پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «لاهیجی»و «روشنگران» در مسیر آگاهی‌رسانی

«لاهیجی»و «روشنگران» در مسیر آگاهی‌رسانی





«لاهیجی»و «روشنگران» در مسیر آگاهی‌رسانی

۱۹ دی ۱۴۰۲، ۲۱:۴۱

نام «شهلا لاهیجی» بسیار فراتر از حوزه‌هایی چون نشر، کارآفرینی، ترجمه و نویسندگی است؛ چراکه ایشان یکی از ارکان اصلی جنبش زنان در ایران هم بودند.

در انتشارات «روشنگران»، که به‌عنوان اولین زن ناشر از ایشان نام برده می‌شود، خیلی زود در کنار کتاب‌های دیگری که چاپ می‌کردند به حوزه مطالعات زنان روی آوردند و در واقع اسم انتشارات «روشنگران و مطالعات زنان» است. این انتشارات مجموعه کامل و زیادی از کتاب‌ها مربوط به زنان را منتشر کرده است.

 

ایشان زن بسیار مصمم، فعال و مقتدر در حوزهٔ مقابله با سانسور کتاب بودند. به این معنا که همیشه در جلسات مختلفی که سخنرانی داشتند و شرکت می‌کردند، یکی از مباحث اصلی که به‌شدت با آن مخالف بودند، سانسور کتاب بود. اطلاع دارم زمانی که می‌خواستند کتابی چاپ کنند و مورد سانسور قرار می‌گرفت، به‌شدت مقاومت می‌کردند و تا جایی که می‌توانستند از هر نوع سانسوری در چاپ کتاب جلوگیری می‌کردند. کار ایشان در حوزهٔ انتشارات فقط چاپ کتاب و مخالفت با سانسور نبود، بلکه در حوزهٔ زنان هم فعالیت زیادی داشتند و فعالیت ایشان تنها به چاپ کتاب محدود نمی‌شد. به‌عنوان فعال حقوق زنان همواره با گروه‌های دیگر ارتباطات خوبی داشتند و در تجمعات آنان نیز شرکت می‌کردند. همچنین، دفتر ایشان محلی بود که افراد مختلف می‌توانستند برای مباحثه دربارهٔ شرایط نامناسب موجود برای زنان جمع شوند و در آنجا راهکارها را مورد سنجش قرار دهند. خانم شهلا لاهیجی، خود نیز در مورد رفتارهایی که باید در مقابل فشارهایی که بر زنان وارد می‌شود، ایده‌های مناسب و نو داشتند.

 

دربارهٔ دیگر فعالیت‌های خانم لاهیجی می‌توان گفت که اگر به انتشارات روشنگران مراجعه کنید، تعداد زیادی کتاب را می‌بینید که در حوزهٔ خاص مطالعات زنان نوشته شده است؛ چه از نوع مطالعات تاریخی که در مورد دوران مشروطه در رابطه با زنان انجام دادند، چه کتاب‌هایی که دربارهٔ فمینیسم نوشته شده و همچنین کتاب‌هایی در مورد مسائل زنان در ایران. گذشته از اینها خود ایشان کتابی را با عنوان  «شناخت هویت زن ایرانی در گسترهٔ پیش‌تاریخ و تاریخ» با تألیف مشترک «مهرانگیز کار» نوشتند. می‌توان گفت فعالیت‌هایشان عمدتاً جهت آگاهی رساندن بود. زمانی که چنین کتاب‌هایی وجود نداشت یا بسیار معدود چاپ می‌شد، انتشارات روشنگران همواره جایی برای رساندن آگاهی بود و کتاب‌های مناسبی را برای استفاده عموم چاپ می‌کردند. می‌توانم به جرئت بگویم که ایشان برای آگاهی‌رسانی به بسیاری از افراد بسیار زحمت کشیدند و فعالیت کردند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر