پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گرما در راه است

گرما در راه است





گرما در راه است

۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۵:۱۷

ال نینو ممکن است زمین را به سمت گرم‌ترین سال خود سوق دهد.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا زمین در آستانه ثبت گرم‌ترین سال خود است. سیاره ما در حال حاضر رویداد ال نینو ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ را تجربه می‌کند که باعث افزایش دمای جهانی می‌شود.

دانشمندان آکادمی علوم هواشناسی چین احتمال ۹۰ درصدی برای رکوردشکنی گرما در این رویداد را پیش‌بینی کردند.

ال‌ نینو هر چند سال یک بار اتفاق می‌افتد اما زمان دقیق، قدرت و مدت آن می‌تواند متفاوت باشد. این پدیده به‌طور قابل‌توجهی بر الگوهای آب‌وهوای جهانی تأثیر می‌گذارد. برخی از مناطق، مانند سواحل غربی آمریکای جنوبی، ممکن است بارندگی بیشتر از حد معمول داشته باشند که می‌تواند منجر به سیل‌های ویرانگر شود. مناطق دیگر، مانند بخش‌هایی از استرالیا و اندونزی، ممکن است به جای آن با خشکسالی مواجه شوند.

نفوذ ال نینو فراتر از اقلیم‌های منطقه‌ای است همچنین بر دمای کره زمین تأثیر می‌گذارد و آن را به عاملی مهم در بحث گرم‌ شدن کره زمین و تغییرات آب‌وهوایی تبدیل می‌کند.

دانشمندان رویدادهای گذشته ال نینو و چگونگی تأثیر آنها بر دمای جهانی را بررسی کردند سپس از این اطلاعات و مدل‌سازی رایانه‌ای پیشرفته برای پیش‌بینی چگونگی تأثیر رویداد ال نینو (از جولای ۲۰۲۳ تا ژوئن ۲۰۲۴) بر دمای جهانی و منطقه‌ای استفاده کردند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که این رویداد ال نینو می‌تواند به میانگین دمای جهانی بی‌سابقه منجر شود. انتظار می‌رود شدت آن متوسط یا قوی باشد و به‌طور قابل‌توجهی بر الگوهای آب‌وهوای جهانی تأثیر بگذارد.

کارشناسان پیش‌بینی کردند که چندین منطقه احتمالاً با دمای بسیار بالای هوای سطحی مواجه خواهند شد. این مناطق شامل دریاهای نزدیک آسیای جنوب شرقی و آفریقای جنوبی همچنین آلاسکا، شمال آمریکای جنوبی و اقیانوس اطلس استوایی است.

هنگامی که دما به دلیل رویدادهایی مانند ال‌ نینو افزایش می‌یابد، عواقب آن بسیار فراتر از احساس گرماست. این افزایش دما می‌تواند واکنش زنجیره‌ای از مشکلات محیطی و اجتماعی ایجاد کند.

یکی از مسائل مهم آتش‌سوزی‌های جنگلی است. دمای بالاتر گیاهان را خشک می‌کند و احتمال آتش گرفتن و سوختن شدید آنها را افزایش می‌دهد. این آتش‌سوزی‌ها نه تنها جنگل‌ها و زیستگاه‌های حیات‌ وحش را نابود می‌کنند، بلکه مقادیر زیادی دی‌اکسیدکربن را در هوا آزاد می‌کنند که بیشتر به تغییرات آب‌وهوایی کمک می‌کند.

همانطور که نتایج تحقیقات نشان داده است مکان‌هایی مانند آلاسکا و آمازون به ویژه در برابر این مورد آسیب‌پذیر هستند. آتش‌سوزی‌های جنگلی همچنین می‌توانند مستقیماً مردم و دارایی‌ها را تهدید کنند و دود ناشی از آن می‌تواند به سلامت میلیون‌ها نفر آسیب برساند.

دوره‌های گرم غیرمعمول در اقیانوس‌ها که امواج گرمای دریایی نامیده می‌شوند نیز می‌توانند اثرات مخربی بر زندگی دریا داشته باشند. این امواج گرما اغلب باعث مرگ انبوه می‌شود، حیوانات را مجبور می‌کند به مناطق خنک‌تر حرکت کنند و منجر به کاهش جمعیت ماهی‌ها می‌شود.

گرم شدن کره زمین و ال‌ نینو می‌تواند این امواج گرما را بدتر کند و منجر به دوره‌های طولانی‌تر و شدیدتر استرس در اکوسیستم‌های دریایی شود.

صخره‌های مرجانی یکی دیگر از قربانیان افزایش دما هستند حتی افزایش جزئی در دمای آب می‌تواند باعث سفید شدن مرجان‌ها شود.

از آنجایی که پیش‌بینی می‌شود رویدادهای شدید آب‌وهوایی افزایش یابد، جوامع باید آمادگی بیشتری داشته باشند که شامل بهبود سیستم‌های هشدار اولیه، داشتن طرح‌های تخلیه و ایجاد زیرساخت‌های قوی‌تر است.

جوامع، به ویژه آنهایی که در معرض خطر بالاتری هستند، برای پاسخگویی مؤثر به این بلایا و به حداقل رساندن خسارات و تلفات جانی، به آموزش و منابع نیاز دارند.

علاوه بر این، برای رسیدگی واقعی به تغییرات اقلیمی، باید با علل ریشه‌ای آن مقابله کنیم. سیاست‌هایی که انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهند می‌توانند گرمایش جهانی را کاهش دهند که شامل تغییر به منابع انرژی تجدیدپذیر، استفاده کارآمدتر از انرژی و اتخاذ شیوه‌های مدیریت پایدار زمین است.

این مقاله در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

ال‌نینو ۲۰۲۴ را به گرم‌ترین سال تاریخ زمین تبدیل می‌کند

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *