پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تشکیل کمیتهٔ بررسی فرونشست‌ها

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به «پیام ما» خبر داد

تشکیل کمیتهٔ بررسی فرونشست‌ها

ساختمان‌های پرخطر ملزم به ایمن‌سازی شده‌اند





تشکیل کمیتهٔ بررسی فرونشست‌ها

۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱:۱۵

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در جمع اصحاب رسانه در نشستی به مناسبت روز خبرنگار، از اقدامات قابل‌توجه و موفق انجام‌شده در دورۀ ششم خبر داده و تأکید کرد، تلاش کردیم دورۀ ششم به نتایج بهتری نسبت به ادوار گذشته دست یابد. چمران در این نشست به سؤالات رسانه‌های مختلف پاسخ داد که مهم‌ترین مباحث مطروحه دربارۀ پروژه‌های عمرانی، مترو تهران و خرید واگن‌های چینی، تراموا، موضوع تغییر شهردار تهران و ... بود. روزنامۀ «پیام ما»، پیش‌تر به موضوع فرونشست‌ها در تهران پرداخته بود که باتوجه‌به اهمیت این مسئله، دربارۀ آن از رئیس شورای شهر تهران سؤال پرسید.

تشکیل کمیسیون فنی برای فرونشست‌ها

«مهدی چمران» در پاسخ به سؤال «پیام ما» دربارۀ اینکه شورای شهر تهران برای فرونشست‌ها و مناطق بحرانی شهر چه برنامۀ مشخصی دارد، در جمع خبرنگاران بیان کرد: برای فرونشست‌ها کمیته‌ای در کمیسیون عمران تحت عنوان کمیتۀ مهندسی و فنی تشکیل و جلسات فراوانی دربارۀ آن برگزار شد. در تلاش هستیم با کمک متخصصین و اساتید دانشگاه، دربارۀ فرونشست‌ها کار را به‌صورت علمی و فنی انجام دهیم. قاعدتاً برنامه‌هایی که پیش‌بینی می‌شود، بر دو نوع است؛ یکی برنامه‌های مقطعی است برای مناطقی که فرونشست زیاد است که بلافاصله باید کارهای عمرانی را دربارۀ آن انجام دهند. یکی حل اصل این بحث است که باید به میزان بارندگی، میزان آب تهران و میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی تهران توجه کرد که سفره‌های زیرزمینی خالی نشود و پر شود.

مهدی چمران: برای فرونشست‌ها کمیته‌ای در کمیسیون عمران تحت عنوان کمیتۀ مهندسی و فنی تشکیل و جلسات فراوانی دربارۀ آن برگزار شد. در تلاش هستیم با کمک متخصصین و اساتید دانشگاه، دربارۀ فرونشست‌ها کار را به‌صورت علمی و فنی انجام دهیم

او ادامه داد: در این زمینه مراجع مختلف پیشنهادات خوبی ارائه دادند و یک مورد را خودم تأکید داشتم و آن بحث جمع‌آوری آب‌های سطحی است که به‌جای اینکه به فاضلاب‌ها بفرستیم و بعداً کلی هزینه کرده و آن‌ها را تصفیه کنیم تا برای مناطق کشاورزی یا فضای سبز استفاده کنیم، می‌توان توسط خود شهرداری‌ها این‌ها را جمع‌آوری کرد و  حتی می‌شود جاهای مختلف آن را به مناطقی که کمبود آب دارند، تزریق کرد. بحث فرونشست بسیار تخصصی است که باید در این زمینه اقدامات لازم انجام بگیرد.

 

مهدی چمران، در ادامۀ نشست ضمن تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه، با ابراز امیدواری برای اینکه دورۀ ششم به نتایج بهتری نسبت به  سال‌های گذشته دست یابد، اضافه کرد: ما در دورۀ ششم تلاش فراوانی داشته‌ایم تا ضمن اتمام برنامه‌های نیمه‌تمام، پروژه‌های جدیدی را آغاز کرده و به سرانجام برسانیم.

 

او افزود: همان‌طور که قبلاً هم گفته شد، آغاز مجدد و اتمام پروژه‌های متوقف‌شده، به‌مراتب سخت‌تر از آغاز یک پروژۀ جدید است. اما به‌هرحال ما این مسئولیت دشوار را بر عهده گرفتیم و از ابتدای دورۀ ششم، بنا را بر آن گذاشتیم تا طرح‌ها و پروژه‌هایی را که از دورۀ چهارم باقی مانده بود، به سرانجام برسانیم. گرچه برخی از آن‌ها مانند آزادراه «شهید شوشتری»، به‌دلیل وسعت، در این دوره به پایان نخواهد رسید، اما اقدامات انجام‌شده در این دوره، در‌این‌باره هم گشایش‌هایی را در تهران ایجاد خواهد کرد. سایر پروژه‌ها نیز مانند بزرگراه «یادگارامام» که از دوره‌های قبل ناتمام مانده بود، به‌دلیل مشکلات و موانع موجود، به‌طور جدی در دست پیگیری و انجام است تا یکی از مسیرهای ارتباطی برای شهر ما باشد. تلاش ما این بوده که در این دوره، این دو پروژه راه بیفتد که به نتایج مثبتی رسیده‌ایم و طی روزهای آتی دربارۀ آن اطلاع‌رسانی خواهد شد. متأسفانه این پروژه‌ها به‌دلیل وسعت شهر تهران نسبت به شهرهای کوچک، کمتر به چشم می‌آید، اما کارهای بزرگی در این دوره در زمینۀ پروژه‌های عمرانی انجام شده است. 

 

  تلاش برای تأمین ۲ هزار اتوبوس جدید 

چمران در ادامه با تأکید بر توجه ویژۀ دورۀ ششم به حوزۀ حمل‌ونقل عمومی، اظهار کرد: نزدیک به نیمی از بودجۀ سالانۀ شهرداری را به حوزۀ حمل‌ونقل عمومی اختصاص داده‌ایم. سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان برای حمل‌ونقل اختصاص یافت و امسال نیز این رقم به ۱۵ هزار میلیارد تومان علاوه‌بر ۲۸ هزار میلیارد تومانی که در بودجه در نظر گرفته‌ایم، رسیده است. در این زمینه مجلس و دولت هم به اهمیت این حوزه پی برده‌اند و تحقیقاتی که مرکز پژوهش‌های مجلس انجام داده‌اند، دریافته‌اند که دولت و شهرداری‌ها اعتبارات خوبی برای حمل‌ونقل عمومی نگذاشته‌اند و پیشنهاد داده بودند که برای حمل‌ونقل عمومی، مدتی خرید خارجی داشته باشیم تا این کمبود جبران شود. البته تلاش ما این است که دنبال خرید خارجی نرویم، اما خودروسازان داخلی در سال مجموعاً ۵۰ خودرو حمل‌ونقل عمومی می‌توانند به ما بدهند و این رقم کفاف نمی‌دهد؛ زیرا نیاز تهران بیش از آن چیزی است که تصور می‌شود. در سال‌جاری توانسته‌ایم تعداد ۹۰۰ اتوبوس را تأمین کنیم که البته هدف مدنظر ما، تأمین ۲ هزار اتوبوس بود، اما تلاش‌ها برای تحقق این عدد ادامه دارد؛ ضمن اینکه ورود تعداد اتوبوس‌های این دوره نسبت به ادوار گذشته، بسیار قابل‌توجه است. مسالۀ حمل‌ونقل عمومی چون به‌موضوع ترافیک و آلودگی هوا مرتبط است، برای شورا مهم است. برای این منظور، حتی مجبور به حذف بودجۀ بسیاری از پروژه‌ها شدیم تا گشایش قابل‌توجهی در این زمینه رخ دهد. امیدواریم که دولت پزشکیان هم این مسیر را ادامه دهد و با اختصاص بودجه، کمک کند تا تفاهم‌نامه‌ها و برنامه‌های حوزۀ شهری به انجام برسد.

 

 مهدی چمران با بیان اینکه مباحث و موضوعاتی که در جلسات مداوم شورا مطرح می‌شود هم، حاصل تلاش‌ها و بازدیدهای میدانی و ملاقات‌های اعضای شوراست، اضافه کرد: دغدغه‌های شهروندان را شنیده و پیگیر مطالبات مردم هستیم. برای ما بسیار ارزشمند است که از نظرات مردم نیز استفاده کنیم.

چمران با تأکید بر همدلی و همراهی اعضای شورا ادامه داد: علی‌رغم انتقادهای موجود، شاهد همدلی و همراهی در میان اعضای شورا بودیم. شاید گاهی شاهد هم‌رأی نباشیم، اما همدلی و همراهی همواره داشته‌ایم‌. انتخابات روز گذشتۀ هیات‌رئیسۀ شورا، به‌خوبی مؤید این موضوع است که تمام اعضا، تأکید بر تثبیت ترکیب فعلی تیم مدیریت داشتند؛ این امر می‌تواند ما را برای رسیدن به نتایج بهتر و مطلوب‌تر یاری کند.

 

  تراموا در تهران شدنی نیست

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در مورد آخرین وضعیت تراموا گفت: در تهران درحال‌حاضر تراموا قابلیت اجرا ندارد، چرا که مصوبۀ شورای شهر را ندارد و دو نمونه‌ای که وارد می‌شود، آزمایشی است و اگر مورد تأیید بود و در شورا تصویب شد، شهرداری می‌تواند به خرید و واردات آن اقدام کند و تا زمانی که تراموا به تصویب نرسد، نمی‌توان به‌عنوان یک پروژه از آن نام برد. 

چمران دربارۀ قرارداد با چینی‌ها برای خرید واگن، با اشاره به اینکه مصوبۀ هیئت وزیران دربارۀ قرارداد چین گرفته شده و مشکلی دراین‌باره وجود ندارد، افزود: نزدیک به ۱۰ درصد از سهم دولت برای خرید واگن‌ها پرداخت شده و حدود ۵ درصد باقی مانده که باید پرداخت شود، اما با طرف چینی صحبت شده که کار آغاز شود. برهمین‌اساس، از واگن‌های ساخته‌شده بازدیدی به عمل آمد و واگن‌ها مورد تأیید قرار گرفت.  

 

رئیس شورای شهر تهران، دربارۀ وضعیت رسیدگی به بافت‌های فرسوده هم توضیح داد: شهرداری تهران نسبت به تمام شهر‌ها، در نوسازی بافت فرسوده جلوتر است؛ با اینکه بافت فرسودۀ تهران از دیگر شهر‌ها به‌لحاظ وسعت بسیار گسترده‌تر است، واحد‌های مسکونی در بافت ناکارآمد و فرسوده تجمیع می‌شوند تا از ریزدانگی خارج شوند. دادستانی از ما دعوت کرده تا وضعیت ساختمان‌های ناایمن را بررسی کنیم و با ورود دادستانی، ساختمان‌های پرخطر ملزم به ایمن‌سازی شده‌اند.

 

او در مورد سؤالی دربارۀ اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های مربوط به شهر دوست‌دار کودک هم گفت: در این زمینه به پارک‌ها و بوستان‌ها ابلاغ شده است که جاهایی مختص بازی و سرگرمی کودکان داشته باشند. البته نیاز است ابتدا پارک مورد نظر ساخته و سپس محل مورد نظر برای کودکان ایجاد شود. همچنین قرار است در پارک آزادگان تهران که یک مجموعۀ ۱۱۲ هزار هکتاری است، نمونۀ کوچکی از آثار تاریخی و فرهنگی کشور خودمان و دیگر کشورها برای کودکان و نوجوانان ساخته شود و البته نمادها محکم‌تر و ماندگارتر از یک ماکت صرف باشند؛ همچنین بخش کودک هم در کنار آن ایجاد شود.

 

او در پاسخ به سؤالی دربارۀ اتفاقات هفته‌های گذشته دربارۀ شهردار تهران و امکان ایجاد تغییرات در مدیریت شهری، بیان کرد: شرایط به‌گونه‌ای است که اگر بتوانیم همین مسیر را ادامه دهیم، بیشتر به صلاح شهر و مدیریت شهری است، مگر اینکه مشکلی ایجاد شود و پیش‌بینی من این است که اگر تغییری به وجود بیاید، به ما آسیب می‌زند.  

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر