پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حاکمیت باید درباره آلودگی هوا پاسخگو باشد

رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی ایران:

حاکمیت باید درباره آلودگی هوا پاسخگو باشد

نشست کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران با دستور کار بررسی معضل آلودگی هوا برگزار شد.





حاکمیت باید درباره آلودگی هوا پاسخگو باشد

۲۶ دی ۱۴۰۱، ۹:۱۵

با ورود به فصل سرما و افزایش روزهایی که وارونگی دما را تجربه می‌کردند، آلودگی هوای تهران چندین هفته به مرز خطرناک و ناسالم برای همه گروه‌ها رسید. این وضعیت آموزش را برای مدارس و برخی دانشگاه‌ها دوباره مجازی کرد و برخی ادارات دورکار شدند. اما وقتی تعداد روزهای‌آلوده بیشتر شد، ادامه تعطیلی‌ها دیگر مقدور نبود. با وجود اینکه هوای تهران به مرزی از آلودگی رسید که برای تمام گروه‌ها و رده‌های سنی نامناسب بود، وضعیت دورکاری ادارات تبدیل به حضور برخی کارکنان زیر 50 سال در اداره‌ها شد. همچنین از ابتدای سال تاکنون تهران فقط 2 روز هوای پاک را تجربه کرده و ۱۵۴ روز هوای قابل قبول، ۱۱۶ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲۴ روز هوای ناسالم برای همه افراد جامعه برای تهرانی‌ها رقم خورده است. به علاوه در مقایسه با سال قبل پایتخت‌نشینان ۲۰۴ روز هوای قابل قبول، ۸۸ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و شش روز هوای ناسالم را تجربه کرده بودند. این یعنی اوضاع آلودگی امسال، شدیدتر و بدتر از پارسال شده ‌است. در پی این وضعیت محمود اولیایی، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران در نشستی به سازمان‌های دولتی متولی هشدار داد که درباره وضعیت هوای تهران پاسخگو باشند.

 

نشست کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران با دستور کار بررسی معضل آلودگی هوا برگزار شد. اگرچه دست‌اندرکاران این کمیسیون از مسئولان مرتبط با بحث آلودگی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست برای حضور در این جلسه دعوت کرده بودند اما برخلاف انتظار، مسئول دفتر مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان محیط زیست در این جلسه حاضر شد. محمود اولیایی، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران در این جلسه گفت: «آلودگی هوا در ردیف مسئولیت‌های اصلی حاکمیت است که باید درباره آن پاسخگو باشد و همه باید در این حوزه مطالبه‌گر باشند.»
اولیایی با بیان اینکه طبق اعلام وزارت بهداشت در سال گذشته 6 هزار و 400 نفر به دلیل آلودگی هوا از بین رفتند و امسال به دلیل افزایش آلودگی دی‌اکسیدگوگرد این تعداد قطعا بیشتر است، تاکید کرد: «ما باید مطالبه‌گری کنیم و نباید بخش حاکمیتی را رها کنیم.»
او با اظهار تاسف از اینکه مقوله محیط زیست در اولویت‌های کشور قرار نگرفته، افزود: «این در حالی است که متاسفانه برخی موضوعات بسیار کم اهمیت در اولویت و توجه مسئولان قرار دارد. به نظر می‌رسد هیچ اراده جدی برای حل مشکلات محیط زیست، آموزش و پرورش، آموزش عالی، اقتصاد و سلامت روان جامعه وجود ندارد. ما به هر بخشی مراجعه می‌کنیم هیچ‌کس درباره آلودگی هوا و محیط زیست پاسخگو نیست. حتی متاسفانه اتاق ایران هم آن‌طور که باید و شاید، اهمیتی به این موضوع نمی‌دهد و همه این معضل را رها کرده‌اند.»
آمار مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا بیشتر از آمار مرگ و میر بر اثر تصادفات
پیرانی، رئیس اداره مسئولیت‌های اجتماعی وزارت بهداشت نیز در این جلسه با بیان اینکه آلودگی هوا به‌ویژه امسال ما را زمین‌گیر کرد، گفت: «متاسفانه امسال آمار مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا از آمار مرگ و میر بر اثر تصادفات رانندگی خیلی بیشتر بوده است.»
او با اشاره به اینکه بار اصلی آلودگی هوا قبل از هر ارگانی بر دوش وزارت بهداشت است، بیان کرد: «ما بیمارستانی داریم که در شرایط عادی 400 مراجعه‌کننده داشته اما به دلیل آلودگی هوا تعداد مراجعات آن به 3 هزار و 500 نفر رسیده است.» پیرانی تاکید کرد: «نباید به مردم دروغ بگوییم؛ برخی تصمیمات سیاسی شده است. به نظر می‌رسد اگر در مقطع زمانی دیگری بودیم دست‌کم در ایام آلودگی، شهر 5 روز تعطیل می‌شد. اما در زمان آلودگی هوا تصمیم گرفتند که کارمندان 50 سال به بالا دورکار باشند. گویی ذرات آلودگی تشخیص می‎دهند که نباید به ریه‌های افراد 49 ساله و کمتر وارد شوند! مسئولیت اصلی پاسخگویی بر دوش سازمان محیط زیست است و باید نسبت به این شرایط وخیم مسئولیت‌پذیر باشد و پاسخ دهد.»

رئیس اداره مسئولیت‌های اجتماعی وزارت بهداشت در این جلسه با بیان اینکه آلودگی هوا به‌ویژه امسال ما را زمین‌گیر کرد، گفت: متاسفانه امسال آمار مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا از آمار مرگ و میر بر اثر تصادفات رانندگی خیلی بیشتر بوده است

سازمان حفاظت محیط زیست، ابزار نظارت بر آلودگی را ندارد
بابازاده، مسئول دفتر مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان محیط زیست در پاسخ به انتقادات از این سازمان به دلیل عدم انجام مسئولیت در حوزه رفع آلودگی هوا به‌ویژه در مناطقی مثل اهواز و سیرجان، گفت: «سازمان اختیار 17 درصد محیط‌های حفاظت شده را در کشور دارد که در آنجا موفق بوده است. اما در بحث آلودگی و پسماند جایگاه سازمان محیط زیست، جایگاه نظارتی است و در این مورد داشتن ابزار نظارت مهم است. این در حالی است که این سازمان فقیرترین سازمان دولتی است و ما حتی برای آموزش و افزایش مشارکت مردمی نیروی کافی نداریم و تعداد نیروهای ما در کل کشور به 100 نفر نمی‌رسد.»
با توجه به حاضر نشدن مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست و اعتراض حاضران جلسه، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران اعلام کرد این کمیسیون بار دیگر برای حضور در یک نشست تخصصی از مسئولان این سازمان دعوت خواهد کرد تا با حضور دست‌اندرکاران مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، شورای گفت‌وگو، اعضای کمیسیون و مسئولان این سازمان مسئله آلودگی هوا بررسی و چاره‌جویی شود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر