پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بررسی لایحه حفاظت مشارکتی در مجلس

بررسی لایحه حفاظت مشارکتی در مجلس





بررسی لایحه حفاظت مشارکتی در مجلس

۱۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۵:۳۷

رییس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه محیط زیست را تنها با مشارکت مردم می‌توان حفظ کرد، گفت: دیدگاه ما مبنی بر حفاظت مشارکتی و لایحه حفاظت مشارکتی در مجلس در دست بررسی است‌. حفاظت از زیستگاه‌ها باید با استفاده از ظرفیت مردم باشد و بدون کمک مردم هیچ کاری انجام نمی‌شود.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا علی سلاجقه امروز در نخستین نشست خیرین محیط زیست با بیان اینکه در قرآن مجید بیش از ۱۰۰ آیه درباره نیکوکاری و انفاق داریم، گفت: همه انسان‌ها با هر دین و مسلکی و با هر زبانی، احسان و نیکوکاری را دوست دارند. وقتی کار خیر در جامعه استمرار پیدا کند، مردم خوشان بانی می‌شوند و در همین راستا در دولت سیزدهم، اتفاقات خوبی افتاده و آیین‌نامه‌هایی درباره استفاده از ظرفیت مردم مصوب شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست را وظیفه تک تک آحاد مردم می‌داند. اصل کار در دست خود مردم است و ما فقط تسهیلگر هستیم. ما در سازمان حفاظت محیط زیست در دولت سیزدهم با همین اعتقاد بیش از ۱۰۰۰ خانه محیط زیست راه انداختیم که این خانه‌ها محل حضور ظرفیت‌های مردمی ازجمله خیرین هستند.

معاون رییس جمهوری با تاکید بر اینکه محیط زیست را تنها با مشارکت مردم می‌توان حفظ کرد، گفت: دیدگاه ما مبنی بر حفاظت مشارکتی و لایحه حفاظت مشارکتی در مجلس در دست بررسی است‌. ما اعتقاد داریم حفاظت از زیستگاه‌ها باید با استفاده از ظرفیت مردم باشد و بدون کمک مردم هیچ کاری انجام نمی‌شود.

سلاجقه اضافه کرد: این مشارکت تنها در بحث تنوع زیستی نیست و در همه ابعاد حفظ آب و خاک، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، پسماند و… می‌توان از ظرفیت مردم استفاده کرد.

او با بیان اینکه از همان ابتدا اعتبارات محیط زیست کشور کوچک در نظر گرفته شده و این ظرف محدود کفاف حفاظت از عرصه‌های طبیعی بی‌بدیل کشور را نمی‌دهد، گفت: دولت بر اساس وظیفه خود، آیین‌نامه‌ها را تصویب، خط‌کش‌گذاری و دستگاه‌ها را مکلف به انجام تکالیف خود می‌کند اما سازمان حفاظت محیط زیست سیبل اصلی است و بارها دیده‌ایم که اگر دستگاهی تکلیف خود در قبال محیط زیست به درستی انجام ندهد، سازمان حفاظت محیط زیست مواخذه می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به درگیری مدیرکل میراث گلستان با محیط‌بانان جزیره آشوراده توضیح داد: برای اینکه شان محیط‌بان ما حفظ شود، باید فضای محیط زیست را از فضای مجازی بیرون بکشیم. اگر محیط‌بان ما با مشکل مواجه شود، قرص و محکم حمایتش می‌کنیم و در شان این نیروهای خدوم نیست که در فضای مجازی برای آنها صدقه جمع کنند.

معاون رییس جمهوری با اشاره به ظرفیت اجتماعی بالای سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: دیدیم که زمانی که توله یوزی به دنیا می‌آید، همه ایرانیان در همه جهان شاد می‌شوند و بالعکس زمانی که یوزی تلف بشود ناراحتی عمومی را در کشور مشاهده می‌کنیم. این نشان می‌دهد که انسان به عنوان اشرف مخلوقات عاشق حفظ گونه‌های حیات وحش است. سازمان حفاظت محیط زیست نیز به عنوان سازمانی که وظیفه حفظ تمام مخلوقات خداوند متعال به جز انسان را دارد، می‌تواند به خوبی از این ظرفیت مردمی استفاده کند.

سلاجقه خاطرنشان کرد: هم از داخل و هم از خارج کشور درخواست‌های زیادی برای کمک به حفظ محیط زیست مطرح است که این در راستای سیاست دولت سیزدهم و همان اصل مشارکت‌های مردمی است. امیدوارم با کمک شما بتوانیم مجمع خیرین محیط زیست را بنیان بگذاریم و در راستای حفظ محیط زیست کشور گام برداریم.

نورالله مرادی –  معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی و سخنگوی سازمان حفاظت محیط زیست – نیز در این نشست اظهار کرد: همانطور که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بارها بر این موضوع تأکید کرده، این سازمان سازمانی مردم‌پایه و مردم‌محور است و باید اداره و مدیریت آن بر پایه مردمی‌سازی باشد. در همین راستا تلاش کردیم تا تشکل خیرین محیط زیست ایجاد شود تا به سبب استفاده از تجربه‌ خیران، بنیان محکمی برای ساخت یک تشکل جدید برای صیانت و حفاظت از محیط زیست کشور شکل بگیرد.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: واقعیت این است که محیط زیست تنهاست و نیاز به کمک دارد. باید همه ما در همکاری با یکدیگر برای حفظ محیط زیست برای نسل‌های آینده تلاش کنیم.

سخنگوی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست مظلوم‌ترین دستگاه کشور است و هر دستگاهی کم کاری خودش را گردن سازمان ما می‌اندازد این در حالیست که همکاران خدوم و مخلص بنده در سازمان با تلاش مضاعف و شبانه‌روزی خود، محیط زیست را چون فرزند خویش دوست دارند و برای بهسازی و ارتقای وضعیت آن تلاش می‌کنند.

مرادی خطاب به خیرین محیط زیست گفت: دست شما که به مشارکت در حفظ محیط زیست اعتقاد دارید را می‌فشاریم و مطمئنم با همکاری شما و استفاده از اندیشه شما، گام‌های بزرگی را برای حفظ محیط زیست برخواهیم داشت. هر کدام از شما علاوه بر کارهای عام‌المنفعه‌ای که انجام می‌دهید، تریبون سازمان حفاظت محیط زیست هستید و اعتقاد دارم بهتر می‌توانید مباحث محیط زیست را در نظام برنامه‌ریزی کشور تببین کنید.

او خاطرنشان کرد: حفظ محیط زیست وظیفه همه ماست و هر کار کوچکی برای محیط زیست، مصداق عمل صالح است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *