پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | صدای مظلومیت محیط زیستی اصفهانی‌ها شنیده نمی‌شود

صدای مظلومیت محیط زیستی اصفهانی‌ها شنیده نمی‌شود





صدای مظلومیت محیط زیستی اصفهانی‌ها شنیده نمی‌شود

۱۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۵

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مسوولان در تهران صدای مظلومیت اصفهان در حوزه آب و محیط زیست را نمی‌شنوند و به همین دلیل مشکلات این دیار روز به روز افزایش می‌یابد.

به گزارش پیام ما به نقل از ایرنا مصطفی نباتی‌نژاد روز یکشنبه صد و دوازدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: اگرچه مسوولان در تهران ادعا می‌کنند که توسعه اصفهان بر اساس داشته‌های تمدنی و گردشگری بنا نهاده شده است با این حال شاهد رشد قارچ‌گونه صنایع و شهرک‌های صنعتی اطراف پیرامون شهر هستیم.

 

او ادامه داد: در این پیوند لازم است جنبش‌های دانشجویی در چارچوب قانون و با هدف احقاق حقوق شهر در حوزه محیط زیست، آب و فرونشست زمین ایجاد شوند و فعالیت کنند.

 

رییس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان با اشاره به جلسه برگزار شده اخیر با وزیران نیرو و کشور اضافه کرد: در آن جلسه روزشمار اجرای پروژه‌های مرتبط با احیای زاینده‌رود مطرح شد که نیاز است روزشمار آنها توسط استانداری در سطح شهر به نمایش درآید.

 

سخنگو و عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه گفت: انواع منابع آلاینده‌ و واحدهای تولیدی غیرمجاز، منبع دلیل آلودگی این روزهای اصفهان هستند و برای بهتر شدن اوضاع باید تصمیم قاطع گرفت، چرا که نمی‌توان هم بدنبال ارزش افزوده اقتصادی و به هم نخوردن سیکل اقتصادی در کشور بود و هم شرایط مناسب زیست محیطی را برای مردم طلبید.

 

علی صالحی خاطرنشان کرد: مدیریت شهری اصفهان در یک سال اخیر حدود ۱۵۰ هزار میلیارد ریال در بخش حمل و نقل سرمایه‌گذاری کرده است اما از این مقوله حمایت نمی‌شود.

 

او با تاکید بر ضرورت پرداخت عوارض آلایندگی تصریح کرد: اگرچه سهم عوارض آلایندگی می‌تواند برای بهره‌برداری از حلقه ترافیکی، قطار شهری و و تامین اتوبوس مورد استفاده قرار گیرد اما به دلیل وجود فشارهای سیاسی، به مجموعه‌هایی پرداخت می‌شود که تحت تاثیر آلایندگی نیستند و از طرف دیگر محلی نیز برای خرج کردن این عوارض ندارند.

 

سخنگوی شورای شهر همچنین از تصویب فعالیت پنج خودروی «وَن» با تخفیف ۷۰ درصدی ویژه معلولان با هدف تسهیل در تردد این قشر و انعقاد تفاهمنامه بین منطقه ۱۳ شهرداری با سازمان انتقال خون برای واگذاری یک قطعه زمین با حفظ مالکیت آن در این منطقه برای ایجاد پایگاه اهدای خون جدید خبر داد.

 

رییس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: برغم اینکه پیشتر مقرر شده بود که از یکصد میلیون مترمکعب آب جاری شده در زاینده‌رود، ۱۰ میلیون مترمکعب آن به مادی‌های اصفهان اختصاص یابد اما به غیر از یک مادی، آب در سایر مادی‌های شهر جریان نیافت.

 

مجید نادرالاصلی تصریح کرد: معاونت خدمات شهری باید مطالبه این موضوع و ساماندهی مادی‌ها را در دستور کار قرار دهد تا روند جاری‌سازی آب در آنها تسهیل شود.

 

رییس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: میراث فرهنگی نسخه غلطی را برای بناهای اصفهان پیچیده است که نتایج آن را در اطراف مسجد جامع مشاهده می‌کنیم.

 

رسول میرباقری تصریح کرد: اگرچه اداره بافت تاریخی پس از ۲ سال پیگیری در معاونت شهرسازی شهرداری تشکیل شد اما هنوز پویا نیست و استقرار کارشناسان بافت تاریخی در مناطق سه، یک و پنج شهرداری برای حل بخشی از چالش‌های این مناطق تاریخی ضروریست.

 

محمد نورصالحی رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: بسیاری از مشکلات بدلیل تمرکزگرایی شدید در اجرای امور است که باید اصلاح شود و امور در اختیار مردم و شوراهای همان مناطق قرار گیرد.

 

خشکی زاینده رود، آلودگی هوا و فرونشست زمین چالش‌های اساسی استان اصفهان است.

 

رودخانه زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در دهه‌های اخیر به دلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین‌ دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

 

اصفهان کمترین تعداد روزهای هوای پاک را در مقایسه با سایر کلانشهرهای ایران دارد و در حالی که صنایع آلوده‌کننده در شعاع ۵۰ کیلومتری آن پراکنده و روزانه بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن تردد می‌کند، به گفته کارشناسان، شرایط جغرافیایی و اقلیمی و کم بودن وزش باد، آلودگی هوای این خطه را به مراتب پیچیده‌تر کرده است.

 

اصفهان با سابقه زیاد و شدید موارد متعدد فرونشست، استانی با وضعیت قرمز است که وضعیت آن از هشدار گذشته و به بحران تبدیل‌ شده است.

 

صاحبنظران، خشکسالی طولانی‌مدت، برداشت‌ بی‌رویه آب از سُفره‌های زیرزمینی و همچنین حذف جریان آب رودخانه زاینده‌رود از دل شهر، را از عواملی می‌دانند که باعث وقوع و شدت گرفتن فرونشست زمین در این شهر شده است.

 

بر اساس آمار و اطلاعات سازمان زمین‌شناسی اصفهان، در سال ۹۵ فقط ۲ درصد از مساحت این استان با فرونشست زمین درگیر بود، در حالی‌ که بر اساس نتایج آخرین مطالعات، اکنون حدود ۱۰ هزار کیلومتر مربع یعنی ۱۰ درصد از مساحت اصفهان، در شرایط خطرناک فرونشست قرار گرفته است.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *