پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حمایت ایکوم از ترویج آگاهی برای عدالت آب‌وهوایی

رئیس شورای بین المللی موزه‌ها مطرح کرد

حمایت ایکوم از ترویج آگاهی برای عدالت آب‌وهوایی





حمایت ایکوم از ترویج آگاهی برای عدالت آب‌وهوایی

۱۷ آبان ۱۴۰۰، ۰:۰۰

رئیس شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) با بیان این که ایکوم از تمامی اقدامات لازم در جهت ترویجِ آگاهی درباره عدالتِ آب‌و‌هوایی حمایت می‌کند، گفت: موزه‌ها در ترویج راهکارهای نوآورانه نقش کلیدی ایفا کرده، صدای افراد اصلاح‌طلب در حوزه محیط زیست را تقویت کرده و تمامی اعضای جامعه را در مسائل مربوط به تغییراتِ آب و هوا درگیر می‌کنند.
به گزارش ایسنا، آلبرتو گارلاندینی دیروز در افتتاحیه چهل و هشتمین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها و مراکز علم دنیا (سیموست ۲۰۲۱ تهران) با عنوان «نقش موزه‌ها و مراکز علم در حفاظت از محیط زیست» که به صورت مجازی به میزبانی موزه ملی علوم و فناوری ایران برگزار شد، گفت: تاثیرات شوکه‌کننده بحرانِ آب و هوا، همچنان به آسیب رساندن به میراثِ طبیعی و فرهنگی ما در سرتاسر جهان ادامه می‌دهد. تنوع زیستی چشمگیر و تاثیرات تغییرات آب‌و‌هوایی به ما نشان می‌دهد که چقدر ارتباط مابین انسان، زیست‌کره و سنگ‌کره (لایه سخت زمین)، نزدیک است.
او ادامه داد: فرهنگ‌های آنتروپوسن در حال آسیب دیدن هستند؛ چرا که مناظر، منابع طبیعی و زیست‌پذیری در معرض خطر است. جوامع بومی در خط مقدم قرار دارند؛ نه تنها معیشت آنها به خطر می‌افتد، بلکه میراث فرهنگی آنها نیز نمی‌تواند بدون زیستگاه طبیعی‌شان باقی بماند. حتی زبان‌های بومی در نتیجه بحران آب و هوا، پیوسته رو به زوال هستند.
گارلاندینی تصریح کرد: اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد در جهت جبران و بهبود همه‌گیری اخیر ضروری هستند که با هدف اقتصادهای همسو و سازگار با محیط زیست و جوامع منعطف‌تر بوجود آمده‌اند. موزه‌ها یکی از مورد اطمینان‌ترین نهادهایی هستند که در موقعیتی منحصر به فرد برای ارتقای این همسویی و گوناگونی قرار دارند. حمایت از سیاست‌های محیط زیستی و استراتژی‌های پس از همه‌گیری، اطلاعات علمی را منتشر کرده و اقدامات پایدار را در جوامع محلی سبب می‌شوند.
گارلاندینی با بیان این که ایکوم از تمامی اقدامات لازم نظیر مسئولیت و مشارکت مدنی در جهت ترویج آگاهی نسبت به عدالتِ آب‌و‌هوایی حمایت می‌کند، گفت: در سال ۲۰۱۹، مجمع عمومیِ آیکوم در کیوتو قطعنامه پایداری و اجرای برنامه کاری ۲۰۳۰ را تصویب کرد. دستیابی به اهداف توسعه پایدارِ سازمان ملل متحد و مبارزه برای عدالت آب‌و‌هوایی، به یک نقطه مرجع بنیادی برای فعالیت‌های ایکوم طی دهه آتی و فراتر از آن در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده است. ما در این راستا تحت حمایت و پشتیبانی گروه فعالیت‌های پایدار ایکوم هستیم که به‌منظور کمک به کمیته‌های ما در تلفیق مسائل مربوط به پایداری و اهداف توسعه پایدار با فعالیت‌های خودشان که همانا ایجاد اعتماد، مهارت و ظرفیتِ اقدام است، به‌وجود آمده‌اند.
او افزود: این گروه در حال توسعه یک برنامه عملیاتی جهانی است که طی بیست‌و‌ششمین کنفرانس عمومی ما در آگوست ۲۰۲۲ در پراگ به آن پرداخته می‌شود. به گفته گارلاندینی در پایان جولای ۲۰۲۱ اولین نشست وزرای فرهنگی گروه G۲۰ در رم برگزار شد.
تمرکز این نشست بر اهمیت فرهنگ در جهت آینده‌ای پایدار بود. او اضافه کرد: «من مفتخرم که اعلام کنم که صدای موزه‌ها در تمام طول جلسات شنیده شد. ایکوم به‌طور فعال در نشست‌های گروه G۲۰ شرکت می‌کند تا اطمینان حاصل کند که تصمیم‌گیران سراسر جهان موزه‌ها را در سیاست‌های خود ادغام کرده و مسائل مربوط به میراث، پایداری و بحران آب‌و‌هوایی را در نظر بگیرند.
رئیس ایکوم عنوان کرد: کشورهای عضو گروه G۲۰ در اعلامیه نهایی خود تصدیق کردند که ایکوم یک نهاد مهم فعال در سطح بین‌المللی بوده و نقش موزه‌ها را در محافظت از میراث، توسعه پایدار و آموزش مورد تاکید قرار دادند.
او افزود: مقابله با تغییرات آب‌و‌هوایی و از بین رفتن تنوع زیستی وظیفه اخلاقی دوران ماست. چالش‌های جهانی مستلزم واکنش‌های جهانی است.همکاری بین‌المللی در حال حاضر بیش از هر دوران دیگری مورد نیاز است. ایکوم موزه‌ها را فرا می‌خواند تا با این چالش و آخرین تغییرات آن روبه‌رو شوند.
پرداختن به ایجاد جوامع پایدار از مهم‌ترین وظایف موزه‌ها
کیدُنگ بائه، رئیس موزه‌های آسیا و اقیانوسیه نیز در ادامه با ابراز خرسندی از حضور در این کنفرانس گفت: جوامع قاره آسیا اخیرا بلایا و تغییرات محیط زیستی جدی را از سر گذرانده‌اند و همچنین با مسائل مربوط به تغییر اقلیم به‌واسطه گاز دی‌اکسید کربن مواجه شده‌اند که در نتیجه تغییرات اجتماعی در این منطقه بوده است. از این رو یکی از مهم‌ترین وظایف موزه‌ها در آسیا پرداختن به ایجاد جوامع پایدار در آینده است.
او افزود: آلودگی هوا و افزایش دی‌اکسید‌کربن به‌علاوه هدر دادن آب و آلوده کردن آن و … این جهان را به مکانی نامطلوب برای هر موجودی در دورانِ پیش روی معروف به آنتروپوسین مبدل کرده است.
او با طرح این سوال که پایداریِ بیولوژیکی به‌عنوان حیاتی‌ترین مسأله در میان جامعه جهانی مطرح است، اما موزه‌ها برای حل مشکلات موجود در این بحران انسانی چه کاری می‌توانند انجام دهند؟ گفت: راهکار حل مشکلات عصر مدرن و آینده باید در هوش و بینش انسان که از طریق تجارب طولانی مدت گذشته بشر در طبیعت حاصل شده یافت شود. رئیس موزه‌های آسیا و اقیانوسیه عنوان کرد: موزه به‌عنوان منزلگاهی از میراث بینش و آگاهی جمعی است مبتنی بر تمامی خاطره‌ها و دانش مربوط به سازگاری با طبیعت و غلبه بر تغییرات نامطلوب محیط زیستی در تاریخ و سرگذشت انسان. با دانش و خرد در حوزه میراث موزه‌ها پیامی را به‌عنوان یک هشدار عمومی درباره بحران محیط زیستی فعلی به‌وجود آورده و انواع فعالیت‌های مختلف نظیر نمایشگاه‌ها، آموزش و غیره را در این راستا انجام می‌دهند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر