پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | انسداد مرزهای شرقی تکمیل می‌شود

وزیر کشور در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر:

انسداد مرزهای شرقی تکمیل می‌شود

بنا بر اعلام «دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد»، کشت بوته کوکا و مجموع تولید کوکائین در سال ۲۰۲۱ به بالاترین حد خود رسید و شمار جهانی مصرف‌کنندگان کوکائین که در همان سال ۲۲ میلیون نفر تخمین زده شده بود، هم به طور پیوسته در حال افزایش است





انسداد مرزهای شرقی تکمیل می‌شود

۵ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۱۲

|پیام ما| وزیر کشور می‌گوید انسداد مرزهای شرقی کشور برای مبارزه با مواد مخدر مهم است اما چون این طرح کامل اجرا نشده، تکمیل آن در دستور کار دولت است. احمد وحیدی در حالی این سخنان را در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر بیان کرده که پیش این طرح انسداد مرزهای شرقی به دلیل مسدود کردن راه ورود سیلاب ها به تالاب هامون مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته بود.

 

وزیر کشور درباره طرح انسداد مرزهای شرقی گفت: «این برنامه ترکیبی از انسداد فیزیکی و الکترونیکی است که توسط نیروهای مسلح دنبال می‌شود.» به گزارش ایسنا، احمد وحیدی با اشاره به شهادت بیش از ۳۸۰۰ تن در راه مبارزه با مواد مخدر و وجود ۱۲ هزار جانباز در این مسیر، در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های وزارت کشور برای تقویت مرزهای شرقی ایران گفت: مرز شرقی همیشه مهم بوده است و برنامه‌هایی در گذشته برای انسداد مرز صورت گرفته اما کامل نبوده، اما اکنون برنامه کامل دیگری در دستور کار است که آغاز شده است.
وزیر کشور در توضیح بیشتر تصریح کرد: این برنامه در واقع ترکیبی از انسداد فیزیکی و انسداد الکترونیک است که توسط نیروهای مسلح کار آن دنبال می‌شود.
پیش از این و در دولت حسن روحانی موضوع احداث دایک‌های مرزی در شمال سیستان و بلوچستان مورد انتقاد منابع محلی و کارشناسان حوزه آب و محیط زیست قرار گرفته بود. مهمترین نقد منتقدان این بود که دایک‌های مرزی موجب انسداد ورود سیلاب‌ها به سمت منطقه سیستان شده است. بعد از بیان این انتقادها بود که بخش‌هایی از دایک های مرزی برای ورود آب گشوده شد. داود میرشکار، مدیرکل وقت حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۰ گفته بود: «از سال ۱۳۹۲ با رایزنی‌هایی که انجام شد، هنگ مرزی دایک‌های مرزی (خاکریزهای مرزی) از برجک یک تا برجک هشت را باز کرد.» حالا باید دید پروژه مورد اشاره وزیر کشور آیا باز هم به مخاطرات محیط زیستی در منطقه دامن می‌زند یا نه.

بنا بر اعلام «دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد»، کشت بوته کوکا و مجموع تولید کوکائین در سال ۲۰۲۱ به بالاترین حد خود رسید و شمار جهانی مصرف‌کنندگان کوکائین که در همان سال ۲۲ میلیون نفر تخمین زده شده بود، هم به طور پیوسته در حال افزایش است

انتقاد وزیر کشور از کشورهای غربی
وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش درباره همکاری نهادهای بین‌المللی گفت: یکی از انتقادات بزرگ ما متوجه جریان جهانی است. متاسفانه کشورهای مدعی مبارزه و کار بزرگ عملا اقدامی نمی‌کنند. کار بزرگ و به ویژه هدف قرار دادن منافع مالی قاچاقچیان بین المللی به هیچ وجه اتفاق نمی‌افتد و ما هیچ گزارش بین‌المللی در این حوزه نداریم درحالیکه ادعا می‌کنند با این موضوع مبارزه می‌کنند؛ برای اینکار مثلا FATF (گروه ویژه اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی) را درست کردند و یکی از کارکردهای مهم آن مبارزه با پولشویی است اما ما گزارشی نداریم.
وحیدی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در خیلی از بانک‌های کشورهای غربی با پولهای مواد مخدر پولشویی می شود.
او در بخش دیگری با بیان اینکه اتهامات زیادی به کشورهای غربی و جریانات مافیایی موجود در کشورهای غربی وارد است که به وظیفه خود عمل نمی‌کنند افزود: از طرف دیگری هم ما هیچ کمکی ندیدیم. طبیعتا امروز ایران به عنوان اولین کشور در مبارزه با مواد مخدر است. به گزارش ایسنا، احمد وحیدی همچنین در نشست سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه امروز از مواد مخدر به عنوان پدیده سیاسی در سطح جهانی سوء‌استفاده می شود، اظهار کرد: این قابل قبول نیست که جهان مقابله با پولشویی را راه می اندازد اما راحت این پولشویی در حوزه مواد مخدر در دنیا اتفاق می‌افتد و کسی هم نیست جلوی آن را بگیرد و سپس چیزی تحت عنوان FATF درست می‌کنند که یعنی ما داریم با پولشویی مبارزه می‌کنیم. اگر واقعا مبارزه می‌شود پس پول‌های حاصل از این فعالیت‌های اقتصادی مواد مخدر کجاست؟
او با طرح پرسش‌هایی ادامه داد: چرا با کشت خشخاش مبارزه نمی‌شود؟ قربانیان اصلی چه کسانی هستند؟ جواب این ۳۸۰۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز را چه کسی باید بدهد؟ هزینه‌های عظیمی بر عهده ماست تا مرزها را کنترل کنیم، چرا ما باید همه هزینه‌ها را دهیم؟ پس باقی کجا هستند و در دنیا چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟
افزایش مصرف کوکائین و قاچاق مت‌آمفتامین در جهان
سازمان ملل متحد در گزارشی که روز گذشته (یکشنبه) منتشر کرده، آورده است که عرضه و تقاضا برای کوکائین در سراسر جهان در حال افزایش است و قاچاق مت‌آمفتامین به فراتر از مرزهای بازارهای ثابت کشیده شده است.
بنا بر اعلام «دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد»، کشت بوته کوکا و مجموع تولید کوکائین در سال ۲۰۲۱ به بالاترین حد خود رسید و شمار جهانی مصرف‌کنندگان کوکائین که در همان سال ۲۲ میلیون نفر تخمین زده شده بود، هم به طور پیوسته در حال افزایش است. با این حال، کشفیات کوکائین رشد سریع‌تری نسبت به تولید داشته است.
همچنین در این گزارش آمده است که در حالی که تقریبا ۹۰ درصد مت‌آمفتامین‌های کشف شده در سراسر جهان در دو منطقه شرق و جنوب شرق آسیا و آمریکای شمالی بوده است؛ اما قاچاق آن در خاورمیانه و غرب آفریقا رونق بیشتری یافته است.
سازمان ملل متحد می‌گوید تعداد معتادان تزریقی در جهان بسیار بیشتر از تخمین‌های قبلی است. براساس گزارش این سازمان در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۳.۲ میلیون نفر در جهان اقدام به تزریق مواد مخدر کرده‌اند که ۱۸ درصد بیش از تخمین‌های پیشین در این زمینه است.
براساس گزارش دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد، در حال حاضر مواد مخدر مصنوعی مانند فنتانیل یا مت‌آمفتامین بر بازار مواد مخدر غیرقانونی جهان سلطه دارد.
این گزارش می‌افزاید افراد مبتلا به بیماری‌های روانی، جوانان و کسانی که از گروه‌های کم درآمدتر هستند، آسیب‌پذیری بیشتری در این زمینه دارند.
به گزارش بی بی سی، براساس برآورد سازمان ملل متحد، تعداد معتادان تزریقی در اروپای شرقی و آمریکای شمالی بسیار بیشتر از شرق و جنوب شرق آسیا است.
نویسندگان این گزارش می‌گویند فنتانیل بازار مواد مخدر افیونی در آمریکای شمالی را با تبعاتی مرگبار زیروزبر کرده است.
«گادا والی»، رئیس اداره جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد می‌گوید در اغلب موارد، کسانی که بیش از دیگران نیازمندند راهی به درمان ندارند و ما باید واکنش خود را به شبکه‌های قاچاق مواد مخدر که از درگیری‌ها و بحران‌های جهانی برای گسترش تولید و مصرف مواد مخدر به ویژه مواد مخدر مصنوعی استفاده می‌کنند، جدی‌تر کنیم. گروه‌هایی که با ایجاد بازارهای غیرقانونی به مردم و جوامع انسانی آسیب می‌زنند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر