پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ۲۰هزار تن میوه شب عید ذخیره‌سازی شد

۲۰هزار تن میوه شب عید ذخیره‌سازی شد





۲۰هزار تن میوه شب عید ذخیره‌سازی شد

۱۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۱۱

معاون وزیرجهاد کشاورزی و رییس سازمان تعاون روستایی گفت: امسال حدود به ۲۰ هزار تن میوه شب عید شامل سیب و پرتقال در انبارها ذخیره‌سازی شده است.

به گزارش پیام ما به نقل از ایرنا ایوب فصاحت روز پنجشنبه در نشست با استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: براساس آخرین نشستی که با وزیرجهاد کشاورزی و معاونت باغبانی برگزار شده، امکان افزایش ذخیره‌سازی میوه شب عید به میزان ۲ برابر نیز وجود دارد.

او با تاکید بر رصد ذخایر میوه در بازار اظهار داشت: تلاش می‌شود با پایش هفتگی بازار قیمت سیب و پرتقال افزایش غیرمعقولی نداشته باشد.

رییس سازمان تعاون روستایی با اشاره به اینکه تلاش می‌شود کمترین تفاوت قیمت بین بازار شب عید و زمان حاضر وجود داشته باشد، گفت: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده انتظار می‌رود امسال بهترین سال برای تامین میوه شب عید باشد.

او افزود: با توجه به همزمانی ماه مبارک رمضان با عید نوروز؛ سازمان تعاون روستایی تمهیدات ویژه‌ای برای تامین خرمای مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان انجام داده است.

فصاحت ادامه داد: با تمهیدات انجام شده بیش از ۶۰۰ تن ذخیره خرما انجام و به استان‌ها ارسال شده و به همین میزان ذخیره احتیاطی نیز تامین شده است.

او یادآور شد: تلاش می‌شود در حوزه تامین خرما با رصد هفتگی بازار و ذخایر احتیاطی مشکلی در بحث تامین این محصول در ماه مبارک رمضان ایجاد نشود.

رییس سازمان تعاون روستایی با بیان اینکه این سازمان وظیفه خاصی در بحث تامین مرغ و گوشت قرمز ندارد، گفت: با این وجود براساس برنامه‌ریزی انجام شده تلاش می‌شود در حوزه تامین گوشت قرمز نیز اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها و بخش خصوصی ایفای نقش کنند.

او تاکید کرد: در این ارتباط قرار است چهارمحال و بختیاری در این خصوص به عنوان الگو انتخاب شود.

رییس سازمان تعاون روستایی: ۲۰هزار تن میوه شب عید ذخیره‌سازی شد

فصاحت گفت: تلاش می‌شود با الگوی جدیدی که شامل نقش‌آفرینی اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها است در حوزه تامین و توزیع برنامه خوبی درچهارمحال و بختیاری اجرا شود.

رییس سازمان تعاون روستایی با تاکید براینکه باید ساختار مناسبی برای توزیع محصولات اساسی وجود داشته باشد، گفت: این ساختار بخش توزیع و تامین عمده و توزیع خرده دارد که اگر مبتنی بر ساختار اتحادیه‌ها و تعاونی‌های تولید و روستایی باشد می‌تواند واسطه‌گری‌ها را در زنجیره تولید کاهش داد و قیمت را برای مصرف کننده و تولید کننده عادلانه کرد.

فصاحت ادامه داد: بنابراین حضور تشکل‌ها، تعاونی‌ها و اتحادیه‌های تولید در کنار اصناف و در اختیار قرار دادن مکان از سوی شهرداری‌ها درآن نقاطی که شهرداری‌ها حضور دارند و در نقاطی که حضور ندارند مراکز فروش مستقیم که از سوی تعاونی‌های روستایی ایجاد می‌شود می‌تواند این واسطه‌ها را به حداقل رساند و ارزش افزوده خوبی در این زنجیره ایجاد شود.

به گفته فصاحت، هر چند این ساختارها در گذشته تا اندازه‌ای فعال بود اما به دلیل برخی کم توجهی‌ها تا اندازه‌ای غیر فعال شدند و امروز تلاش می‌شود این تشکل‌ها تقویت شود.

او یادآور شد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده این الگو در چهارمحال و بختیاری به عنوان نخستین استان با هدف حذف واسطه‌ها و اینکه بتوانیم محصول تولیدی داخل را با کمترین واسطه به دست مصرف کنندگان رساند و محصولات تولیدی مازاد استان نیز از طریق اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها به خارج از استان صادر شود اجرا می‌شود.

او ادامه داد: در همین ارتباط اگر کالاهایی نیاز است که به استان وارد شود نیز از سوی اتحادیه‌های تخصصی خود انجام می‌شود تا زنجیره مجموعه تولید در استان با ارزش افزوده بالایی به حرکت خود ادامه بدهد.

او با اشاره به حضور هشت هزار و ۶۰۰ تعاونی در کشور گفت: از این تعداد تعاونی ۶ هزار تعاونی فعال و مابقی غیرفعال و نیمه فعال هستند که که تلاش می‌شود آن‌هایی که توان فعالیت دارند و در حوزه مختصات جغرافیایی خود می‌تواننند فعالیت کنند فعال شوند.

رییس سازمان تعاون روستایی افزود: ۸۰ تا ۸۵ درصد کل تولیدات کشور و ۷۰ تا ۷۵ درصد توزیع نهاده‌های کشاورزی از سوی این تعاونی‌ها انجام می‌شود.

برنامه عملیاتی زنجیره ارزش در چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود

مشاور ارشد وزیر جهادکشاورزی در امور جوانان و نخبگان کشور با اشاه به نقش نخبگان و جوانان در پیشرفت وتعالی کشور گفت: برنامه عملیاتی زنجیره ارزش در چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود.

مجتبی اخوان ارمکی افزود: با حمایت وزیرجهادکشاورزی ستاد ملی جوانان و نخبگان این وزارتخانه فعال شده تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های نیروهای جوان و نخبه حرکت‌های انجام شود.

او اظهار داشت: هم‌اکنون کمیته زنجیره ارزش در ستاد ملی وزارتخانه با محوریت کالاهای و محصولات راهبردی فعال شده است که این طرح از استان چهارمحال و بختیاری به صورت پایلوت کار شود.

اخوان ارمکی به ویژگی طبیعی و ظرفیت‌های بالقوه در عرصه کشاورزی و دامپروری اشاره کرد و گفت: با استفاده از ظرفیت نیروی جوان و نخبه بتوان زنجیره ارزش را توسعه داد.

تعامل مثبت میدان تره‌بار تهران با شهرداری شهرکرد

مدیرکل سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران گفت: با توجه به بازار عرضه ای که در سطح شهر تهران وجود دارد تلاش می‌شود تعامل مثبتی با شهرداری شهرکرد و جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ایجاد شود.

مهدی بختیارزاده افزود: تلاش می‌شود با این ارتباط ۲ سویه هم در بازار رسانی کالاهایی که استان در تولید آن مزیت دارد کمک شود.

او یادآور شد: همچنین تلاش می‌شود با هدف کاهش هزینه سبد مصرفی خانوار کالاهایی که در استان کمبود وجود دارد و در تهران مشکل تامین وجود ندارد نیز به استان کمک شود.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر