پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | افزایش 10 برابری میزان گاز دی‌اکسیدکربن در جو

افزایش 10 برابری میزان گاز دی‌اکسیدکربن در جو





افزایش 10 برابری میزان گاز دی‌اکسیدکربن در جو

۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۲۲

میزان گاز دی‌اکسید کربن در جو 10 برابر سریع‌تر از گذشته افزایش می‌یابد. طبق تحقیقات این افزایش ناشی از انتشارات انسانی است.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، سرعت کنونی افزایش دی‌اکسیدکربن جو (CO2) در حال حاضر ۱۰ برابر سریع‌تر از هر زمان دیگری در ۵۰ هزار سال گذشته است.

«کاتلین وندت»، استادیار دانشکده علوم زمین، اقیانوس و جو (CEOAS) تحقیقی در دانشگاه ایالتی اورگان آمریکا انجام داد و در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر کرد که بر ماهیت بی‌سابقه افزایش کنونی دی‌اکسیدکربن تاکید دارد.

در این تحقیق بر اساس تجزیه‌وتحلیل شیمیایی دقیق یخ‌های قطب جنوب باستان، بینش‌های مهمی در مورد دوره‌های تغییر آب‌وهوای ناگهانی در تاریخ زمین ارائه شده و تأثیرات بالقوه تغییرات آب‌وهوایی امروز را روشن کرده است.

نتایج تحقیقات گذشته نشان می‌دهد که امروز چگونه دنیا متفاوت شده است. سرعت تغییر دی‌اکسیدکربن امروز واقعا بی‌سابقه است. طبق این تحقیق، نرخ افزایش دی‌اکسید‌کربن طبیعی امروزه ناشی از از انتشارات انسانی است. این نرخ از سریع‌ترین نرخ افزایش این گاز در گذشته 10 برابر بیشتر است.

دی‌اکسیدکربن، گاز گلخانه‌ای طبیعی، نقش مهمی در آب‌وهوای زمین بازی می‌کند. هنگامی که دی‌اکسیدکربن وارد جو می‌شود، از طریق اثر گلخانه‌ای منجر به گرم‌ شدن آب‌وهوا می‌شود.

در حالی که سطوح دی‌اکسیدکربن در گذشته به دلیل چرخه‌های عصر یخبندان و سایر دلایل طبیعی در نوسان بوده است، افزایش سطوح امروزی عمدتاً به انتشار انسان نسبت داده می‌شود.

نتایج کامل این تحقیق در مجله Proceedings of the National  Academy of Sciences  منتشر شده است.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر