سایت خبری پیام ما آنلاین | چندین سال از بیابان شدن تنها حوزه آبریز استان می گذرد؛ جازموریان بدون کمپین

چندین سال از بیابان شدن تنها حوزه آبریز استان می گذرد؛ جازموریان بدون کمپین





۲۵ فروردین ۱۳۹۵، ۰:۲۰

چندین سال از بیابان شدن تنها حوزه آبریز استان می گذرد؛
جازموریان بدون کمپین
اگرچه در چند ماه اخیر از احیای تالاب جازموریان صحبت شده است و فعلا احیای این تالاب در مرحله پژوهش و مطالعه است اما تاثیر خشک شدن این تالاب بر جنوب کرمان باعث شده تا مردم این خطه چشم انتظار اقدامات عملی باشند.
تالابی که کمتر از دریاچه ارومیه نیست
تالاب جازموریان که به عنوان یکی از بکرترین عرصه های طبیعی، در جنوب استان کرمان و هم مرز با استان سیستان و بلوچستان واقع شده است، تنها حوزه آبریز استان کرمان محسوب می شد که چندین سال از خشک شدن آن می گذرد. برخی کارشناسان معتقدند دلیل اصلی بروز خشکسالی در باتلاق جازموریان عدم رعایت حق السهم آب این اکوسیستم منطقه ای است در واقع به دلیل احداث سد در بالادست این تالاب، آبی برای تغذیه جازموریان وارد این عرصه نمی شود. هلیل رود اسیر سد جیرفت و سد بافت است و چندین سد نیز هم اکنون بر روی سر شاخه های هلیل در حال احداث است و بم پور نیز چنین سرنوشتی دارد و برخی سدهای فصلی نیز شاهد احداث سدهای کوچک آبخیزداری حوزه کشاورزی هستند. برآیند تمام این موضوعات در کنار حفر بسیار زیاد چاه های غیرقانونی به سمت خشکیدگی و فاجعه زیست محیطی در جنوب کرمان پیش می رود به طوری که بخش قابل توجهی از جنگل های حاشیه هلیل رود نیز در کنار علوفه زارها و عرصه های گیاهی اطراف جازموریان خشکیده است و جازموریان به یکی از اصلی ترین کانون های ریزگرد در جنوب شرق کشور شده است. تالابی که 2 برابر دریاچه ارومیه می باشد و زمانی تامین کننده علوفه هرمزگان و کرمان بوده، چندین سال است که به بیابان تبدیل شده و مردم جنوب کرمان را درگیر مشکلات زیادی کرده است.
دید و بازدید استاندار کرمان و ابتکار
برای نجات جازموریان
هفت ماه پیش بود که معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشور به کرمان سفر کرد و در این سفر سه محور مهم مورد بررسی قرار گرفت. یکی از این محورها بحث ریزگردها و گرد و غبار بود که در آن جلسه از تالاب جازموریان به عنوان یکی از کانون های اصلی ریزگردها نام برده شد و قرار شد برای احیای تالاب جازموریان برنامه ریزی شود. در آن سفر استاندار کرمان تاکید کرد که اهمیت جازموریان کمتر از دریاچه ارومیه نیست ولی اینجا مخفی مانده است و کسی نمی داند جازموریان کجاست و از ابتکار خواست تا اعتبارات لازم برای احیای تالاب جازموریان در نظر گرفته شود. ابتکار هم به رزم حسینی قول همکاری لازم را داد. چهار ماه بعد و در بهمن ماه سال گذشته استاندار کرمان به همراه ابوالقاسم سیف الهی معاون عمرانی استانداری، محسن صالحی زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری، محمود صفری زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، نقی عظیمی زاده مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری و محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان به تهران سفر و در رابطه با احیای تالاب جازموریان با ابتکار دیدار کردند. در این جلسه که با حضور خداکرم جلالی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مدیر ستاد مقابله با گرد و غبار و ریزگردهای سازمان حفاظت محیط زیست، مدیرکل دفتر زیستگاه و امور مناطق این سازمان و بهنام سعیدی معاون سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد، احیای تالاب جازموریان و مبارزه با ریزگردهای جنوب شرق استان موضوع اصلی بود و تصمیماتی در این رابطه گرفته شد. ابتکار هم پس از این جلسه گفت: کارگروه حوزه آبخیز تالاب جازموریان باید هرچه سریع تر زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل و بررسی ها و مطالعات لازم انجام شود. وی با اشاره به اینکه در زمینه احیای تالاب جازموریان با وزیر نیرو مذاکراتی صورت گرفته است، عنوان کرد: مطالعات تالاب جازموریان همچون تالاب ارومیه باید با رویکرد احیای این تالاب در اسرع وقت صورت گیرد. وی با تأکید بر اینکه برای احیای تالاب جازموریان سال های زیادی عقب هستیم گفت: در کنار همه راهکارها، طرح ابتکاری استاندار کرمان با عنوان همیاران آب باید در استان با قدرت بیشتر دنبال شود و معیشت های جایگزین را دنبال کنیم زیرا هدف ما فشار به مردم منطقه و کشاورزان نیست بنابر این مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مردم در طرح آماده شده است. رزم حسینی استاندار کرمان هم در این رابطه تاکید کرد که در رسیدگی به احیای تالاب جازموریان تاکنون تأخیر داشته ایم و اگر این مصیبت 20 سال گذشته کنترل می شد، اکنون مردم در حوزه سلامت هزینه های کمتری را پرداخت می کردند. وی افزود: افزود: در ماه 250 تا 500 نفر به خاطر وجود ریزگردها و مشکلات تنفسی و بحران های زیست محیطی در منطقه راهی بیمارستان می شوند.
مردم چشم انتظار اقدام عملی برای احیای
تالاب جازموریان
پس از برگزاری این جلسات و صحبت های مطرح شده، این امیدواری در دل فعالان محیط زیست و مردم جنوب کرمان زنده شد که تالاب جازموریان احیا می شود. اما حالا با گذشت هفت ماه از سفر ابتکار به کرمان و سه ماه از تشکیل جلسه در خصوص احیای این تالاب در دفتر ابتکار در تهران، ظاهرا اقدام عملی پررنگی در این رابطه نشده است و مسئولان ذیربط می گویند احیای تالاب جازموریان در مرحله مطالعه و پژوهش است. در همین رابطه چند روز پیش رضا کامیاب مقدس رییس جهاد دانشگاهی استان کرمان گفته که «خشک شدن تالاب جازموریان تبعات بین المللی زیادی دارد و پرداختن به آن بسیار مهم است و در استان کرمان در کنار سایر موارد بحث تالاب جازموریان مطرح و قرار شده است احیای آن در دستور کار قرار گیرد، در همین راستا جهاد دانشگاهی برای مشاوره احیای این تالاب انتخاب شده است.»
شایان ذکر است در حالی نجات تالاب جازموریان در حال مطالعه است که از اواخر سال 93 این تالاب خشک شده و مردم انتظار دارند هرچه سریع تر برای حل این معضل اقدامی عملی صورت گیرد.
مدیرکل محیط زیست کرمان: هنوز برای احیای تالاب جازموریان اعتباری نداده اند
مدیرکل محیط زیست استان کرمان در این رابطه به «پیام ما» گفت: برای احیای تالاب جازموریان پیگیری هایی انجام شده است. محمود صفرزاده افزود: هنوز اعتباری داده نشده اما دوستان جهاد دانشگاهی، کار جهادی را شروع کردند و در حال انجام مطالعه هستند. وی در پاسخ به این سوال که آیا نگران از دست رفتن زمان برای احیای تالاب نیستید، اظهار داشت: خانم ابتکار سال گذشته وسط سال مالی به کرمان آمدند، مصوباتی هم تصویب شد، اما باید مطالعات انجام شود و بعد ردیف اعتباری در نظر گرفته شود که این کارها زمان بر است. وی اضافه کرد: حرکت های جهادی شروع شده و جهاد دانشگاهی کار را شروع کرده اند در حالی که اعتباری هنوز تخصیص داده نشده است.
مدیرکل بحران کرمان: هرچه مطالعات دقیق تر باشد، بیشتر به نفع تالاب خواهد بود
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان در رابطه با نگرانی مردم از طولانی شدن زمان شروع عملیات احیای تالاب جازموریان به «پیام ما» گفت: مشاور احیای تالاب جازموریان جهاد دانشگاهی است و براساس پژوهش هایی که می شود، اعتبار لازم برای احیای این تالاب مشخص می شود. محسن صالحی افزود: پس از جلساتی که استاندار کرمان با مسئولان محیط زیست کشور داشت، قرار شد کار مطالعاتی انجام شود. وی با اشاره به اینکه پژوهش و مطالعه زمان بر است، اظهار داشت: اما هرچه مطالعات دقیق تر باشند، به نفع تالاب خواهد بود. مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان تصریح کرد: البته به نظر شخص بنده مطالعات تا چندماه دیگر باید به پایان برسد. صالحی در پاسخ به این سوال که آیا احیای تالاب جازموریان ممکن است، عنوان کرد: تالاب جازموریان یک بیمار است که باید درمان شود. شاید مثل 50 سال پیش نشود اما حتما حال بهتری پیدا خواهد کرد.
فرماندار رودبار جنوب: امیدوارم عملیات احیای تالاب جازموریان هرچه سریع تر آغاز شود
فرماندار رودبار جنوب در این رابطه به «پیام ما» گفت: جلساتی در رابطه با احیای تالاب جازموریان برگزار شد و قرار شد این طرح به هیات دولت برود تا اعتبار لازم به آن داده شود. عطا ناوکی افزود: ما مرتبا پیگیر هستیم و استاندار محترم هم در جریان امور هستند. وی تصریح کرد: با نزدیک شدن به فصل تابستان قطعا ریزگردها در این منطقه بیشتر می شوند به همین جهت امیدوارم عملیات احیای تالاب جازموریان باید هرچه سریع تر آغاز شود.
جازموریان بدون کمپین
شایان ذکر است جازموریان به حدی مظلوم واقع شده که حتی فعالان محیط زیست هم به آن توجه چندانی نکرده و نمی کنند. این در حالی است که این فعالان برای موضوعاتی کم اهمیت تر اقدام به ایجاد کمپین های مجازی می کنند اما به جازموریانی که با جان مردم ارتباط دارد، توجه نمی کنند

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *