پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نسخۀ دولتی نجات یوزها

تأکید معاون استاندار سمنان برای تشکیل ستاد ساماندهی امور دام در ذخیره‌گاه زیستکره توران

نسخۀ دولتی نجات یوزها

حمیدی در حالی بر لزوم «تشکیل ستاد ساماندهی دام در ذخیره‌گاه‌های محیط زیستی» تأکید کرده است که پیش از این، تمدید مدت حضور دام اهلی در ذخیره‌گاه زیستکرۀ توران از سوی شورای عشایری استان سمنان، با انتقاد رئیس این ذخیره‌گاه زیستکره همراه بود





نسخۀ دولتی نجات یوزها

۲۲ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۴۸

|پیام ما|جادۀ ترانزیتی تهران- مشهد در منطقۀ عباس‌آباد-میاندشت در شهرستان میامی یکی از مناطق پرخطر برای عبور یوزپلنگ آسیایی است. به‌رغم تأکید چندسالۀ فعالان حیات‌وحش مبنی‌بر لزوم ایمن‌سازی این جاده، هنوز طرح جامعی در این زمینه اجرا نشده است. تلف‌شدن یوزپلنگ «ماجراد» و سه توله‌اش در روزهای ابتدایی امسال بار دیگر پرخطر بودن این جاده را نمایان کرد.

 

۹ یوزپلنگ آسیایی در جاده جاده ترانزیتی تهران– مشهد در منطقه عباس‌آباد-میاندشت بر اثر تصادف از دست رفته‌اند. نخستین‌بار سال ۱۳۹۴ در قالب پروژۀ بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی بین وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان محیط‌زیست توافقاتی برای ایمن‌سازی این جاده صورت گرفت که اجرایی نشد. بعد از آن هم در مردادماه ۱۴۰۱ مذاکراتی برای ایمن‌سازی این محور انجام شد. اما مناقصه طرح تأمین روشنایی ۴ کیلومتر این مسیر هم تاکنون برگزار نشده است. ششم فروردین‌ماه امسال علی سلاجقه از شروع این طرح خبر داد اما جزئیات آن باز هم روشن نیست.
اکنون، بار دیگر معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان بر لزوم تجهیز محدوده تردد یوزپلنگ آسیایی به دوربین‌های کنترل سرعت و اعمال قانون برای رانندگان متخلف در این محدود پرتردد تأکید کرد.
به گزارش ایسنا، محمد حمیدی، ۲۱ فروردین در جلسه بررسی وضعیت جادۀ میامی _ عباس آباد و چگونگی اجرای ادامۀ طرح فنس‌کشی به‌منظور حمایت از یوزپلنگ آسیایی بر لزوم حفاظت از حیات‌وحش تأکید کرد: «‌حیات‌وحش‌ خارج از اختیار انسان‌هاست و برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای صورت گیرد که خطری حیوانات و حیات‌وحش را تهدید نکند».
معاون استاندار سمنان گفت: عدم ارائۀ برنامۀ جامع و کامل در موضوع مهم حفاظت از حیات‌وحش، موجب تحمیل هزینۀ فراوان برای کشور است.‌ او با اشاره به تلف‌شدن برخی از حیات‌وحش در تصادفات جاده‌ای افزود: لزوم اتخاذ تصمیم کارشناسی در بحث حفاظت از یوزپلنگ آسیایی امری ضروری و لازم است، این تصمیمات برمبنای نظرات کارشناسی صورت گیرد.

حمیدی در حالی بر لزوم «تشکیل ستاد ساماندهی دام در ذخیره‌گاه‌های محیط زیستی» تأکید کرده است که پیش از این، تمدید مدت حضور دام اهلی در ذخیره‌گاه زیستکرۀ توران از سوی شورای عشایری استان سمنان، با انتقاد رئیس این ذخیره‌گاه زیستکره همراه بود. سگ‌های گله یکی از تهدیدهای یوزپلنگ‌ها به شمار می‌رود

به گفتۀ حمیدی ارائۀ طرح جامع و تخصصی با دیدگاه محیط زیستی و با محوریت حفظ حیات‌وحش، موجب تعیین تکلیف تمام دستگاهها و مراجع مؤثر خواهد بود.‌
معاون استاندار سمنان با اشاره به تلف‌شدن یک یوز در حوالی عباس‌آباد در هفتۀ گذشته افزود: به‌منظور ادامۀ امکان تردد حیات‌وحش در محور اصلی میامی-عباس‌آباد نیازمند ارائۀ طرح جامع و تخصصی از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست هستیم که ضمن تعیین اولویت‌بخشی اعتبارات مورد نیاز‌، تمامی دستگاهها نیز براساس آن اقدام کنند.
او خاطرنشان کرد: تجهیز محدودۀ تردد یوزپلنگ آسیایی به دوربین کنترل سرعت و اعمال قانون برای رانندگان متخلف که سرعت تعیین‌شده در این محدوده را رعایت نکنند، موجب دقت‌نظر و جلوگیری از تصادف یوزها با وسایط نقلیه می‌شود.
حمیدی اضافه کرد: توجیه و اطلاع‌رسانی مناسب به دامداران و عشایر محلی دربارۀ چگونگی چرای دام و برخورد با حیات‌وحش امری لازم و ضروری است که باید با جدیت پیگیری شود.‌
او با بیان اینکه انسان عامل اصلی تخریب محیط زیست است و خطرات و تهدیدهای انسانی به مراتب بیش از آسیب‌های دام و احشام به محیط زیست است، گفت: فاز‌بندی طرح کارشناسی حفاظت از یوز‌پلنگ، جذب اعتبارات مورد نیاز و تدابیر حفاظتی دربارۀ خودروهای عبوری باید با اولویت پیگیری شود.‌
معاون استاندار سمنان افزود: لازم است تا ستاد ساماندهی دام در ذخیره‌گاههای محیط زیستی با محوریت اداره‌کل حفاظت از محیط زیست تشکیل و ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری، امور عشایری، فرمانداری و… ضمن تعامل مناسب با اداره‌کل محیط زیست ، نسبت به تشکیل جلسات ماهانه با هدف بررسی مسائل ذخیره‌گاهها‌، تشکیل شود.
حمیدی در حالی بر لزوم «تشکیل ستاد ساماندهی دام در ذخیره‌گاههای محیط زیستی» تأکید کرده است که پیش از این تمدید مدت حضور دام اهلی در ذخیره‌گاه زیستکرۀ توران از سوی شورای عشایری استان سمنان، با انتقاد رئیس این ذخیره‌گاه زیستکره همراه بود. سگ‌های گله یکی از تهدیدهای یوزپلنگ‌ها به شمار می‌رود. احمد رادمان، رئیس پارک ملی توران دراین‌باره به «زیست بوم» گفته است: «هر سالی که میزان بارندگی و پوشش گیاهی مقداری افزایش پیدا می‌کند، شورای عشایری استان که در آن نمایندگان عشایری، منابع طبیعی، محیط‌زیست، دامپزشکی، نمایندۀ دامدارها و استانداری حضور دارند، تشکیل جلسه می‌دهد و در راستای حمایت از تولید (به قول خودشان) معمولاً به دامدارها برای حضور در عرصه‌ها مهلت می‌دهند». به گفتۀ او در سال جاری، به دامدارانی که در محدودۀ پارک ملی و مناطق امن حضور دارند، مانند سابق تا ۱۵ فروردین مهلت داده شده است، اما دامداران حاضر در سایر مناطق فرصت یافته‌اند تا پایان فروردین‌ماه یعنی ۱۵ روز دیرتر از موعد همیشگی محل را ترک کنند. این موضوع، مخالفت سازمان حفاظت محیط‌ زیست را برانگیخته است. اکنون با اظهارنظر معاون استاندار امید می‌رود که در این مصوبه تجدیدنظر شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر