سایت خبری پیام ما آنلاین | سبد ورشکستگی در دستان میوه کاران

سبد ورشکستگی در دستان میوه کاران





۲۴ فروردین ۱۳۹۵، ۱۶:۲۱

سبد ورشکستگی در دستان میوه کاران

این روزها محصولات کشاورزی جنوب کرمان یکی پس از دیگری به سبد ورشکستگی کشاورزان افزوده می شوند و در سوی دیگر کیسه دلالان پرپول‌تر می شود و در این میان سکوت تنها چیزی است که عاید کشاورز شده است. جنوب کرمان هندوستان ایران است سرزمین کشاورزی در چهار فصل از سال، جایی که همیشه بهار است و آب لازم برای کشاورزی در دسترس کشاورزان قرار دارد، جایی که قرار بود با راه اندازی منطقه آزاد و فرودگاه تامین کننده میوه مناطق مختلف دنیا باشد اما…
مرثیه کشاورزی در جنوب کرمان تمامی ندارد بعد از گوجه که قیمتش از ۸ هزار تومان در اوایل زمستان هم اکنون به ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومان در مزرعه رسیده و قیمت جعبه ای که میوه در آن باید قرار گیرد بیشتر از میوه های داخلش شده است هم اکنون خیارکاران و سیب زمینی کاران نیز در مزارع خود به سوگ تلاش از دست رفته نشسته اند. نکته قابل توجه این است که در زمان گرانی گوجه هنوز زمان برداشت محصول در اکثر مزارع گوجه کشور از جمله استان کرمان نرسیده بود و دلالان با خرید گوجه نارس مزارع استان فارس آن را در بازار با چندین برابر قیمت می فروختند.
خار «خیار خاردار» در چشم کشاورزان
دست های پینه بسته کشاورزان هم اکنون دیگر توان برچیدن میوه ها را از مزارع ندارد قیمت هر کیلو خیار سبز هم اکنون در جنوب کرمان به ۱۰۰ تومان رسیده است و خیار خار داری که قرار بود به عنوان محصولی منحصر به فرد راهی بازار روسیه شود هم اکنون در بازارهای داخلی هم به فروش نمی رود. نکته جالب اینکه در حال حاضر در بازار شهر کرمان گوجه ای که در مزرعه حتی کیلویی ۱۵۰ تومان نیز خریداری نمی شود کیلویی هزار تومان ارزش دارد و خیاری که حتی ۱۰۰ تومان هر قیمت ندارد بیش از ۷۰۰ تومان به دست مصرف کننده می رسد. همچنین قرار بود بعد از راه اندازی فرودگاه شهر جیرفت مشکل حمل و نقل محصولات کشاورزی حل شود اما عملا در این مسیر گام عملی برداشته نشد. دلال های کشاورزی گویا زورشان به سر همه برنامه ریزی ها می رسد و کسی را یارای مقابله با دلال ها نیست. سیب زمینی کاران جنوب کرمان هم اکنون ترجیح می دهند سیب زمینی را برداشت نکنند و نتیجه وجود چنین کاری ورشکستگی کشاورزان و پول دار تر شدن دلال های پول دار است.
دلال ها بر سر سفره کشاورزان پنجه انداخته اند
این درحالی است که با گذر زمان، موعد برداشت محصولات جدیدتر فرا می رسد و کشاورزان نا کام از سفره ای هستند که دلالها بر سرش نشسته اند. سفره ای که مواد اولیه اش، تلاش شبانه روزی کشاورزان و وامهایی است که هم اکنون سر رسید پرداختشان رسیده، نهاده هایی که هر روز باید گران تر خریداری شوند و بذرهایی که کشاورزان برای خریدشان قرض گرفته اند. در این میان فرج الله عارفی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد دو شهرستان از پنج شهرستان جنوبی کرمان در معدود اظهار نظرهایی که در خصوص وضعیت کنونی صورت گرفته است در اطلاعیه ای نگرانی خود را از بازار محصولات کشاورزی اعلام کرده است.
در خواست نشست اضطراری با معاون رئیس جمهور
وی در اطلاعیه خود آورده است با توجه به کاهش قیمت محصولات کشاورزی در چند وقت اخیر و وجود دلالان در بازار به اتفاق نماینده پنج شهرستان جنوبی کرمان درخواست نشست اضطراری با رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را برای پیدا کردن راه حل فوری ارایه کرده ایم. وی با اشاره به اینکه این نشست در روزهای اخیر برگزار خواهد شد افزوده است: همچنین خواسته ایم معاونان وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تعاون روستایی کشور در این نشست حضور پیدا کنند تا به یک راه حل فوری برسیم. نایب رییس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این نشست راه حل های خود را پیشنهاد خواهیم کرد آورده است: ما یک پیشنهاد سازنده و مهم داریم که امیدواریم مورد پذیرش دولت قرار گیرد. وی افزوده است: ما پیشنهاد داریم از محل اعتبارات تعاون روستایی کشور اعتباری به اداره کل تعاون روستایی جنوب کرمان داده شود تا با همکاری تشکل های کشاورزی، ۱۵ بازارچه جمع آوری محصول راه اندازی شود و عرضه مستقیم توسط سازمان تعاون روستایی به مراکز استان های کشور صورت گیرد. نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی آورده است: با این کار می توان دست دلالان را از بازار فروش محصولات کشاورزی کوتاه کرد. این درحالی است که مسئولان جهاد کشاورزی جنوب کرمان پیش از این در اظهار نظری از راه اندازی غرفه هایی در میدان های تره بار تهران برای عرضه مستقیم کالا به مشتریان و حذف دلالان خبر داده بودند اما حالا نه تنها دلال ها حذف نشده اند بلکه نرخ قیمت ها را با فراغ بال تعیین می کنند. محمد یوسفی یکی از کشاورزان جنوب کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: اکثر کشاورزان در سال جاری الگوی کشت را دقیق رعایت کرده اند و به هیچ عنوان از الگوی کشت بیشتر محصول تولید نشده است زیرا در سالهای گذشته طعم تلخ ورشکستگی را چشیده بودیم.
محصول درجه یک خوراک دام می شود
وی افزود: حالا ابتدای برداشت محصول گوجه و خیار در جنوب کرمان است و هنوز به اوج برداشت نرسیده ایم اما نرخ بهترین و با کیفیتترین گوجه ۱۵۰ تومان است و هر روز هم کمتر می شود در واقع برای برداشت محصول باید قیمت بیشتر از آنچه که نرخ گذاری شده را بپردازیم تا کارگران محصول را برداشت کنند. یوسفی گفت: خیلی ها ترجیح می دهند محصول به خوراک دام هایشان تبدیل شود تا حداقل پول و علف و یونجه برای چرای دام ها را پرداخت نکنند. وی افزود: نمی شود شعار افزایش تولید و پیشرفت را بدهیم اما در عمل از تولید کننده حمایت نکنیم مگر چه کار دارد دست دلالان را از بازار کم کنیم. وی ادامه داد: قرار بود محصولات ما راهی روسیه شود اما سقوط قیمت روبل مقابل دلار باعث شده سود ناشی از صادرات هم کاهش یابد و رغبتی برای صادرات باقی نماند. علی زارعی دیگر کشاورز جنوب کرمان در گفتگو با مهر از کشت خیار سبز خبر داد و گفت: گلخانه را به حال خود رها کرده ام چون دیگر امیدی برای برداشت محصول ندارم وی افزود: دلال میوه من را در مزرعه خریداری می کند و آن را در بازار کرمان و حتی خود جیرفت با چندین برابر قیمت می فروشد در این میان میدان دار و دلال سود می کنند و پولی هم عاید راننده برای حمل و نقل می شود ولی ما حتی توان باز پرداخت قسط ها راهم نداریم.
زراعی افزود: چرا یک بار برای همیشه دست دلالان از زندگی ما کوتاه نمی شود. محمد تاجیک از کشاورزان منطقه با اشاره به اینکه در فاریاب اقدام به اجاره یک زمین کشاورزی کرده است گفت: آب در جنوب کرمان مثل گذشته نیست باید این آب را که کیمیا شده است صرف کنیم، هزینه کارگر و بیدار و خوابی بکشیم و در نهایت پول دارها پول دار تر شوند و کشاورز محروم جنوب کرمان که به امید یک لقمه نان برای زن و بچه اش تلاش کرده انکشت به دهان بگیرد. وی افزود: اینجا اگر بخواهیم شرافتمندانه زندگی کنیم باید کشاورزی کنیم نه کارخانه ای است و نه زمینه اشتغال اما این هم نتیجه کشاورزی است یک سال سود میکنیم و چند سال ضرر می دهیم. در سالهای گذشته مثلا برای محصول خیار سود می کردیم و روی گوجه ضرر یا بالعکس اما حالا گوجه و خیار و سیب و توت فرنگی و سایر محصولات فرقی ندارد دلالان یاد گرفته اند که میتوانند دست رنج ما را به یغما ببرند. وی خواستار برنامه ریزی مسئولان برای رفع مشکلات کنونی شد. وی گفت: چرا همین میوه ای که از من ۱۰۰ تومان خریداری می شود در کرمان و تهران ۱۵۰۰ تومان و بیشتر به مصرف کننده فروخته می شود. وی سوال می کند چرا هر سال باید با مشکل کمبود کامیون و سوخت و حمل و نقل مواجه باشیم چرا هر سال دلال بازی است و افت قیمتها. وی افزود: تجار روسی قرار بود محصول کشاورزان به خصوص خیار را خریداری کنند اما می گویند حالا با تحریمهای روسیه دیگر توان خرید محصول را ندارند و در این میان ما نمی دانیم چه کنیم. در سکوت مسئولان در خصوص وضعیت کشاورزی در جنوب کرمان با رسول علیخانی کارشناس اقتصاد کشاورزی جنوب کرمان به گفتگو نشستیم.
وی اظهارداشت: تجار روسی در ابتدای فصل کشت با حضور در جنوب کرمان وعده خرید محصولات را دادند اما این کشور ارزش پولش را از دست داده است و تجار روسی هم توان خرید محصول را ندارند به خصوص در زمینه خیار خار دار این اتفاق افتاده است زیرا این محصول در ابتدا سفارش روس بود و مردم بومی عادت به خوردن این میوه را ندارند.
خرید توافقی راه چاره نهایی در شرایط کنونی است
وی ادامه داد: به نظر می رسد با افت شدید قیمت انواع محصولات کشاورزی قبل از رسیدن به اوج برداشت محصولات دولت بار دیگر باید به خرید توافقی روی بیاورد و راه چاره نهایی همین خواهد بود. وی افزود: بالا رفتن قیمت سوخت کامیونها و خودروها باعث شده است کشاورز سهم عمده ای از قیمت فروش محصول را نیز به حمل و نقل اختصاص دهد و این در صورتی است که با همین قیمتهای اندک بتواند خریداری پیدا کند در واقع کشاورز پس از برداشت محصول باید میوه را بار بزند و به میدان بیاید و آنقدر منتظر بماند که بومی خراب شدن میوه بلند شود و در آن زمان است که حاضر می شود به هر قیمتی محصول را بفروشد و دلالان سر می رسند و پس از خریداری محصول مثلا گوجه ای که ۱۰۰ تومان قیمت خورده را در میدان می خرند و بعد در میوه فروشی چند خیابان آن سوتر با افزایش چند برابری قیمت به مصرف کننده می فروشند و یا آن را به کرمان و اصفهان و یزد و تهران منتقل می کنند و در نهایت پول هنگفتی به جیب می زنند. علیخانی گفت: عدم بازاریابی، عدم تعریف سیستم حمایتی حمل و نقل، عدم عرضه مستقیم کالا، شعارگرایی، عدم پیش بینی و برنامه ریزی به موقع و عدم وجود صنایع تبدیلی دلیل اصلی بروز وضعیت کنونی است و البته این مسائل مربوط به امسال نیست، سالها است این مشکل وجود دارد. وی گفت: مسئولان باید قبل از برداشت محصول فکری به حال این وضعیت کنند نه اینکه در زمان بروز مشکل سکوت کنند و درنهایت به خرید توافقی روی بیاورند داستانی که هر سال در مزارع جنوب کرمان تکرار می شود و سودش به جیب دلالان می رود.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *