پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ال‌نینو ۲۰۲۴ را به گرم‌ترین سال تاریخ زمین تبدیل می‌کند

ال‌نینو ۲۰۲۴ را به گرم‌ترین سال تاریخ زمین تبدیل می‌کند





ال‌نینو  ۲۰۲۴ را به گرم‌ترین سال تاریخ زمین تبدیل می‌کند

۱۳ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۴۸

یک پیش‌بینی جدید حاکی از این است که به دلیل وقوع پدیده ال‌نینو، احتمالاً سال ۲۰۲۴، گرم‌ترین سال تاریخ کره زمین خواهد بود.

به گزارش پیام ما به نقل از تسنیم، سیاره ما در حال حاضر در حال تجربه رویداد ال‌نینو است که باعث افزایش دمای جهانی شده است و دانشمندان آکادمی علوم هواشناسی چین احتمال 90 درصدی برای رکوردشکنی گرما در سال 2024 به دلیل این پدیده آب و هوایی را پیش‌بینی می‌کنند.

ال‌نینو یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر 2 تا 7 سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیاره زمین می‌شود که از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشکسالی، قحطی و… اشاره کرد. ال‌نینو اصولاً تغییراتی در موقعیت تندبادها بوجود آورده و موجب پدید آمدن رفتارهای آب و هوایی غیر معمول در کره زمین می‌شود.

ال‌نینو هر چند سال یک بار اتفاق می افتد، اما زمان دقیق، قدرت و مدت آن می‌تواند متفاوت باشد. این پدیده به طور قابل توجهی بر الگوهای آب و هوای جهانی تأثیر می‌گذارد؛ به طور مثال برخی از مناطق، مانند سواحل غربی آمریکای جنوبی، ممکن است بارندگی بیشتری از حد معمول داشته باشند که منجر به سیل‌های ویرانگر شود. همچنین به دنبال این رخداد مناطق دیگر مانند بخش‌هایی از استرالیا و اندونزی، ممکن است با خشکسالی مواجه شوند.

نفوذ ال‌نینو فراتر از اقلیم‌های منطقه‌ای است و بر دمای کره زمین تأثیر می‌گذارد و در واقع یک عامل مهم در گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در سال 2024 چندین منطقه احتمالاً با دمای بسیار بالای هوا مواجه خواهند شد. این مناطق شامل جنوب شرقی آسیا و آفریقای جنوبی و همچنین آلاسکا، شمال آمریکای جنوبی و اقیانوس اطلس استوایی هستند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *