پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فهرست دستگاه‌های خاطی در اجرای قانون هوای پاک بزودی اعلام می‌شود

فهرست دستگاه‌های خاطی در اجرای قانون هوای پاک بزودی اعلام می‌شود





فهرست دستگاه‌های خاطی در اجرای قانون هوای پاک بزودی اعلام می‌شود

۷ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۱۱

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اخیراً دادستانی تهران به صورت رسمی از سازمان حفاظت محیط زیست کشور خواسته است تا اسامی دستگاه هایی که در اجرای قانون هوای پاک کوتاهی و یا ترک فعل داشته اند، اعلام کند.

به گزارش پیام ما به نقل از قدس آنلاین سید حسین موسوی با اعلام این خبر افزود: بر اساس ابلاغ دادستانی تهران سازمان حفاظت محیط زیست فقط یک ماه مهلت دارد تا اسامی نهادها و دستگاه ها و سازمان هایی مسئولی که در اجرای قانون هوای پاک کوتاهی یا ترک فعل کرده اند را به صورت رسمی منتشر کند.
او سپس به ماده 92 قانون آئین دادرسی کیفری اشاره کرد و گفت: بر اساس این ماده دادستان ها مکلف هستند در جرائم راجع به اموال، منافع و مصالح ملی و خسارت وارده به حقوق عمومی که نیاز به طرح دعوی دارد، ورود کنند و تقاضای رسیدگی موضوع را از مراجع ذی صلاح و دستگاه قضایی داشته باشند.

موسوی با اشاره به این که تنفس در هوای پاک حق همه مردم است، تصریح کرد: برای این منظور هم قوانین لازم تصویب شده که قانون هوای پاک از آن جمله است. با این وجود از چند دهه پیش مردم ما بویژه کلانشهرها با چالش آلودگی هوا مواجه شده اند که این موضوع می تواند سلامت و جان آنان را به خطر بیندازد. از این رو دادستان به عنوان مدعی العموم قانونا موظف است به این بحث ورود کند وهر یک از 23 دستگاه و نهادی که در اجرای قانون هوای پاک یا کاهش آلودگی کوتاهی یا ترک فعل دارد را مورد پیگرد قرار بدهد و از دستگاه قضایی بخواهد تا به پرونده آنها رسیدگی کند.
موسوی، با بیان این که سازمان حفاظت محیط زیست نقش ناظر عالی را در اجرای قوانین مختلف به ویژه قانون های هوای پاک ، ایفا می کند، افزود: بنابراین در اجرای این قانون دستگاه های دخیل در کاهش آلودگی باید وظایف خود را به نحو احسنت انجام بدهند که متاسفانه به هر دلیلی یا اصلا چنین نمی کنند یا به صورت ناقض قانون مورد نظر را اجرا می کنند.

 

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، اضافه کرد: این سازمان به عنوان ناظر عالی در اجرای قانون هوای پاک قطعا تا کنون ترک فعل دستگاه ها و سازمان ها در این حوزه را به صورت رسمی و غیر رسمی یا محرمانه به مراجع نظارتی و قضایی مثل مجلس شورای اسلامی سازمان بازرسی کل کشور و قوه قضائیه گزارش کرده حتی یکبار موضوع در دادسرای کارکنان دولت نیز مورد رسیدگی قرار گرفته است. حالا هم که طبق ابلاغیه دادستانی تهران فقط یک ماه فرصت دارد تا اسامی وزارتخانه ف سازمان ها و نهادهایی که در اجرای قانون یاد شده ترک فعل دارند را معرفی کند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر