پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گزارش اختصاصی «پیام ما» از بازار پر رونق فروش مدرک دانشگاه/ 3 ماهه دکترا بگیرید

گزارش اختصاصی «پیام ما» از بازار پر رونق فروش مدرک دانشگاه/ 3 ماهه دکترا بگیرید





۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۲۶

گزارش اختصاصی «پیام ما» از بازار پر رونق فروش مدرک دانشگاه/ 3 ماهه دکترا بگیرید

«آیا من از میزان تحصیلات خود راضی هستم ؟ آیا مشاغلی که مورد علاقه من است تحصیلات دانشگاهی نیاز ندارد ؟ آیا کارفرمایان در حیطه کاری من داشتن مدرک دانشگاهی را یک امر مهم میدانند ؟ آیا رقبای شغلی من مدارک دانشگاهی دارند ؟ با توجه به اینکه من سالهاست در یک مجموعه مشغول به کار هستم و دارای سابقه طولانی هستم ، اگر روزی بخواهم تغییر شغل بدهم آیا کارفرمای جدید ، سوابق کاری من را خواهد پذیرفت ، یا اینکه از من یک مدرک دانشگاهی خواهد خواست ؟» این سوالات و مشابه این سوالات را در سایت های فروش مدرک یا به قول خودشان « تبدیل سوابق کاری به مدارک دانشگاهی» می توانید ببینید. سایت هایی که فیلتر هستند اما به راحتی با یک فیلتر شکن می توان وارد آن شد و مدرک دلخواه را خرید. موسسات فروش مدرک بدلیل آنکه امکان تبلیغ ندارند، از طریق فضای مجازی خود را به خریداران مدرک معرفی می کنند. کافی است کمی در اینترنت جستجو کنید تا با یکی دو سایت فروش مدرک روبرو شوید. جالب اینجاست این موسسات کار خود را غیرقانونی نمی دانند. سایت یکی از این موسسات از بازدیدکننده خواسته این سوال را از خود بپرسند:» اگر واقعا من سابقه کاری مفید دارم و دوره های مختلف غیر آکادمیک نیز گذرانده ام و حتی جوایز و تقدیرنامه نیز دارم و شاید حتی در برخی موارد افراد دارای مدرک دانشگاهی را تعلیم داده ام پس چرا هرچه سریعتر از طریق … اقدام به دریافت مدرک معتبر دانشگاهی نکنم ؟» و با طرح این سوال قصد دارد اینطور به مخاطب القا کند که اگر تجربه کافی دارید ولی علمش را نه، نیازی به درس خواندن نیست و خریدن مدرک بدلیل توانایی های شما اشکالی ندارد.
متقاضی خرید مدرک پس از گذرندان مراحل ثبت نام و ارسال رزومه خود، باید نوع مدرک خود را انتخاب کند. هر موسسه هم قیمتی جداگانه دارد. یک موسسه برای اخذ مدرک از دانشگاه های امریکا، استرالیا، کانادا و انگلستان در مقاطع کارشناسی 9 هزار دلار، کارشناسی ارشد 12 هزار دلار و دکتر 16 هزار دلار دریافت می کند و ظرف 3 هفته مدرک را به دست خریدار می رساند. هزینه های این موسسه به گونه ایست که همه اقشار توانایی خرید مدرک را ندارند و بیشتر بدرد پولدارها می خورد. اما یک موسسه دیگر به گونه ای عمل می کند که هر کسی می تواند مدرک دلخواهش را بخرد. این موسسه دانشگاه ها را در مقایسه با دانشگاه های امریکا به 4 سطح رده پایین، رده متوسط، رده بالا و رده عالی تقسیم می کند و قیمت مدارکش به تومان است. هزینه خرید مدرک دانشگاه های رده پایین برای دیپلم،فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا بین 320 هزارتومان تا یک میلیون و 700 هزارتومان است. برای دانشگاه های رده متوسط این رقم بین 640 هزار تومان تا 5 میلیون و 358 هزار تومان است. این هزینه برای دانشگاه های رده بالا از 850 هزار تومان شروع می شود و مدرک دکترایش 9 میلیون و 700 هزار تومان می ارزد و برای دانشگاه های رده بالا هزینه مدرک در مقاطع مختلف بین یک میلیون و 700 هزار تا 12 میلیون و 900 هزار تومان است. نکته جالب در هر دو موسسه این است که همراه با مدرک، ریزنمرات و معدل و تاریخ فارغ التحصیلی هم صادر می شود.
موسسات دیگری هم هستند که کار فروش مدرک را انجام می دهند و اتفاقا این روزها و با توجه به رواج مدرک گرایی در ایران، فروش مدرک نان خوبی هم دارد. طبق گزارش روزنامه ایران در بهمن ماه سال گذشته در کرمان پلیس از سه هزار گواهینامه آموزشی مهارتی که به صورت غیر قانونی صادر شده است، خبر داد. یدالله موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان نیز در آن زمان اعلام کرد: «جمعی به‌ عنوان متهمان دریافت گواهینامه آموزشی و جمعی از کارکنان ادارات ذیربط و مدیران مؤسسات آموزشی تحت ‌تعقیب قرار گرفتند.» این پرونده در شعبه سوم بازپرسی کرمان همچنان در حال بررسی است و این ماجرا طی سه سال جریان داشته و با سوءاستفاده از غفلت‌هایی که در برخی ادارات صورت گرفته است، اسامی را وارد فهرست این سازمان ها و ادارات کرده‌اند. به گفته موحد این مؤسسات آنقدر گسترش پیدا کرده‌اند که از برخی استان‌های دیگر مانند تهران، سمنان و کرمانشاه به مؤسسات مذکور مراجعه کرده و از این جریان سوء‌استفاده کرده‌اند.
یکی از متقاضیان خرید مدرک به روزنامه ایران گفته بود:« «مدرک تحصیلی ام دیپلم تجربی است.هم اکنون اداره‌ای که در آن کار می‌کنم به ما اعلام کرده است اگر تحصیلات عالیه داشته باشید می‌توانید ارتقای شغلی بگیرید. با این سن و سال چطور می‌توانم سر کلاس بروم و با دانشجویانی که همسن فرزندانم هستند سر یک کلاس بنشینم، بنابراین تصمیم گرفتم از همین مؤسسات مدرک تحصیلی بخرم.» این فرد وقتی با این پرسش که چطور می‌تواند مدرکی بخرد که در آن سوادی ندارد؟ جواب داده: «مگر آنهایی که مدرک گرفته‌اند سواد بالایی دارند؟ متأسفانه به علت مشغله کاری فرصتی برای ادامه تحصیل ندارم، اما از طرفی باید برای حفظ سمت فعلی‌ام پایه مدرک دانشگاهی را ارتقا دهم و این امر یکی از پیش‌شرط‌های ادامه اشتغال من از سوی کارفرما اعلام شده است.»
آنچه پیداست در نبود نظارت دقیق و کافی، این روزها فروش مدرک دانشگاه های خارجی به تجارتی پرسود تبدیل شده و متقاضیان می توانند راه دشوار حداقل 4 ساله را طی 2 یا 3 ماه طی کنند البته اگر کمی جیب خود را شل کنند.

قانون
بهمن کشاورز حقوقدان می گوید: در ایران قانون گذار سختگیری ویژه‌ای برای جعل مدرک تحصیلی در نظر گرفته است تا حرمت آن محفوظ بماند. مطابق ماده 275 قانون مجازات اسلامی، هرکس مدارک اشتغال به تحصیل یا فارغ التحصیلی یا تأییدیه یا ریز نمرات تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی‌ و تحقیقاتی داخل یا خارج از کشور یا ارزشنامه‌های تحصیلات خارجی را جعل کند یا با علم به جعلی بودن، آن را مورد استفاده قرار دهد علاوه بر جبران خسارت‌، به حبس از یک تا سه سال محکوم‌خواهد شد. در صورتی که مرتکب‌، یکی از کارکنان وزارتخانه‌ها یا سازمان‌ها و مؤسسات وابسته به دولت یا شهرداری‌ها یا نهادهای انقلاب ‌اسلامی باشد یا به نحوی از انحا در امر جعل یا استفاده از مدارک و اوراق جعلی شرکت داشته باشد به حداکثر مجازات محکوم می‌شود./ نقل شده از روزنامه ایران

شرع
متن استفتاء: نظر به اینکه لازمه استخدام در تمام شرکتها مدرک تحصیلی بالا میباشد .لذا با داشتن تجربه و تخصص کافی در حرفه ای چنانچه فاقد مدرک درخواستی باشیم میتوانم با خرید مدرک بصورت غیر متعارف مدرک رابدست آورده و در شرکت مورد نظر مشغول بکار شوم .چنانچه مشغول به کار شوم درآمد آن برای خانواده او چه حکمی دارد؟
آیت الله سیستانی: خریدن مدرک حرام است.
آیت الله مدنی تبریزی: کسب درآمد با مدرک جعلی جایز نمی باشد و باید طبق مقررات عمل شود
آیت الله مکارم شیرازی: این کار جایز نیست.
آیت الله صافی گلپایگانی: تقلب جایز نیست.بلی اگر کسی خدای ناکرده مرتکب این گناه شده باشد و در جایی او استخدام کرده باشندچنانچه از عده وظایف مربوطه بر می آید . حقوق او مانعی ندارد./ به نقل از قدس آنلاین

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *