پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | محصولات کشاورزی در خطر سرمازدگی

بارش برف و باران شدید در ۱۱ استان کشور

محصولات کشاورزی در خطر سرمازدگی

علاوه‌بر مسدود شدن هفت محور اصلی مواصلاتی کشور، تداوم برف و کاهش دما، کشاورزان و باغداران را در معرض خطر خسارت سنگین قرار داده است





محصولات کشاورزی در خطر سرمازدگی

۱۳ بهمن ۱۴۰۲، ۲۲:۱۲

|پیام ما| با آغاز بهمن، برف و بارانی فراگیر میهمان کشور شد و گویا تا نیمهٔ بهمن نیز برقرار است. گزارشی از مسدود بودن جاده‌های روستایی منتشر نشده است و براساس خبرهای منتشرشده از سوی سازمان راهداری، محورهایی که در اثر بارش ۵ بهمن‌ماه مسدود شده بودند، بازگشایی شدند. اما حالا رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور اعلام کرده است که هفت محور مواصلاتی اصلی در کشور مسدود هستند. همچنین، براساس اطلاعات منتشرشده از سوی سازمان هواشناسی کشور بسیاری از استان‌ها در هفتهٔ آتی به‌ویژه پس از نیمهٔ هفته با کاهش محسوس دما و بارش برف و باران روبه‌رو هستند که محصولات باغی و کشاورزی را با خطر سرمازدگی مواجه می‌کند. این سازمان علاوه‌بر منع هرگونه فعالیت شیلاتی در دریای جنوب کشور، هشدارها و توصیه‌های متعددی را برای جلوگیری از افزایش خسارت منتشر کرده است.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا آخرین وضعیت جوی و ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور را تشریح کرد. براساس آنچه وب‌سایت خبری این نهاد منتشر کرده است، «سرهنگ احمد شیرانی» روز جمعه دربارهٔ آخرین وضعیت جوی و ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور گفت: «در حال حاضر بارش برف و باران در برخی از محورهای استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، البرز، تهران، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، قم، لرستان، مازندران، مرکزی، همدان، چهارمحال‌وبختیاری، گلستان، خراسان‌جنوبی، کرمانشاه، ایلام، کهگیلویه‌وبویراحمد، کردستان، کرمان و جریان دارد. در برخی از محورهای استان‌های سیستان‌وبلوچستان، خوزستان و گیلان نیز باران می‌بارد.»

از امروز تا دوشنبه در نیمهٔ غربی کشور، دامنه‌های جنوبی البرز و نوار شمالی و روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه در شرق و جنوب‌شرق کشور افت محسوس دما پیش‌بینی شده است

به‌گفتهٔ شیرانی تردد در محورهای چالوس، هراز و فیروزکوه، آزادراه تهران-شمال و آزادراه قزوین-رشت در هر دو مسیر رفت و برگشت روان است: «محورهای شمالی دارای بارش برف و باران و مه‌گرفتگی در ارتفاعات هستند. محور خرم‌آباد-پلدختر به‌علت عملیات عمرانی تا اطلاع بعدی مسدود است و تردد از محور جایگزین خرم‌آباد-کوهدشت و آزادراه خرم‌آباد-پل زال انجام می‌شود. همچنین، آزادراه ایزدخواست-سپیدان به‌علت بارش سنگین برف و کولاک و محور سمنان-دامغان نیز به‌علت بارش سنگین برف و کولاک مسدود هستند.» بنابه اعلام او، محور پونل-خلخال، محور هشتگرد-طالقان، محور فرعی نیکویه-آب ترش-ضیاءآباد، سروآباد-پاوه، سی‌سخت-پادنا، گنجنامه-تویسرکان و وازک-بلده از دیگر محورهای مسدود کشور است.

همچنین، سازمان هواشناسی کشور اعلام کرده است طبق پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی، روزهای آخر هفته در اکثر مناطق کشور برف و باران باریده است. بر این اساس، در استان‌های کرمانشاه، لرستان، خوزستان، اصفهان، شمال فارس، چهارمحال‌وبختیاری، کردستان، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، قم، سمنان، ارتفاعات رشته‌کوه البرز،‌ خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی بارش برف و در استان‌های هرمزگان، فارس، کرمان و سیستان‌وبلوچستان رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید روی داده است که ادامه خواهد داشت.
براساس این اعلام، سامانهٔ بارشی شنبه در نوار شرقی کشور به‌ویژه در گلستان،‌ خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی،‌ ارتفاعات البرز شرقی و سیستان‌وبلوچستان فعال است و اواخر وقت فردا از مرزهای شرقی خارج می‌شود.

یکشنبه در برخی مناطق شمال‌غرب بارش برف و وزش باد پیش‌بینی شده و در سایر مناطق کشور آسمان صاف است. دوشنبه نیز در برخی مناطق شمال‌غرب و غرب و ارتفاعات البرز مرکزی بارش پیش‌بینی شده است. بیشترین بارش برف در طی روز دوشنبه برای آذربایجان‌غربی، غرب کردستان و شمال‌غرب کرمانشاه است.
روز سه‌شنبهٔ آینده با ورود سامانهٔ بارشی، بارش برف، باران و وزش باد در غرب، شمال‌غرب، سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز، دامنه‌های جنوبی البرز و شمال‌شرق آغاز می‌شود. از امروز تا دوشنبه در نیمهٔ غربی کشور، دامنه‌های جنوبی البرز و نوار شمالی و روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه در شرق و جنوب‌شرق افت محسوس دما پیش‌بینی شده است.

بر همین اساس، سازمان هواشناسی کشور برای جنوب آذربایجان‌غربی، جنوب آذربایجان‌شرقی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، شمال سمنان، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، شمال‌شرق خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، شمال‌غرب فارس، غرب اصفهان، خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی، زدودن برف از شاخه‌های جوان برای جلوگیری از شکستن نهال، عدم انجام عملیات هرس به‌دلیل وقوع برف، ذخیره‌سازی سوخت دوم برای گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، دامداری‌ها، واحدهای تولیدی باتوجه‌ به کاهش دما و وقوع برف در استان‌های سردسیر، رنگ‌آمیزی تنهٔ درختان برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی و بیماری شانکر باکتریایی، نگهداری از تأسیسات و عایق‌بندی لوله‌های آب برای جلوگیری از ترکیدگی لوله‌ها در باغات و واحدهای تولیدی و استفاده از نور مصنوعی در گلخانه‌ها را توصیه کرده است.

همچنین این سازمان برای روزهای آتی در استان‌های هرمزگان، جنوب کرمان، نیمهٔ جنوبی سیستان‌وبلوچستان آسیب به نهاده‌ها و محصولات کشاورزی را پیش‌بینی کرده است. پاکسازی نهرها و آبراهه‌ها برای جلوگیری از آبگرفتگی مزارع و تنش غرقابی در محصولات زراعی، استفاده از کودهای ازته و پتاسه قبل از شروع بارش‌ها، کشت سیب‌زمینی در استان سیستان‌و‌بلوچستان و برداشت صیفی‌جات پس از بارندگی در استان هرمزگان، عدم تردد ماشین‌آلات کشاورزی بر روی مزارع در هنگام بارندگی از توصیه‌های منتشرشده از سوی سازمان هواشناسی کشور برای این استان‌هاست. برای استان‌های فارس، کرمان، یزد، جنوب اصفهان، شرق هرمزگان، سیستان‌وبلوچستان و خراسان‌جنوبی نیز استحکام پوشش سازه‌های کشاورزی و دامداری در برابر باد شدید، استحکام سازهٔ گلخانه‌ها در برابر وزش باد شدید توصیه شده است.

سازمان هواشناسی کشور همچنین اعلام کرده است که وزش باد شدید تا بسیارشدید شمال‌غربی با بیشینهٔ سرعت تا ۳۶ نات و بیشینهٔ ارتفاع امواج در ساحل ۱.۵ تا ۲.۵ متر و در فراساحل بیشتر از ۲.۵ متر، در مناطق ساحلی و دور از ساحل مناطق شرقی مرکزی و شرقی خلیج فارس، در استان‌های بوشهر و هرمزگان و تنگهٔ هرمز اتفاق می‌افتد که می‌تواند موجب اختلال در تردد و فعالیت‌های دریایی، خطر غرق شدن شناورهای سبک و نیمه‌سنگین، پاره شدن تورهای صیادی و خطر غرق شدن شناگرها، خسارت به تأسیسات ساحلی و فراساحل و اختلال در فعالیت سکوهای نفتی را ایجاد کند. برای این گزارش منع فعالیت‌های شیلاتی و تفریحی و ممانعت از تردد شناورهای سبک، ممانعت از ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر، منع فعالیت‌های پشتیبانی فراساحل، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل و سکوهای نفتی و همچنین آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط فعالان دریایی توصیه شده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *