پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «گیتی آذرپی»، ایران‌شناس مقیم آمریکا درگذشت

«گیتی آذرپی»، ایران‌شناس مقیم آمریکا درگذشت





«گیتی آذرپی»، ایران‌شناس مقیم آمریکا درگذشت

۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۴۳

«گیتی آذرپی» از ایران‌شناسان سرشناس در آمریکا از دنیا رفت.

به گزارش پیام به نقل از ایسنا، جامعه باستان‌شناسی ایران با تأیید درگذشت این ایران‌شناس درباره او نوشت: آذرپی زاده تهران بود. در سال ۱۹۵۳ پس از دوره دبستان با خانواده به آمریکا رفت. در انگلستان به دبیرستان رفت و در بازگشت به آمریکا با ادامه تحصیل در رشته تاریخ هنر به سال ۱۹۶۴ از دانشگاه برکلی کالیفرنیا دکترا گرفت و تا سال ۲۰۰۰ میلادی در همان دانشگاه تدریس کرد و با انجمن باستان‌شناسی آمریکا همکاری داشت.
آذرپی سال‌ها در هنر آسیای میانه به ویژه نقاشی سغدی و هنر اورارتویی به پژوهش پرداخت و از خود کتاب‌ها و مقالات متعددی به یادگار گذاشت.
در نیمه‌ نخست دهه‌ 80، «شهریار عدل»، عضو ایکوموس در نامه‌ای از پاریس خطاب به «پروین ثقهالاسلام»، مدیر وقت کاخ گلستان اعلام کرده بود که آذرپی تمایل دارد، حدود 315 کتاب نفیس و ارزشمند خود را در اختیار مجموعه‌ کاخ گلستان قرار دهد. با موافقت ثقهالاسلام، کتاب‌ها به تهران فرستاده و برای مدتی در بخش کتاب‌های چاپی کتابخانه‌ی کاخ گلستان جای گرفتند؛ اما این شرایط با تغییر مدیر کاخ گلستان تا اوایل سال 1389 بیشتر دوام نیاورد و به تشخیص مسئولان وقت، به‌دلیل «کمبود فضا» کتاب‌ها در کارتن بسته‌بندی شدند. اما بعد از آن اطلاع دقیقی از سرنوشت آن مجموعهٔ نفیس در دست نیست.
البته، در سال ۱۳۹۳ مسئول وقت کتابخانه کاخ گلستان به ایسنا اطلاع داد که ۳۸ کارتن شامل کتاب‌های آذرپی و تعدادی کتاب قدیمی را تحویل گرفته بوده و از حدود سه سال قبل از آن تاریخ، کار تفکیک کتاب‌ها را آغاز کرده و با تقسیم‌بندی موضوعی براساس قد، اندازه و رنگ، آن‌ها شماره‌گذاری شده و در قفسه‌های کتابخانه با قدری فاصله از دیگر کتاب‌های چاپی قرار داده شده است. به گفته «طاهره ملامحمدی»، کتاب‌های اهدایی خانم آذرپی به زبان‌های روسی، انگلیسی، هندی، ژاپنی و چینی بوده‌اند و نام این کتاب‌ها در دفتر اموال با عنوان «اهدایی» نوشته شده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *