پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ادعاهای واهی بایدن تنش‌آفرین است

سخنگوی وزارت خارجه به سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا در جده واکنش نشان داد

ادعاهای واهی بایدن تنش‌آفرین است





ادعاهای واهی بایدن تنش‌آفرین است

۲۸ تیر ۱۴۰۱، ۰:۰۰

رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی ایران به‌تازگی در یک مصاحبه گفته که «بر کسی پوشیده نیست که ما توانایی فنی تولید بمب اتم را داریم ولی تصمیمی برای این کار نداریم.» این سخنان کمال خرازی که در گفت‌وگو با شبکه الجزیره مطرح شد، اگرچه از سوی برخی جریان‌ها با برداشت‌های نامتعارف روبرو شد، اما صرفاً واکنشی بود به تهدیدهای اخیر مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی علیه ایران. خرازی گفت که ایران تنها طی چند روز میزان غنی‌سازی اورانیوم را از ۲۰ به ۶۰ درصد رسانده و «به‌راحتی» می‌تواند آن را به ۹۰ درصد برساند. همچنین ساعاتی پس از انتشار اظهارات کمال خرازی درباره توانایی فنی جمهوری اسلامی برای ساخت بمب اتمی، محمدجواد لاریجانی نیز در برنامه‌ای تلویزیونی گفت اگر ایران به این نتیجه برسد که سلاح هسته‌ای بسازد، کسی نمی‌تواند جلویش را بگیرد. او که از مقام‌های سابق وزارت خارجه و قوه قضاییه است، گفت: طبق فتوای رهبر انقلاب «اجازه نداریم دنبال تولید سلاح‌های کشتار جمعی از جمله اتمی برویم، منتها اگر بخواهیم یک وقتی این کار را بکنیم طبیعتا هیچ کس جلوی ما را نمی‌تواند بگیرد. خودشان هم این را می‌دانند.» لاریجانی که شامگاه یکشنبه در برنامه «گفتگوی ویژه خبری» شبکه ۲ در این رابطه سخن می‌گفت، در حالی تاکید کرد که این توانایی و دانش هسته‌ای ایران، «چیزی نیست که با بمباران از بین برود» که به‌تازگی رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفته است: «آمادگی برای واکنش نظامی علیه برنامه اتمی ایران «یک تعهد اخلاقی» است. آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی گفته که آماده بودن گزینه نظامی علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران «یک تعهد اخلاقی و یک وظیفه امنیت ملی» برای اسرائیل است. کوخاری همچنین گفت اسرائیل باید برای هر نوع تحول و سناریویی در ارتباط با ایران آمادگی داشته باشد. به‌گفته رئیس ستاد ارتش اسرائیل، این آمادگی شامل «انواع طرح‌های عملیاتی، تخصیص بسیاری از منابع، دستیابی به سلاح های مناسب، اطلاعات و آموزش» است.
همزمان بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز در صفحه توییترش از دیدار با مایکل کوریلا، فرمانده نیروهای آمریکایی در غرب آسیا(سنتکام) خبر داد. گانتس با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه، نوشت: گفت‌وگوهای ما امروز به چالش‌های رو به گسترش منطقه از جمله فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران از طریق نیروهای نیابتی و در عرصه دریانوردی بود. او افزود: ما همچنین به فرصت‌های تعمیق روابط نظامی و تسهیل همکاری با شرکای منطقه‌ای پرداختیم.

در حالی که رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی و یک دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی با اشاره به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی تاکید کردند که ایران قصد چنین کاری را ندارد، سخنگوی دستگاه دیپلماسی به ادعاهای واهی رئیس‌جمهوری ایالات متحده در جریان سفر به عربستان سعودی و اسرائیل واکنش نشان داد و آن را «تنش‌آفرین» توصیف کرد

همچنین در حالی که به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، ایران از نوامبر ۲۰۲۱ در مذاکرات با ایالات متحده و متحدان غربی‌اش شرکت داشته و به نوبه خود خواستار حذف تمامی تحریم‌هایی است که مانع اجرای کامل توافق هسته‌ای به عنوان پیش شرط هر توافقی می‌شود، مشاور وزیر خارجه ایران گفته این خواسته‌ها برآورده نشده است. در عوض، رسانه‌های غربی مدعی شده‌اند که این توافق به دلیل درخواست‌های ایران برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست «سازمان‌های تروریستی» آمریکا به بن‌بست خورده است. محمد مرندی توضیح داد: «این موضوع هرگز پیش‌شرطی برای ایران نبوده است. از آن برای توجیه سنگ‌اندازی استفاده شده است. آنچه مطرح بوده سابقه اجرای جزئی و نقض برجام توسط آمریکاست، چیزی که ایران آن را غیرقابل قبول می‌داند و همچنین بی‌میلی واشنگتن برای برداشتن تحریم‌هایش.» این سخنان در حالی مطرح شده که در خبری دیگر نیز سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به ادعاها و اتهامات منتشر شده علیه ایران در جریان سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه غرب آسیا از جمله اظهارات جو بایدن در نشست جده واکنش نشان داد. ناصر کنعانی این ادعاهای واهی را در راستای تداوم سیاست فتنه‌انگیزانه و تنش‌آفرین واشنگتن در منطقه ارزیابی کرد و با اشاره به سابقه آمریکا به عنوان اولین کشور به کارگیرنده بمب هسته‌ای، مداخله مستمر در امور داخلی کشورهای منطقه، اشغال و تجاوز نظامی، فروش انبوه سلاح و ترویج نظامی گری در منطقه افزود: آمریکا بار دیگر با توسل به سیاست شکست خورده ایران هراسی، درصدد تنش آفرینی و بحران سازی در منطقه برآمده است. سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران در بهره برداری از فناوری صلح آمیز هسته‌ای در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی و پایبندی بر استمرار گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها، افزود: «اتهامات دروغین آمریکا در خصوص برنامه صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و چشم پوشی این کشور از چندین دهه فریبکاری رژیم صهیونیستی به عنوان رژیم غیرعضو در معاهده عدم اشاعه و بزرگترین دارنده زرادخانه تسلیحات هسته‌ای در منطقه، نشانه بزرگی از تزویر و نفاق دولت آمریکاست.» کنعانی در پایان با تأکید بر سیاست اصولی و سازنده جمهوری اسلامی ایران در استقبال از گفت‌وگو با همسایگان و ابتکارهای درون منطقه‌ای، افزود: «انتظار می‌رود دولت‌های منطقه در پاسخ به دعوت و ابتکارهای جمهوری اسلامی ایران برای گفت‌وگو و همکاری منطقه‌ای، گام‌های سازنده‌ای به نفع امنیت دسته جمعی، صلح و ثبات و توسعه مشترک بردارند.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر