پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مسکن ملی، به جان روستاها افتاد

تصویب واگذاری ۲۷ هزار هکتار زمین روستایی برای مسکن

مسکن ملی، به جان روستاها افتاد

دولت در حالی ساخت مسکن ملی در روستاها را پیگیری می‌کند که ۴۷۸ هزار خانهٔ روستا‌یی «خالی از سکنه» است





مسکن ملی، به جان روستاها افتاد

۱۰ بهمن ۱۴۰۲، ۲۰:۳۷

|پیام ما|معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعلام کرده است که ۴۴ هزار هکتار زمین برای واگذاری در روستاهای کشور شناسایی شده است. او همچنین گفته است که به‌منظور اجرای طرح واگذاری زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن در روستاها، شورای برنامه‌ریزی استان‌ها واگذاری ۲۷ هزار هکتار از این اراضی را تصویب کرده است. ساخت مسکن ملی در روستاهای کشور با شتاب از سوی دولت در شرایطی ادامه دارد که مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد ۴۷۸ هزار خانه در روستا‌های کشور «خالی از سکنه» است و اکثر این املاک، «خانهٔ دوم» مالکان شهری است که معادل حداقل ۱۰درصد موجودی مسکن روستا‌ها به حساب می‌آید.

همچنین، ماه گذشته در حمایت از وعدهٔ ساخت یک میلیون مسکن  در سال رئیس‌جمهوری در زمان انتخابات، مجلس شورای اسلامی طرحی را پیشنهاد داد که حتی با واکنش مرکز پژوهش‌های مجلس روبه‌رو شد. مجلس به‌دنبال افزایش اختیارات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در تغییر کاربری اراضی روستایی بود که بنا به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس هم منابع‌ طبیعی کشور را به خطر می‌اندازد، هم اراضی کشاورزی و امنیت غذایی را و هم باعث افزایش تبعیض و محرومیت در روستاهای کشور می‌شود. حالا مصوبهٔ دیگری از سوی دولت ایجاد شده است که مستقیماً اراضی روستاها را تبدیل به خانه می‌کند. براساس خبر منتشرشده «حمیدرضا سهرابی»، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در نشست تخصصی پایش عملکرد استان‌ها در نهضت ملی مسکن  اعلام کرد: «برای متقاضیانی که درخواست زمین در طرح نهضت ملی مسکن دارند و پیش‌تر ثبت‌نام کرده‌ و واجد شرایط شناخته شده‌اند، امکان واگذاری زمین مهیاست. مقرر شده بود در سال‌ جاری یک میلیون قطعه زمین برای طرح نهضت ملی مسکن به متقاضیان واگذار شود که برای رسیدن به برنامهٔ زمان‌بندی، کارها در حال انجام است‌. تاکنون ۴۴ هزار هکتار زمین برای واگذاری به متقاضیان در روستاها شناسایی شده است که فقط ۲۷ هزار هکتار زمین در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها بررسی و مصوب شده است. استان‌هایی که در معرفی و تصویب اراضی عقب‌تر هستند، ضرورت دارد تا خرداد ۱۴۰۳ نسبت به تکمیل و تصویب اراضی باقیمانده اقدام کنند.»

پیش از این رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، از ساخت ۶۱۷ هزار و ۳۸ واحد نهضت ملی مسکن توسط این بنیاد در روستاها و شهرها خبر داده بود که تاکنون ۲۲۳ هزار و ۸۸۸ واحد از آنها تحویل مردم شده و بقیه در دست ساخت است

سه روز پیش، «غلامرضا صالحی»، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، از ساخت ۶۱۷ هزار و ۳۸ واحد نهضت ملی مسکن توسط آن بنیاد در روستاها و شهرها خبر داده و گفته بود: «تاکنون ۲۲۳ هزار و ۸۸۸ واحد از آنها تحویل مردم شده و بقیه در دست ساخت است. طبق تازه‌ترین آمار، ساخت‌وساز واحدهای نهضت ملی در شهرها و روستاها توسط بنیاد مسکن به ۶۱۷ هزار و ۳۸ واحد رسیده است که بخشی از آنها تحویل شده و بخشی نیز در حال ساخت است؛ از این تعداد ۲۲۳ هزار و ۸۸۸ واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده‌است.»

به‌گفتهٔ او، از میزان واحدهایی که تکمیل و تحویل متقاضیان شده‌است ۲۱۰ هزار و ۲ واحد در روستاها و ۱۳ هزار و ۸۸۶ واحد در شهرها بوده است: «۳۹۳ هزار و ۱۵۰ واحد در حال ساخت، وجود دارد که  از این تعداد، ۱۶۵ هزار و ۲۸۸ واحد در روستاها و باقیماندهٔ آنها در شهرها در حال اجراست. میانگین پیشرفت فیزیکی واحدهای روستایی در دست اجرا ۷۶ درصد است. برنامهٔ امسال بنیاد مسکن، تکمیل و تحویل ۱۲۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرها و روستاها است که بخش عمده‌ای از آن انجام شده است و باقیمانده نیز تا پایان سال تحویل خواهد شد که صد هزار واحد آن در روستاها و ۲۰ هزار واحد آن در شهرهاست.

 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *