پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دورخیز ایالات متحده برای سه‌برابر کردن انرژی هسته‌ای

معاهده‌ای که قرار است دراجلاس اقلیمی دوبی امضا شود

دورخیز ایالات متحده برای سه‌برابر کردن انرژی هسته‌ای

به‌نظر می‌رسد بریتانیا، فرانسه، سوئد، فنلاند و کره‌جنوبی نیز ایالات متحده را برای تصویب این معاهده همراهی کنند





دورخیز ایالات متحده  برای سه‌برابر کردن انرژی هسته‌ای

۲۴ آبان ۱۴۰۲، ۲۲:۵۳

|پیام ما| ایالات متحده قصد دارد در بیست‌وهشتمین اجلاس متعاهدین کنوانسیون تغییراقلیم (COP28) معاهده‌ای را با هدف سه‌برابر شدن ظرفیت تولید انرژی هسته‌ای تا سال ۲۰۵۰ به امضای کشورهای شرکت‌کننده برساند و آن را تصویب کند. این یک چرخش بزرگ تکنولوژیک و البته بحث‌برانگیز در مذاکرات اقلیمی است.

بلومبرگ به سندی دست‌یافته که در آن از بانک جهانی و سایر موسسات مالی بین‌المللی خواسته شده که توسعهٔ انرژی هسته‌ای را در سیاست‌های وام‌دهی خود قرار دهند. به گفته منابع آگاه، روز اول دسامبر (۱۰ آذر) در شهر دوبی، ایالات متحده احتمالاً همراهی بریتانیا، فرانسه، سوئد، فنلاند و کره‌جنوبی را خواهد داشت تا چنین معاهده‌ای به امضا برسد.
یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود به بلومبرگ گفته است: «به فاصلهٔ چند روز از امضای این معاهده، صنعت هسته‌ای افزایش سه‌برابری ظرفیت تولید خود نشبت به سال ۲۰۲۰ را آغاز خواهد کرد.»
«جان کری» فرستادهٔ ویژهٔ رئیس‌جمهوری ایالات متحده در امور اقلیم هفته گذشته در مجمع اقتصاد جدید بلومبرگ گفته بود: «انرژی هسته‌ای صد درصد بخشی از راه‌حل است. این یک انرژی پاک است.» پیش‌نویس معاهده می‌گوید که کشورهای امضاکننده، «نقش کلیدی انرژی هسته‌ای را در دستیابی به صفر کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش کربن تا اواسط قرن» به رسمیت می‌شناسند: «انرژی هسته‌ای در حال حاضر دومین منبع بزرگ انرژی پایهٔ پاک و قابل ارسال با حفظ امنیت انرژی است.»

این پیش‌نویس آخرین نشانهٔ تغییر احساسات نسبت به انرژی هسته‌ای است که فاقد انتشار دی‌اکسید کربن است اما اغلب به‌دلیل زباله‌هایی که تولید می‌کند، هزینه‌های ساخت نیروگاه‌ها و مسائل امنیتی بالقوه مورد انتقاد قرار گرفته است. انرژی هسته‌ای همچنین به‌عنوان یک پشتیبان پاک برای منابع انرژی تجدیدپذیر مانند باد و خورشید مورد حمایت قرار گرفته است. بر اساس آنچه در پیش‌نویس معاهده آمده، این کشورها همچنین به فناوری‌های جدید مانند راکتورهای مدولار کوچک متعهد خواهند شد.«جاشوا ولز»، معاون وزیر انرژی ایالات متحده در امور اروپا، اوراسیا، افریقا و خاورمیانه گفته است: «ایالات متحده معتقد است چنین فناوری احتمالاً به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در افریقا کمک می‌کند، در حالی که ظرفیت تولید انعطاف‌پذیرتری را نیز اضافه می‌کند. ایالات متحده در حال بحث در مورد توافقنامه‌های همکاری هسته‌ای با کشورهای کنیا و غنا و تجدید پیمان با آفریقای جنوبی است.»بیست و هشتمین اجلاس متعاهدین کنوانسیون تغییر اقلیم موسوم به COP28، در امارات متحده عربی برگزار خواهد شد که تنها کشور در شبه‌جزیرهٔ عربستان با برنامه انرژی هسته‌ای است. هنوز مشخص نیست که آیا میزبانان اجلاس پیش‌نویس معاهدهٔ ایالات متحده را امضا خواهد کرد. این اجلاس دو هفته‌ای که قرار است در ۲۸ نوامبر آغاز شود، شامل یک «انبارگردانی جهانی» خواهد بود تا مشخص شود جهان تا مهار افزایش دمای زمین زیر ۱.۵ درجه سانتیگراد چقدر فاصله دارد و چه کارهای بیشتری باید انجام شود تا این شکاف پر شود. گزارش چند روز قبل سازمان ملل متحد نشان داد که انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ نسبت به میزان انتشار در ۲۰۱۰ تا ۹ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و این افزایش انتشار، به‌طور بالقوه زمین را در مسیر افزایش ۲.۸ درجه سانتیگرادی دما قرار خواد داد.

 

منبع
این گزارش روز ۲۴ آبان‌ماه به عنوان US, UK Lead Pledge to Triple Nuclear Power by 2050 at COP28 در «بلومبرگ» منتشر شده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *