پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نارضایتی از لایحۀ حجاب در تریبون نماز جمعه

برخی ائمه جمعه متن لایحۀ حجاب را در حفظ حجاب موثر نمی‌دانند

نارضایتی از لایحۀ حجاب در تریبون نماز جمعه

لایحه حجاب نمی‌تواند جلوی فرو ریختن دیوار برلین را بگیرد.» سید محمدمهدی حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج افزود: «روح کلی این لایحه آن چیزی نیست که بخواهد با دشمنی‌های ریشه داری که با ایران اسلامی دارند، مبارزه کند





نارضایتی از لایحۀ حجاب در تریبون نماز جمعه

۶ خرداد ۱۴۰۲، ۱:۰۵

دولت لایحۀ پیشنهادی قوه قضاییه دربارۀ حجاب را تصویب کرده و به مجلس فرستاده است. جزئیات لایحه «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» نشان می‌دهد برای زنانی که حجاب را رعایت نکنند، مجازات‌ نقدی مختلف در نظر گرفته شده است. در روزهای گذشته برخی فعالان مدنی و حقوقدانان مجازات نقدی و محرومیت اجتماعی افراد بی‌حجاب را مغایر روح قوانین بالادستی و حقوق فردی افراد دانسته بودند. با این حال برخی طرفداران وضع قوانین سختگیرانه برای رعایت حجاب به متن فعلی ارائه شده از سوی قوه قضاییه هم راضی نیستند.

امام جمعه مشهد دیروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد به صراحت از لایحه «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» انتقاد کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی امام جمعه مشهد، سید احمد علم‎‌الهدی گفت: در روزهای اخیر، مجلس در حال بررسی لایحه حجاب و عفاف است. امروز همه دین، موقعیت و ارزش اجتماعی ما به حجاب گره خورده است، مجلس محترم با آگاهی از این موضوع، لایحه‎‌ای مناسب تصویب کند.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با نمایندگان مجلس افزود: عزیزان ‎در مورد لایحه حجاب و عفاف طوری کارتان را انجام دهید که آیندگان نگویند اینها قصور کردند. کاشفان حجاب نمی‎‌دانند پشت این ماجرا چیست و اگر بدانند که پشت آن، چه افراد، جریان‎‌ها و دستگاه‎‌هایی قرار گرفته‌اند، حجاب از سر برنمی‌دارند، زیرا بسیاری از آن‎ها اهل نماز و تضرع هستند.

برخی از ائمه جمعه لایحه پیشنهادی قوه قضاییه درباره حجاب را ضعیف ارزیابی کرده و خواستار تغییر متن آن شده‌اند

علم‌الهدی ادامه داد: عزیزان و برادران، بنشینید بررسی کنید ببینید چه چیزی را تصویب می‌کنید. اگر کشف حجاب نهادینه و حجاب براندازی شود، بسیاری از مسائل زیر پا گذاشته می‌شود. این کشور، مُلک امام رضا(ع) است. اینطور نشود که به جای لایحه حجاب، لایحه صیانت از بی‌حجابی به تصویب برسد. او تصریح کرد: خوشبختانه معاونت علمی حوزه علمیه خراسان، اخیراً این لایحه را به نقد و بررسی گذاشتند و واکاوی آن را به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ارسال خواهند کرد. امیدوارم این بررسی و تحلیل در راستای کمک به مجلس برای تعالی و پیشبرد اهداف اسلام و انقلاب موثر واقع شود.
صدای اعتراض ائمه جمعه از تریبون نماز جمعه شهرهای دیگر هم با لحنی ملایم‌تر شنیده شد. امام جمعه کرج در این‌باره گفت: «لایحه حجاب نمی‌تواند جلوی فرو ریختن دیوار برلین را بگیرد.» سید محمدمهدی حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج افزود: «روح کلی این لایحه آن چیزی نیست که بخواهد با دشمنی‌های ریشه داری که با ایران اسلامی دارند، مبارزه کند.»
سید مجتبی میردامادی، امام جمعه موقت اصفهان هم در سخنانی کوتاه با بیان اینکه حجاب جز تأکیدات اسلام است، گفت: « گناه علنی جرم است، لایحه‌ها باید بعد از مجلس به شورای نگهبان برود و در حال حاضر برای قضاوت در خصوص لایحه حجاب و عفاف زود است، اما آن چه که مردم می‌خواهند این است که از نظر، ولی فقیه در مصوبات و لوایح استفاده شود.» در همین حال امام جمعه شیراز درباره لایحه محتاطانه‌تر موضع گرفت.
آیت‌الله دژکام با اشاره به تنظیم لایحه عفاف حجاب از سوی قوه قضائیه و بررسی توسط دولت و ارائه به مجلس، گفت: این یعنی یک حرکت خوب انجام شده است.
او درباره ناخشنودی برخی درباره بخشی از این لایحه هم اظهار نظر کرد: «این عیب ندارد ولی روال کار را در نظام اسلامی کسی بهم نزند، اظهار نظر، انتقاد و مطالبه خوب، اما روال کار قانونگذاری مشخص است.»
دژاکام با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اینکه بعد از سه سال مجلس انقلابی هنوز انقلابی است، گفت: «مردم روی این مسئله حساسند و انتظار دارند که قانون تصویب شده توسط مجلس انقلابی، تامین کننده توقعات دینی حزب‌اللهی‌ها باشد و ان‌شاءالله مجلس این کار را انجام می‌دهد، البته در نظام جمهوری اسلامی مرحله دیگری هم برای اطمینان از اسلامیت کار داریم که شورای نگهبان است. ضمن یادآوری اینکه وقتی ۶ فقیه شورای نگهبان می‌گویند اهداف اسلامی از یک قانون مجلس تامین می‌شود، باید قبول کرد، ابراز امیدواری کرد که این؛ قانون خوبی باشد.»
حسین شریعتمداری، مدیر روزنامه کیهان، هم از این لایحه انتقاد کرده بود. او ۳۱ اردیبهشت ماه در این روزنامه نوشته بود: «در جای جای این لایحه، مجازات‌هایی که برای کشف حجاب در قوانین جاری کشور پیش‌بینی شده، تخفیف یافته و به جزای نقدی تبدیل شده است. جزای نقدی پیش‌بینی شده در لایحه نیز اگرچه بسیار ‌اندک و ناچیز است ولی حتی اگر مبالغ کلانی هم باشد، بازهم بی‌اثر است و بازدارنده نیست‌! چرا؟! ظاهراً تهیه‌کنندگان محترم این لایحه نمی‌دانند که دشمن از پدیده بی‌حجابی به عنوان یک اهرم موثر برای مقابله با عفت عمومی، فروپاشی نهاد خانواده و نهایتاً مقابله با اساس نظام و هویت اسلامی مردم این مرز و بوم استفاده می‌کند.» با این توصیف باید دید لایحه‌ای که همین حالا برخی حقوقدانان آن را نافی حقوق فردی و اجتماعی شهروندان می‌دانند در مجلس چه سرنوشتی پیدا می‌کند. باید دید تصمیم مجلس چه اندازه جریان‌هایی که طرفدار تشدید سختگیری و رفتار انتظامی با بی‌حجابان هستند را راضی می‌کند.

 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر