پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تشدید بحران مسکن چالش امسال کارگران

تشدید بحران مسکن چالش امسال کارگران





تشدید بحران مسکن چالش امسال کارگران

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۲۰

تشدید بحران مسکن چالش امسال کارگران فرشاد اسماعیلی حقوقدان و فعال کارگری چالش‌های زیادی در مورد کارگران وجود دارد. مساله نبود تشکل و سندیکا، نبود امنیت شغلی، نبود احزاب کارگری در کشور، قراردادهای موقت و نوقتی سازی، خصوصی سازی، فقدان حفاظت و ایمنی و بهداشت کارگران، پایین بودن ایمنی کارگران، کارگران غیر رسمی فاقد پوشش بیمه، عدم حمایت کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان آور و عدم بهبود شرایط کار آن‌ها، خطر سپردن تعیین دستمزد کارگران به مجلس، کارگران مهاجران و ایمنی پایین‌ آنان، نداشتن متولی در بحث بهداشت، حقیر و فقیر بودن آیین دادرسی کار و لزوم تغییر آن و عدم استقلال نمایندگان کارگران در محکمه هیت‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار به عنوان مرجع تظلم خواهی کارگران و… لیست بالابلندی از چالش‌های کارگران است که می‌توان به آن اشاره کرد.

اما چالش مهمی‌ که در حال حاضر  برای کارگران وجود دارد، موضوع مسکن است. با توجه به این که نمی‎‌توان شرایط کارگران را به صورت جزیره‌ای دید و اقتصاد سیاسی کشور با اقتصاد سپهر کار در پیوند است، مسکن در سال پیش‌رو می‌تواند برای کارگران بسیار چالش برانگیز باشد. اگرچه این مساله‌ به عنوان یک بحران اجتماعی در جامعه ما مطرح است، اما برای طبقه کارگر در سال پیش‌رو بسیار بحرانی‌تر خواهد بود. این موضوع دلایل متعددی دارد.

فدر دو سال قبل کارگران با سرکوب مزدی بسیار زیاد مواجه بوده‌اند، از طرفی قیمت مسکن به طور عجیبی افزایش یافته است. در کلان‌شهرها این موضوع شدیدتر خود را نشان می‎‌دهد، چرا که هزینه‌های جانبی ایاب و ذهاب زندگی از سایر شهرها بیشتر است. کمک هزینه‌های مسکن هم شوخی است. شرایط دریافت و پرداخت وام‌هایی که کارگر مستاجر می‌توانست بگیرد و به او در تهیه مسکن کمک کند سخت شده و عملا سال گذشته قفل بوده است.  نکته دیگر این که در سال پیش‌رو به نظر می‌رسد باز هم با افزایش اجاره بها مواجه خواهیم بود. این که بحث اجاره مسکن متولی ندارد و حتی نمی‌توان به عنوان گران‌فروشی در نهاد قانونی از آن شکایت کرد هم به این معضل دامن می‌زند.

در مجموع بحرانی‌ترین سال در موضوع مسکن در انتظار کارگران است. در شش ماه دوم امسال احتمالا با یک بحران شدید مسکن برای طبقه کارگر  رو به رو خواهیم بود. بحرانی که در پی آن مهاجرت‌های داخلی، مسکن‌های کاذب و کوچ کارگران به حاشیه شهرها دور از انتظار نیست.

سقوط مرگ‌بار

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *