پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | طبیعت‌گرایی در نمای بصری

طبیعت‌گرایی در نمای بصری

در قرن حاضر و با شدت گرفتن چالش‌­های اقتصادی و گسترش انواع رنج­‌های بشری، این فاصله عمیق‌­تر نیز شده است





طبیعت‌گرایی در نمای بصری

۷ مرداد ۱۴۰۲، ۰:۰۰

از آغاز انقلابِ صنعتی و با تند شدنِ تبِ سرمایه‌داری در جهان، این انسان بود که نادانسته از طبیعت فاصله گرفت. در قرن حاضر و با شدت گرفتن چالش‌­های اقتصادی و گسترش انواع رنج­‌های بشری، این فاصله عمیق‌­تر نیز شده است. شوربختانه مدت­هاست که انسان از اصل خود دور شده است و برای بازگشت به پایداری و زندگی خردمندانه مبتنی بر رعایتِ حقوقِ تمامی زیستمندان زمین کوتاهی می‌­کند. در تمامی این سال­‌ها هنر و فلسفه توانسته‌­اند در بین جوامع بین‌المللی با ملیت‌­های مختلف یک ریشۀ­ استوار و یکدست بنا کنند. این ریشه در بین افکار بسیاری از مردم جای خود را پیدا کرده است و اگر امروز همچنان رمقی برای بهبود شرایط حس می‌­شود، تنها از سوی تفکرِ انسانی و اخلاقی اقلیتی با پشتوانۀ طبیعت­گرایانه و منطق‌­محور است. در تمامی این سال‌­ها که اکثریت در پی پول و قدرت و شهوت بودند، هنر سبب رنسانس و تحولی عظیم بود و توانست بسیاری از افکار پوسیده را در افقی روشن و برای همیشه محو کند. نمونۀ بارز این رویکرد را می‌­توان در اروپای بعد از قرون وسطی یافت. این یک راهبرد بسیار مطلوب است که هر آنچه که در تصویر به نمایش درمی‌­آید، قرارداد بین انسان با طبیعتِ پیرامون خویش است. طبیعت­گرایی خود شامل نظریه‌های مختلف و نقدهای بسیاری در جهانِ هنر و فلسفه می‌­شود که در خلاصه م‌ی­توان چنین نتیجه گرفت که هیچ‌چیزی فراتر از همین عالمِ طبیعی وجود ندارد. در این زمان که چالش‌­های اقتصادی بر همه‌چیز بشر سایه انداخته­‌اند، داشتن دغدغۀ انسانی به زیستن و نشان دادن آن در قاب یک تصویر می‌­تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد. آن هم هنگامی که در سرزمین‌­های بسیاری دیگر خبری از تاریخ‌­نگاران و فیلسوفان نیست و هر آنچه که رخ می‌د­هد را نمی‌­توان برای تاریخ و نسل­‌های بعدی ثبت کرد. اینجاست که نقشِ ادبیات و سینما بیش از پیش به چشم می‌­آید. این دو هنر نقش بسیار تأثیرگذاری بر درون روابط انسانی گذاشته‌اند و تنها نقطه قوت بشر امروزی هستند که در نمایی بصری و قابل لمس می‌­توانند طبیعت­گرایی را به بهترین شکل ممکن روایت کنند و هم­زمان تاریخ­‌نگارانی شایسته برای رویدادهای گوناگون اجتماعی باشند. در سرزمین خودمان، سینما با آغاز موج نو توانست در دلِ طبیعت داستان تعریف کند و آنچنان که شایسته اجتماع است، راوی بسیار صادقی برای نسلِ امروز باشد. سینماگرانی همچون «بهرام بیضایی»، «عباس کیارستمی»، «سهراب شهیدثالث»، «داریوش مهرجویی» و بسیاری دیگر، قاب خود را به میانِ طبیعت بردند و تا لحظه­‌های نابی را بر آیندگان ثبت و ضبط کنند. آثاری همچون «غریبه و مه»، «باد ما را خواهد بُرد» و «طبیعت بی‌­جان» در نشان دادن محیط ­زیست و انسان به آثار ماندگاری تبدیل شدند. این درحالی‌است که در سال‌­های اخیر سینمای آپارتمانی، ما را از طبیعت دور کرده است و آثاری که بتوانند راوی درست پیرامون باشند، یا به‌ندرت تولید می‌­شوند، یا در پخش بسیار کم‌رمق ظاهر شده­‌اند. برای مثال فیلمی همچون «کشتزارهای سپید» که در دریاچه ارومیه فیلمبرداری شده است و اثری خوب در سینما به‌شمار می‌­رود، یکی از همان آثاری است که در پخش توفیقِ چندانی نیافته است! از دیگر سو، سینمای مستند با نیرویی قوی در بخش فنی و علمی توانسته جایگاه بسیار خوبی در بحث طبیعت و انسان پیدا کند. امروز مستندهای بسیاری ساخته شده‌اند که چالش‌­های زیستی را به تصویر کشیده و سبب تفکر در مخاطب شده­‌اند. مستندهایی که در جشنواره­‌های خارجی توانسته‌­اند نگاه منتقدان سرسخت را به خود جلب کنند و جوایز بسیاری را نیز با خود با ارمغان بیاورند. در کلام آخر، آنچه از آن به‌عنوان طبیعت‌گرایی در نمای بصری نام برده می‌شود، روایتی یکدست و بدون دخالت است که تنها طبیعت راوی آن باشد و بتوان رخدادهای اکولوژیک را در قابی شایسته به تسخیرِ تصویر درآورد. یافتن و ساختن چنین نگاهی آسان نیست و نیازمندِ تفکری مبتنی‌بر ساختارهای طبیعت است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

معدنی از طلای قابل کشت

دانشمندان می‌گویند گنجینه‌ای ۱۰۰ ساله از گندم می‌تواند به امنیت غذایی در جهان کمک کند

معدنی از طلای قابل کشت

«اکوآرت»، جنبشی هنری برای نجات زمین

آموزش هنر اکولوژیک می‌تواند به ایجاد فرهنگ محیط‌زیستی در مدارس و جوامع کمک کند

«اکوآرت»، جنبشی هنری برای نجات زمین

معیارها و مؤلفه‌های انتخاب رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست

شبکه تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیست در نامه‌ای به رئیس‌جمهور منتخب اعلام کرد

معیارها و مؤلفه‌های انتخاب رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست

ضرورت تأسیس مرکزی منسجم برای پژوهش‌های محیط زیستی

برای پاسخ به ابرچالش‌های کشور چه باید کرد؟

ضرورت تأسیس مرکزی منسجم برای پژوهش‌های محیط زیستی

ریل‌گذاری اشتباه برنامۀ هفتم در ارزیابی محیط‌زیستی

آیا دولت چهاردهم ارزیابی محیط‌زیستی را نجات می‌دهد؟

ریل‌گذاری اشتباه برنامۀ هفتم در ارزیابی محیط‌زیستی

ویژگی‌های سکان‌دار محیط‌زیست ایران

کارشناسان و فعالان محیط‎‌زیست پاسخ می‌دهند

ویژگی‌های سکان‌دار محیط‌زیست ایران

احتمال وجود عامل انسانی در شروع آتش‌سوزی جنگل‌های «دزپارت»

فرماندار شهرستان «دزپارت» اعلام کرد:

احتمال وجود عامل انسانی در شروع آتش‌سوزی جنگل‌های «دزپارت»

 کربن پنهان در بهسازی ساختمان‌ها در برابر آب و هوا

 کربن پنهان در بهسازی ساختمان‌ها در برابر آب و هوا

آتش‌سوزی دوباره در جنگل «اولنگ»

آتش‌سوزی دوباره در جنگل «اولنگ»

وضعیت «قابل قبول» برای هوای تهران

وضعیت «قابل قبول» برای هوای تهران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر