پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رکورد گرمایش زمین زده شد

ناسا اعلام کرد:

رکورد گرمایش زمین زده شد





رکورد گرمایش زمین زده شد

۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۵۴

میانگین دمای جهانی برای دوازدهمین ماه متوالی اخیر به بالاترین حد خود رسیده است. ناسا با انتشار تجزیه و تحلیلی از شرایط اقلیمی، از افزایش گازهای‌ گلخانه‌ای و گرمای بی‌سابقه‌ی جهان خبر داد.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، «بیل نلسون»، مدیر ناسا در بیانیه‌ای خبری گفت: واضح است که ما با یک بحران آب و هوایی روبرو هستیم و جوامع در سراسر جهان گرمای شدید را به میزان بی‌سابقه‌ای احساس می‌کنند.

این تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که میانگین دمای جهانی در ۱۲ ماه گذشته (از ژوئن ۲۰۲۳ تا مه ۲۰۲۴) ، ۱.۳۰ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح پایه قرن بیستم (۱۹۵۱ تا ۱۹۸۰) بوده است.

بر اساس خوانش دما از شبکه عظیمی از ایستگاه‌های هواشناسی در خشکی و ابزارهای موجود در اقیانوس‌ها، دانشمندان دریافتند که این رکوردها بخشی از روند گرمایش طولانی مدت است که توسط فعالیت‌های انسانی به ویژه انتشار گازهای گلخانه‌ای هدایت می‌شود.

«کیت کالوین»، دانشمند ارشد ناسا در این باره گفت: ما روزهای گرم، ماه‌های گرم‌تر و سال‌های گرم‌تر را تجربه می‌کنیم. می‌دانیم که این افزایش دما ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای است و بر مردم و اکوسیستم‌ها در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد.

بر اساس این تحلیل، این روند در چهار دهه گذشته مشهود بوده است، به طوری که ۱۰ سال متوالی گذشته گرم‌ترین ۱۰ سال از زمان شروع ثبت رکوردها در اواخر قرن ۱۹ بوده است.

بنابر گزارش «مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیم (IPCC) سازمان ملل متحد» رسیدن به هدف حفظ ۱.۵ درجه افزایش دما برای جلوگیری از اثرات ویرانگر تغییر اقلیم ضروری است.

میزان گرم شدن زمین در طولانی‌مدت اکنون در مقایسه با دوران پیشاصنعتی زمین، پیش از انقلاب صنعتی و دورانی که بشر هنوز استفاده از سوخت‌های فسیلی را شروع نکرده بود، حدود ۱.۱ تا ۱.۲ درجه سانتی‌گراد است.

هرچند جهان با وجود همه تلاش‌ها برای مهار گازهای گلخانه‌ای، در مسیر رسیدن به میزان افزایش دمای حدود ۲.۵ درجه سانتی‌گراد تا سال ۲۱۰۰ است. سازمان ملل اعلام کرده است که حفظ حد ۱.۵ درجه سانتی‌گراد افزایش دما به سرعت در حال ناممکن شدن است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر