پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ساخت ورزشگاه در جنوب تهران خردمندانه نیست

ساخت ورزشگاه در جنوب تهران خردمندانه نیست





ساخت ورزشگاه در جنوب تهران خردمندانه نیست

۱۷ آبان ۱۴۰۲، ۲۳:۰۹

طی هفتهٔ جاری و بالاخره با گذشت حدود سه ماه از فرمان رئیس‌جمهوری برای ساخت یک ورزشگاه بزرگ در تهران و پس از مذاکرات فراوان با طرف‌های چینی و ایرانی و علی‌رغم نقدهایی که از طرف کارشناسان در مورد جانمایی این ورزشگاه در جنوب تهران ایراد شد، در نهایت تفاهمنامهٔ ساخت یک مجموعهٔ ورزشی-فرهنگی در مجاور «شهر آفتاب» با یک شرکت چینی به امضا رسید. در اینکه تهران بزرگ یا کل گسترهٔ سرزمین ایران باید دارای یک و یا چندین ورزشگاه و یا دهکده‌هایی مشابه دهکدهٔ المپیک باشد شکی نیست و جای تشکر و قدردانی از رییس محترم جمهوری دارد که به این نکتهٔ ظریف اشاره کردند و آن را مورد تأکید قرار دادند.

  

 ولی اینکه این مجموعهٔ ورزشی جدید در جنوب تهران احداث شود، دارای اشکالات متعدد کارشناسی است که به تعدادی از آن موارد اشاره می‌شود. 

با توجه به سوابق شرکت چینی که در طرح و ساخت مجموعه‌های بزرگ ورزشی در سطح المپیک در چین و جهان است و همچنین سخنان مدیران مرتبط با این قرارداد، ظاهراً مجموعهٔ بزرگ ورزشی قرار است دارای امکانات ورزش‌های یخی و آبی هم باشد. گرچه نیاز به این امکانات ورزشی برای جوانان ایرانی مورد تأیید است، ولی تهران با همین وضع موجود دچار تنش شدید آبی است و تا این لحظه نیز هیچ منبع تأمین آبی دیگری برای نیازهای فعلی تهرانی‌ها شناسایی نشده، منابع آب زیرزمینی دشت تهران و ورامین و شهریار و ری نیز به‌شدت کاهش یافته است و به منبع آب زیرزمینی نیز نمی‌توان امیدوار بود. پس سوال اساسی این‌گونه است که ورزشگاه آزادی و ورزش‌های آبی این مجموعه در سال‌جاری به‌شدت دچار کمبود آب شد، حال چگونه یک ورزشگاه جدید با شمول ورزش‌های آبی و یخی، آن‌هم برای جنوب تهران در نظر دولتمردان قرار گرفته است. پیشنهاد می‌شود قبل از هرگونه شروع مطالعات این ورزشگاه، موقعیت انتخاب شده به اطلاع وزارت نیرو رسانده شود و نیاز آبی ورزشگاه از وزارت نیرو استعلام شود.

 

مجاور شهر آفتاب و به سمت اسلام‌شهر و حتی دشت شهریار، دارای بیشترین میزان فرونشست در سال است، بارگذاری‌های جدید خصوصاً ورزشگاه‌ها که دارای فونداسیون گسترده هستند بیشترین آسیب را از لحاظ نشست نامتقارن دریافت خواهند کرد و شاید خسارت‌های مالی و حتی جانی در هنگام بهره‌برداری از این ورزشگاه رخ دهد. سال‌های متمادی است که مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی روی فرونشست‌های این منطقه تحقیقات و کار صحرایی انجام داده‌ است. پیشنهاد می‌شود که قبل از شروع هرگونه مطالعات، محل جانمایی‌شده برای احداث این ورزشگاه از وزارت راه، مسکن و شهرسازی استعلام کنند.

 

شاید اگر پیشنهاد ساخت یک مجموعهٔ بزرگ ورزشی در سطح دهکدهٔ المپیک که دارای امکانات کلیه فدراسیون های ورزشی در سطح کشور به وزارت ورزش و جوانان ارایه می‌شد، این وزارتخانه پیشنهاد جانمایی ورزشگاه را در مازندران ارایه می‌کرد. کسب مدال‌های متعدد در سطح مسابقات جهانی توسط جوانان مازندرانی تلقی می‌کند که در استان مازندران برای ایجاد مجموعهٔ بزرگ ورزشی باید سرمایه‌گذاری کرد. بهترین نقطه برای ساخت مجموعهٔ بزرگ ورزشی در شرق مازندران به عقیدهٔ نگارنده، اصلح‌ترین انتخاب است. اینکه در مجاورت شهر آفتاب ۳۵۰ هکتار زمین برای ورزشگاه وجود دارد، یک دلیل قانع‌کننده نیست و نباید صرفاً به‌دلیل وجود زمین بلامعارض این سرمایه‌گذاری عظیم را در یک منطقهٔ فرونشستی و بدون آب انجام داد.

 

شهرهای فلات مرکزی و خصوصاً تهران بزرگ از لحاظ بارگذاری بیش از حد توان اکولوژیک در محدودهٔ ناپایداری قرار گرفته‌اند و شاید در آینده و افق ۱۴۲۰ تغییر مکان پایتخت یا کوچ جمعیت از این شهرها به سواحل انجام شود. پس از هم‌اکنون باید در تفکر دولتمردان، سرمایه‌گذاری و ایجاد جذابیت در سواحل شمالی و خصوصاً سواحل جنوبی مد نظر قرار گیرد و از ایجاد هرگونه جذابیت اضافی در شهرهای فلات مرکزی که باعث افزایش مشکلات در این مناطق خواهد شد، اجتناب شود.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *