پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شاهنامه‌پژوهِ وطن‌دوست

دربارۀ «محمود مدبری»، پژوهشگر ادبیات فارسی که از دنیا رفت

شاهنامه‌پژوهِ وطن‌دوست





شاهنامه‌پژوهِ وطن‌دوست

۲۴ فروردین ۱۴۰۳، ۲۰:۲۳

«محمود مدبری»، لغت‌پژوه و مصحح متون نظم و نثر فارسی بر اثر بیماری سرطان چهارشنبه گذشته درگذشت.

مدبری پانزدهم شهریور سال ۱۳۳۵ در تهران متولد شد. تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ملی ایران ادامه داد. در مقطع کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه علامه طباطبایی تحصیل کرد و دکتری زبان و ادبیات فارسی را از دانشگاه تهران گرفت. سیدجعفر شهیدی، سیدمحمد دبیرسیاقی، سید صادق گوهرین، حسین کریمان، دکتر فرزام‌پور، غلامعلی رعدی آذرخشی، علی فاضل، شفیعی کدکنی، مهدی محقق، سیدحسن سادات‌ناصری، آذرتاش آذرنوش، فیروز حریرچی، تقی پورنامداریان، سیروس شمیسا، پرویز ناتل‌خانلری، دکتر جعفر شعار و دکتر محسن ابوالقاسمی از استادان مدبری بوده‌اند.
سال ۱۳۶۴ به کرمان کوچ کرد. در دانشگاه کرمان مشغول تدریس شد و در سال ۱۳۹۶ بازنشسته شد. مدبّری از سال ۱۳۷۳ مشغول به تدریس در دانشگاه شهید باهنر کرمان بود و به فرهنگ‌نویسی و متون قدیم، به‌ویژه ادب حماسی و شاهنامه گرایش داشت. او همچنین سابقۀ همکاری با سازمان لغت‌نامۀ دهخدا و بنیاد فرهنگ ایران و نیز تدریس در دانشگاه شهید بهشتی و دانشکدۀ صداوسیما را داشته است.
بنیاد موقوفات محمود افشار نیز با اعلام خبر درگذشت او نوشته است: «فرهنگ کتاب‌های فارسی، فرهنگ لغات نثرهای فنی و مصنوع، شرح احوال و اشعار شاعران بی‌دیوان در قرن‌های ۳، ۴ و ۵ هجری قمری، فرهنگ سرمۀ سلیمانی، ترجمۀ قرآن ماهان، تراجم الاعاجم، اشعار شیخ نجم‌الدین رازی (دایه) از جمله آثاری است که به تصحیح و تحقیق مدبری به چاپ رسیده است. تصحیح غزان‌نامهٔ منظوم از دیگر آثار مدبری است که در انتشارات دکتر محمود افشار منتشر شده است.»
تصحیح «دیوان نجیب گلپایگانی» و «دیوان عماد فقیه کرمانی» از دیگر کارهای اوست. همچنین میرافضلی دربارهٔ او نوشته است: «دکتر مدبّری به مبحث رباعی علاقۀ ویژه‌ای داشت و در سال‌های دور، رباعیات منسوب به خواجه عبدالله انصاری، جامی و شاه نعمت‌الله ولی را گردآوری و چاپ کرد.»
فصلنامهٔ فرهنگی و هنری «جُنگ هنر مس» در شمارۀ ۱۸، تابستان و پاییز ۱۴۰۰ به مدیرمسئولی میرافضلی و سردبیری مجتبی احمدی ویژه‌نامه‌ای برای مدبری تدارک دیده بود و مروری نیز بر کارنامۀ علمی او داشت.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر