پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تلاش برای دریافت حق‌پخش فوتبال از شبکه خانگی

حق پخش فوتبال‌ها در شبکه نمایش خانگی هنوز محل مناقشه است. سال گذشته سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت ‌و تصویر فراگیر (ساترا) شرایط پخش مسابقات جام‌جهانی از پلتفرم‌های دارای مجوز را اعلام کرد

تلاش برای دریافت حق‌پخش فوتبال از شبکه خانگی

خبری که گویای در اختیار قرار دادن قاب اختصاصی (iframe) شبکه‌های سه و ورزش سیما به این پلتفرم‌ها و البته تعیین بایدهایی از پیش تعیین‌شده بود که بسیاری از صاحبان سکوهای پخش‌ در فضای مجازی را از تولید ویژه‌برنامه‌ای برای جام جهانی منصرف می‌کرد





تلاش برای دریافت حق‌پخش فوتبال از  شبکه خانگی

۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۲۰

|پیام ما| حق پخش فوتبال‌ها در شبکه نمایش خانگی هنوز محل مناقشه است. سال گذشته سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت ‌و تصویر فراگیر (ساترا) شرایط پخش مسابقات جام‌جهانی از پلتفرم‌های دارای مجوز را اعلام کرد. خبری که گویای در اختیار قرار دادن قاب اختصاصی (iframe) شبکه‌های سه و ورزش سیما به این پلتفرم‌ها و البته تعیین بایدهایی از پیش تعیین‌شده بود که بسیاری از صاحبان سکوهای پخش‌ در فضای مجازی را از تولید ویژه‌برنامه‌ای برای جام جهانی منصرف می‌کرد. حالا در آستانهٔ مسابقات آسیایی این سوال مطرح است که آیا می‌شود به این فکر کرد که پلتفرمی در شبکهٔ نمایش خانگی، اولین پخش‌کنندهٔ یک مسابقه فوتبال باشد، یا حتما باید این پخش از مجرای شبکه‌ای در صداوسیما عبور کند؟
ایسنا گزارش کرده که در جلسهٔ هیأت رئیسهٔ فدراسیون فوتبال، درباره‌ پخش اینترنتی بازی‌های لیگ برتر بحث و گفت‌وگو شده است. در پی مناقشات دنباله‌داری که از سال‌های دور بین فدراسیون فوتبال و صداوسیما بر سر حق پخش وجود داشته، اخیرا موضوع یکی از بحث‌ها از سوی فدراسیون فوتبال حق پخش تلویزیونی بوده که یکی از منابع درآمد کلیدی در فوتبال محسوب می‌شود. فدراسیون فوتبال نیز «برای احقاق این حق» در حال مکاتبه و رایزنی است. این فدراسیون ظاهرا از راه‌های معمول برای دریافت حق پخش بازی‌های فوتبال از صداوسیما به نتیجه نرسیده است و حالا راه کسب درآمد از طریق پخش مسابقات را در همکاری با شبکه‌های نمایش خانگی می‌بیند. فدراسیون فوتبال گفته که در پخش از طریق اینترنت باید طبق آیین‌نامه مالی فدراسیون رفتار شود و صحبت و مذاکره فقط با مجموعه و شرکتی که بتواند همکاری‌اش را با فدراسیون و باشگاه روشن کند، انجام می‌شود.
حالا «محسن خلعتبری»، معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌وکار ساترا در پاسخ به اینکه «آیا می‌شود به این فکر کرد که پلتفرمی اولین و تنها پخش‌کننده مسابقات ورزشی به صورت زنده باشد؟» به ایسنا گفته است: «با توجه به اینکه صداوسیما حق پخش را از فدراسیون خریداری کرده است، یکی از راه‌حل‌ها دادن پخش زنده از مجرای صداوسیما است که یکی از ابزارها، آی‌فریم است. بر این اساس پلتفرم‌هایی که درخواست کرده باشند این امکان را دارند که پخش زنده را از آنتن تلویزیون با اختلاف مختصر زمانی شاید در حد چند صدم ثانیه داشته باشند.»
او در ادامه درباره امکان پخش مسابقات ورزشی خارج از چهارچوب‌های شبکه‌های تلویزیونی نیز گفت: «قبلاً اینگونه نبوده که پلتفرم‌ها به صورت مجزا دوربین در زمین بازی داشته باشد و مسابقه را زنده پخش کنند اما ممکن است بشود همکاری‌های جدیدی میان پلتفرم‌ها و سازمان صداوسیما طراحی کرد.»
اما پخش زنده رویدادها از پلتفرم‌ها تا چه میزان می‌تواند به توسعه آنها کمک کند؟ خلعتبری دراین‌باره توضیح می‌دهد: «ما موافق توسعه خدمات سکوهای مجوزدار هستیم و در عین حال حتما نظارت خواهیم کرد که قوانین پخش زنده رعایت شود.»
به عقیده او این موضوعی جدید نیست که برای اولین بار درباره آن تصمیم گرفته شود. از نظر خلعتبری، این یک «مسئله کارشناسی» است و قرار است یک اتفاق جدی در لایه‌های قانونی باشد و توسط مسئولان قانونی پیگیری شود: «طبیعتا هر تصمیمی که به نفع ورزش کشور و مردم و توسعه فضای رسانه‌ای کشور باشد، هم ساترا و هم سازمان صداوسیما در چارچوب قوانین کشور از آن حمایت می‌کنند.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *