ها باید به ایجاد تعاملات و رخداد های زیبا و حفظ رابطه میان فضای اطراف پروژه های پل سازی و عابرین گذرا همت گمارد آن چنان که شهروند مشتاق تر به افق جدید بنگرد و آن را از هزینه و درآمد خود بداند.
زیباسازی جداره های کارگاهی اولین قدم در راه این مسیر است. عدم توجه به این مهم باعث آلودگی بصری شده و باعث کاهش تردد و عدم انتخاب مسیر رهگذر، کاهش نفوذپذیری شهروندان و رکود کسب و کار فعالان اقتصادی محلی می گردد.
همچنین عدم حضور خودروها همچون سابق و ایجاد سکوت مطلق و قطع روشنایی معابر باعث کاهش سطح امنیت شده که لازم است با نورپردازی های جدید و رنگین درحین انجام پروژه به رکورد ترددهای عابرین پیاده افزود و همچنین می توان با نصب سیستم های صوتی در اطراف پروژه و پخش برنامه های رادیویی و موسیقیایی در ساعات سکوت باعث ایجاد هیجان و خروج از خلوتی شد.
نگاه به وضعیت عابر پیاده باید همچون سابق در دستور کار شهرداری قرار گیرد تا با ایجاد فضاهای استراحت و نشستن برای گروه هایی خاص همچون معلولین علی الخصوص کودکان ونیز باعث احیای توان سالمندان شد و اجرای ضوابط پیاده راه سازی باید به طور دقیق اجرا شود.
با توجه به باریک شدن محورهای عبوری عابرین پیاده بین مغازه ها و دیواره های کاذب و نبود جریان هوای تازه متاسفانه جهت اطلاع رسانی افراد سیگاری ،باید به نصب تابلوهای سیگار کشیدن ممنوع در کلیه مسیرهای پیاده روی اقدام گردد .
با توجه به ایجاد نقاط کور فراوان در اطراف پروژه میدان آزادی و تعطیلی بسیاری از مغازه ها و کاهش تعداد چشمان ناظر باید به تعداد حضور نیروهای انتظامی رسمی گشت پیاده جهت برقراری امنیت افزوده شود.
بسترسازی کف مناسب پیاده روی هر چند کوتاه مدت باید کاملاً اصولی در طی انجام پروژه با دقت تمام انجام پذیرد تا باعث خط پیچ خوردگی پای عابرین پیاده نگردد.
رنگ آمیزی ونظافت پل های عابر پیاده و ایجاد گل کاری در دالن های داخلی باعث سر زندگی رهگذرین می گردد
نصب تابلوی چگونگی تماس با مسئولین پله های برقی جهت اطلاع رسانی شهروندان در راستای کاهش ساعات خاموشی دستگاه های پله برقی پل های عابر پیاده بسیار ضروری است.
نصب پله برقی موقت برای پل عابر پیاده عابر پیاده خیابان بهمنیار با توجه به مسافت بالای دور زدن افراد ناتوان خالی از لطف در ردیف بودجه این پروژه ها نمی باشد.
کاشت بیشترگل های معطر و زیبا همچون شب بو باعث حس تعلق و آراستگی مکان گشته و گذشت ایام را آسانتر می سازد.
تعریض راهروهای عبوری با عرض کمتر از 150 سانتیمتر باید با نصب سازه های موقت باید سریعتر اصلاح و به قسمت پیاده را برگردانده شود .
(نمونه بارز: سمت جنوب میدان آزادی گذرگاه موبایل خرم 35 سانتی متر شده است).

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *