پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تأکید بر برابری جنسیتی در روز مقابله با بیان‌زایی

روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی امسال با شعار «سرزمین او؛ حق او» بر خلاف سال‌های گذشته، به موضوع برابری جنسیتی و حقوق زنان نسبت به سرزمین‌شان گرامی داشته شد.

تأکید بر برابری جنسیتی در روز مقابله با بیان‌زایی

۲۷ خرداد (۱۷ ژوئن) روزی است که با هدف آگاهی‌رسانی نسبت به از دست رفتن پوشش گیاهی و منابع آب و گسترش بیابان‌ها به عنوان «روز جهانی مقابله با بیان‌زایی و خشکسالی» نا‌مگذاری شده است





تأکید بر برابری جنسیتی در روز مقابله با بیان‌زایی

۲۷ خرداد ۱۴۰۲، ۲۱:۵۵

|پیام ما| روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی امسال با شعار «سرزمین او؛ حق او» بر خلاف سال‌های گذشته، به موضوع برابری جنسیتی و حقوق زنان نسبت به سرزمین‌شان گرامی داشته شد. ۲۷ خرداد (۱۷ ژوئن) روزی است که با هدف آگاهی‌رسانی نسبت به از دست رفتن پوشش گیاهی و منابع آب و گسترش بیابان‌ها به عنوان «روز جهانی مقابله با بیان‌زایی و خشکسالی» نا‌مگذاری شده است.
نیمی از جامعه بشری، کمترین مشارکت را در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کشورها دارند. این واقعیتی است که از سال‌ها قبل عیان شده و حالا ابعاد مختلف این عدم مشارکت، روز به روز بیشتر دیده و لمس می‌شود. زنان که سهم بزرگی در سلامت کره زمین دارند، معمولا کنترلی روی آن ندارند و تصمیم‌هایی که بدون مشارکت و در نظر گرفتن دیدگاه‌ها و نیازهای آنان اتخاذ شده به تخریب بخشی عظیم از عرصه‌های طبیعی کره زمین منجر شده است. «ابراهیم تیاو»، دبیر اجرایی کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان‌زایی (UNCCD) می‌گوید: «زنان بازیگران اصلی در تلاش‌های جهانی برای کاهش و معکوس کردن تخریب زمین هستند. با این حال، در اکثریت قریب به اتفاق کشورها، زنان دسترسی و کنترل نابرابر و محدودی بر زمین دارند. ما نمی‌توانیم بدون برابری جنسیتی به بی‌طرفی تخریب زمین دست یابیم و نمی‌توانیم نیمی از جمعیت را به دلیل جنسیتشان از تصمیمات مدیریت زمین مستثنی کنیم.»

مقام سازمان ملل: هنگامی که زمین تخریب و آب کمیاب می‌شود، زنان اغلب بدترین آسیب را می‌بینند. سرمایه‌گذاری در دسترسی برابر زنان به زمین و دارایی‌های مرتبط، سرمایه‌گذاری مستقیم در آینده آنها و آینده بشریت است

او می‌گوید: «هنگامی که زمین تخریب و آب کمیاب می‌شود، زنان اغلب بدترین آسیب را می‌بینند. سرمایه‌گذاری در دسترسی برابر زنان به زمین و دارایی‌های مرتبط، سرمایه‌گذاری مستقیم در آینده آنها و آینده بشریت است. زمان آن فرا رسیده است که زنان و دختران در خط مقدم تلاش‌های جهانی برای بازسازی زمین و مقاوم‌سازی خشکسالی باشند.»
سازمان ملل متحد تمرکز روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی 2023 را بر حقوق زنان گذاشته است. این هدف‌گذاری با هدف دستیابی به اهداف جهانی برابری جنسیتی تا سال 2030 و کمک به پیشبرد چندین هدف توسعه پایدار انجام شده است. این سازمان از دولت‌ها، متخصصان، پژوهشگران و کنشگران خواسته تا برای افزایش آگاهی در مورد تأثیر نامتناسب بیابان‌زایی، تخریب زمین و خشکسالی بر زنان و دختران گام بردارند و از موانعی بگویند که زنان در تصمیم‌گیری در مورد مسائل زمین با آن روبرو هستند. همچنین خواسته شده تا نقش زنان در مدیریت پایدار زمین و اهداف توسعه پایدار برجسته شود و یک بسیج جهانی برای پیشبرد حقوق زمین برای زنان و دختران تشکیل شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر