پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حقِ «آب برای همه»

بررسی تجربۀ بهره برداری آب در روستاهای شهر ری

حقِ «آب برای همه»

نشست نقد و بررسی طرح پژوهشی تکثرگرایی در حقوق آب برگزار شد





حقِ «آب برای همه»

۱ خرداد ۱۴۰۲، ۰:۰۰

|پیام ما| نشست نقد و بررسی طرح پژوهشی تکثرگرایی در حقوق آب، روز گذشته به میزبانی اندیشکدۀ تدبیر آب ایران و با حضور خبرگان، متخصصان و صاحب‌نظران این حوزه برگزار شد.
حسین زمانی، حسن محسنی، انوش نوری اسفندیاری، عباسقلی جهانی، مهدی فصیحی هرندی، علی صالح کریمی، اکبر براری، مریم حسنی سعدی و حمید پشتوان از جمله میهمانان این نشست بودند. اصلی‌ترین موضوع پرداخته‌شده و نمونۀ موردی تحلیل‌شده در این نشست، بررسی تجربۀ بهره برداری آب در روستاهای شهر ری بود.
از تکثرگرایی در حقوق آب به‌عنوان رهیافتی برای تحقق عدالت توزیع و بهره‌برداری نام برده می‌شود. بر اساس تعریف نشریۀ «جامعۀ اندیشکده‌ها» در ارتباط با مسئلۀ آب از دیدگاه حقوقی و شناخت رهیافتی مناسب برای استیفای حقوق انسان در موضوع آب، به‌ویژه حق دسترسی به آب شرب و بهداشت، باید به تبیین ابعاد رابطۀ سه‌گانۀ انسان، نظام سیاسی و آب پرداخت. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، مطابق با دیدگاه‌های متأخر در حوزۀ فلسفۀ اجتماعی و اخلاق، انسان فارغ از ویژگی‌های قومی، مذهبی، فرهنگی و … با بالاترین قید اهمیت در مرتبۀ نخست از حیث حقوق دسترسی به آب قرار دارد؛ چرا که انسان‌ها به اعتبار برخورداری از ظرفیت فهم و اندیشه، برخوردار از فرصت تصمیم‌گیری در ارتباط با نحوۀ زیستن خود در دنیای کنونی هستند. بنابراین، این نکته روشن می‌سازد که نظام‌های سیاسی و اندیشه‌های سیاسی فارغ از هر نوع ساختار و عنوانی، فاقد هرگونه امنیت ذاتی در تعریف حقوق آب برای آحاد یک جامعه هستند. ولی، همان‌طور که ذکر شد، براساس مجموعه اسناد حقوقی، تحلیل‌ها و مبانی فلسفی حقوق در دنیای کنونی، مسئولیت اصلی استیفای حقوقِ مترتب بر آب برای آحاد یک جامعه برعهدۀ نظام‌های سیاسی حاکم بر کشورها گذاشته شده است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر