پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تب جام‌ جهانی داغ نشده،‌ سرد شد

«پیام ما» وضعیت گردشگری جام جهانی را بررسی کرد

تب جام‌ جهانی داغ نشده،‌ سرد شد

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری: تقاضا برای بلیت روی سیستم‌ها مشهود نیست و هنوز تب حضور در جام جهانی داغ نشده است





تب جام‌ جهانی داغ نشده،‌ سرد شد

۱۴ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۰۸

|پیام ما|هنوز یک گردشگر خارجی در ایران رزروی برای مسابقات جام جهانی قطر انجام نداده،‌ وضعیت یارانه کشتی کروز معلوم نیست،‌ پایانه مسافربری بوشهر افتتاح نشده، بسیاری از زیرساخت‌های این شهر برای ارائه خدمات به گردشگران جام جهانی مهیا نیست، در چنین وضعیتی عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی ماموریت و برنامه‌های مهم‌تری دارد، اینکه نام شهر «خرو» در استان خراسان رضوی را به «خور» تغییر دهد. او با رئیس‌جمهور در این باره صحبت کرده و نوشته «خود آقای رئیسی هم از ابتدا به شهر خرو، خور می‌گفتند.» این در حالی است که همزمان با سفر عزت‌الله ضرغامی به خراسان رضوی در آخرین روزهای مهر،‌ تنها یک ماه به آغاز جام جهانی باقی مانده بود و همان وقت آماری مبنی بر عدم تمایل گردشگران خارجی به اقامت در ایران وجود داشت.

 

«دبی، به عنوان محبوب‌ترین مقصد تماشاگران با اختصاص 65 درصد از تعداد کل رزروهای انجام گرفته، ابوظبی با 14 درصد، جده با 8 درصد، مسقط با 6 درصد و در نهایت مدینه با 3 درصد بیشترین میزان استقبال تماشاگران جام‌جهانی از کشورهای اطراف قطر را به خود اختصاص داده‌اند.» این آمار را تسنیم به نقل از آخرین آمار منتشر شده از تجزیه و تحلیل شرکت اطلاعات سفر «فوروارد کیز» (ForwardKeys) آورده است. آمارها همچنین نشان می‌دهد حداقل یک میلیون نفر در دوره بازی‌های جام‌ جهانی به امارات سفر می‌کنند،‌ این در حالی است که کارشناسان گردشگری بارها و بارها بر این نکته تاکید کرده بودند که ایران به واسطه تنوع فرهنگی‌، آثار تاریخی و … جذابیت بیشتری برای گردشگران دارد. در این زمینه حتی صحبت از این بود که شهرهایی مانند شیراز و اصفهان در کنار کیش به عنوان مقصد گردشگران خارجی در نظر گرفته شود و خوش‌بینی آنقدر بالا رفته بود که گروهی می‌گفتند چرا سهم قشم در این زمینه دیده نشود،‌ به‌ویژه که قشم هم جامعه بومی و محلی داشت و هم آداب و رسومی که می‌توانست جذابیت زیادی برای توریست‌های خارجی ایجاد کند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی: مکان پروازهای شاتل از کیش به قطر وجود دارد تا در صورت تقاضا به‌صورت محدود با ۱۵۰ مسافر، هر یک ساعت یک پرواز به دوحه انجام شود؛ البته در حال حاضر ترمینال خارجی این جزیره هم پاسخگوی دو هواپیمای همزمان نیست و امکانات زیرساخت‌هایش آماده نشده است

پیش از اعتراضات هم رزروی نداشتیم
درباره دلایل تمایل نداشتن توریست‌های خارجی برای حضور در ایران،‌ این روزها برخی اعتراضات اخیر در ایران را عامل بی‌اقبالی معرفی می‌کنند. از جمله افرادی که این گزینه را مدنظر قرار داده‌اند رضا خادم‌الرضا عضو جامعه تورگردانان ایران است. او در گفت‌وگو با تسنیم گفته است:‌ «متاسفانه به دنبال ایجاد فضای آشوب توسط اغتشاشگران و اعلام بسیاری از کشورها مبنی بر ناامن بودن ایران به عنوان مقصد گردشگری و توصیه به شهروندان خود جهت امتناع از سفر به ایران، بسیاری از تورهای رزرو شده لغو شده است که این موضوع قاعدتاً در عدم جذب تماشاگران جام‌جهانی نیز مزید بر علت شده است.» خادم‌الرضا در حالی از گزینه اعتراضات به عنوان یکی از اصلی‌‌ترین عوامل عدم استقبال از تورهای جام‌ جهانی نام می‌برد که در این گفت‌وگو اشاره‌ای به تعداد تورهای کنسل شده نکرده است. در مقابل جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران دو هفته پیش از گفته‌های خادم‌الرضا از این صحبت کرده بود که حتی یک رزرو هم برای میزبانی کیش در جام جهانی قطر نداشته‌ایم. مقایسه این دو گفت‌وگو نشان‌دهنده تناقضی در آنهاست،‌ حمزه‌زاده در این گفت‌وگو بیان کرده بود: «ما از شش ماه پیش اعلام کردیم که با بیست هزار تخت برای هر نفر شب آمادگی پذیرش مسافران جام جهانی قطر را داریم؛ اما تا الان یک نفر هم رزرو نداشته است.» این گفته‌ها نشان می‌دهد اصولا رزروی انجام نشده که بخواهد کنسل شود.

کشتی کروز ایران که قرار بود جابه‌جایی مسافران جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر را به عهده بگیرد، هنوز آماده حرکت نیست. مسئولان گردشگری که پیگیری تامین سوخت یارانه‌ای برای این کشتی مسافربری هستند، وعده داده‌اند این کشتی هفته آینده به حرکت درمی‌آید

او افزوده بود: «هر که بخواهد رزرو انجام دهد، باید از سه ماه قبل اقدام کند. بنابراین عدم استقبال تماشاگران جام‌ جهانی، ارتباطی با وقایع اخیر نداشته و فرصتی طلایی بود که ما از دست دادیم.» او در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره وعده‌های وزیر میراث و گردشگری درباره در نظر گرفته شدن برنامه‌ریزی‌های مناسب و متعدد برای استفاده حداکثری از حضور گردشگران جام جهانی قطر به کیش و قشم، گفت: «هرچند ما روی صحبت‌های وزیر خیلی حساب کرده بودیم اما بعدها با اتفاقاتی که شاهد بودیم، آن را رها کردیم.» این رها کردن به نظر می‌رسد تنها به ضرغامی خلاصه نمی‌شود و بسیاری از کسانی که روی گفته‌ها و وعده‌های ضرغامی درباره جام جهانی حساب کرده بودند،‌ پس از مدتی شنیدن وعده وعیدهایی که به سرانجام نمی‌رسید عطای حضور و برگزاری تور یا پذیرش مسافران را به لقایش بخشیدند و آن را رها کردند. نمونه آنها سهند عقدایی کارشناس گردشگری و مدیرعامل یک آژانس طبیعت‌گردی بود که در گفت‌وگو با «پیام ما» گفت: «گردشگری که یک ماه دیگر به قطر سفر می‌کند از ماه‌ها قبل بلیت پرواز خود را خریداری کرده است. چطور انتظار داریم گردشگر پروازی را که یک ماه مانده به مسابقات هنوز همچنان مبهم است، انتخاب کرده یا تورگردان بر اساس پروازی که با حدس و گمان است تور تعریف کند. زمانی که ما ظرفیت برنامه‌ریزی نداریم به وضعیتی دچار می‌شویم که امروز شاهد آن هستیم. ما سررسید انجام کارهایمان را خردادماه گذاشتیم و از آنجا که تا این تاریخ با وجود حضور در جلسات متعدد راهکارهای‌مان را ارائه کردیم هیچ پاسخ مشخصی دریافت نکردیم و از موضوع ورود به جذب گردشگران خارجی برای جام جهانی صرف نظر کردیم.»
کشتی کروز ما یارانه سوخت ندارد
یکی از مواردی که ضرغامی بارها و بارها بر آن تاکید کرده،‌ استفاده از کشتی کروز برای حمل و نقل مسافران جام جهانی است. این در حالی است که جمعه 13 آبان،‌ ایسنا خبری را منتشر کرد که در آن آمده است: «کشتی کروز ایران که قرار بود جابه‌جایی مسافران جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر را به عهده بگیرد، هنوز آماده حرکت نیست. مسئولان گردشگری که پیگیری تامین سوخت یارانه‌ای برای این کشتی مسافربری هستند، وعده داده‌اند این کشتی هفته آینده به حرکت درمی‌آید.» بر اساس این خبر «جدا از مسئله تامین سوخت یارانه‌ای برای شناور ایرانی که بیشتر از چهار ماه است حرفش شده در جام جهانی به کار گرفته شود، ‌چالش دیگر، زمان طولانی برای تعمیر این کشتی است که احتمال جا ماندن آن از جام جهانی ۲۰۲۲ را مطرح کرده است.» در این زمینه هم به نظر می‌‌رسد گفته‌های ضرغامی مشابه سایر وعده‌هایی است که داده و اجرایی نشده است.
متقاضی سفر به قطر نداریم
جام جهانی قطر با توجه به نزدیکی این کشور به ایران،‌ فرصتی برای ایرانی‌ها است تا بتوانند مسابقات را از نزدیک ببینند‌، این در حالی است که به گفته سازمان هواپیمایی کشوری با وجود اینکه محدودیتی در پروازهای ایران به قطر نیست، اما به نظر می‌رسد تماشاگران ایرانی تاکنون آنطور که باید از بازی‌ها استقبال نکرده و کمبود تقاضا باعث شده شهرهای پروازی کاهش یابد. به گزارش ایسنا حسن خوشخو معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری درباره اضافه شدن ایرلاین‌های دیگر به‌جز ایران‌ایر برای پروازهای جام جهانی، گفته بود: «تقاضا برای بلیت روی سیستم‌ها مشهود نیست و هنوز تب حضور در جام جهانی داغ نشده است، اما ما به‌عنوان سازمان هواپیمایی کشوری برای پروازهای هر شهری که ایرلاین‌ها درخواست دهند، هیچ محدودیتی نداریم». البته مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره اینکه با حضور در کیش چطور می‌توان برای تماشای بازی‌ها به قطر رفت، هم گفته بود: «مکان پروازهای شاتل از کیش به قطر وجود دارد تا در صورت تقاضا به‌صورت محدود با ۱۵۰ مسافر، هر یک ساعت یک پرواز به دوحه انجام شود؛ البته در حال حاضر ترمینال خارجی این جزیره هم پاسخگوی دو هواپیمای همزمان نیست و امکانات زیرساخت‌هایش آماده نشده است.»
شاید یکی از دلایل این عدم استقبال را بتوان با قیمت تورهایی که به مقصد جام جهانی برگزار شده‌اند بتوان توضیح داد. یکی از پکیج‌‌هایی که تبلیغ آن را در شهر تهران می‌توان دید،‌ پکیج 4 شب و 5 روزه خود که شامل بازی ایران و آمریکا می‌شود را سه هزار و دویست دلار قیمت‌گذاری کرده است. با دلاری که هر روز رکورد روز قبل را می‌شکند و از 35 هزار تومان عبور کرده است. در این شرایط مشاهده یک بازی 112 میلیون تومان هزینه برمی‌دارد و اگر بخواهند دو بازی را ببینند بایستی 136 میلیون تومان بپردازند. ‌این امر درباره سه بازی به رقم 148 میلیون تومان می‌‌رسد. این در حالی است که به نظر می‌رسد هزینه بلیت بازی‌ها در این هزینه‌ها لحاظ نشده و در توضیح تور آمده است: «بلیت تماشای بازی در صورت پرداخت هزینه».
عزت‌الله ضرغامی این روزها کمتر درباره جام جهانی و جاماندن ایران از یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی جهان صحبت می‌کند.‌ این در حالی است که او پیشتر از برنامه‌ریزی‌هایش برای این موضوع سخن می‌گفت. دو هفته بعد در حالی که همسایگان جنوبی ایران آماده پذیرش توریست‌هایشان می‌شوند و میلیون‌ها توریست ورزشی به قطر،‌ امارات،‌ عربستان و بحرین سفر کنند و هتل‌های ایران خالی از گردشگر باشند اما قطعا این سوال در ذهن بسیاری از ایرانی‌ها را درگیر خواهد کرد که چرا باز هم این رقابت را واگذار کرده‌اند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر